Tabletekre épít a modern oktatás
További Tech cikkek
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
- Azonnal cserélje le, ha ilyen routert használ!
– Amikor Facebookon megosztotok magatokról egy képet, miért teszitek?
– A lájkokért, hogy minél több legyen!
A választ egy divatosan belőtt hajú fiú adta a tiszafüredi Bán Zsigmond Református Általános Iskolában, és ezzel tökéletesen lefedte a tinédzserek önkifejezési vágyával kapcsolatos tudnivalókat. A Vodafone átadott az iskolának 41 tabletet, havi 3 GB mobilnetes hozzáféréssel, a Digitális Iskola program keretében. Összesen 1200 tabletet osztanak ki különböző iskolákban, és 500 tanárt is eszközökhöz juttatnak.
Ennek a programnak az a fő célja, hogy az eszközökkel élvezetesebbé tegyék a tanórákat, és a gyermekek az anyagi hátterüktől függetlenül kézbe vehessék a modern infokommunikációs kütyüket, elsajátíthassák a biztonságos internetezéshez szükséges ismereteket.
Könnyű volt bemutatni a böngészés lehetséges veszélyeit, mivel az iskola weboldalán is találtunk egy átverős linket. A vadonatúj iskolai tabletről megnyitott farsangi galéria egy kamu hibaüzenetet dobott elő, és azt hazudta, hogy vírusos az Android rendszerünk. Ez aztán a hardcore kiképzés!
Rögtön a legszemetebb típusú átveréssel találkozhatnak a kisiskolások, mert a kamu oldal még időzítővel is sürgeti őket, hogy klikkeljenek. Hiába próbálnának visszalépni az előző oldalra, újabb és újabb kamu oldalak jelennek meg. Az átadót követő előadáson szerencsére megnyugtató válaszokat kaptunk a fiataloktól - nekik is teljesen nyilvánvaló, hogy ilyesmire nem szabad ráklikkelni.
FRISSÍTÉS: Az iskola munkatársai a forráskódban megtalálták a hibás elemet, amelyről megállapították, hogy szerencsére vírust nem telepített a gépekre. Azonnal el is távolították onnan.
Azt is megmutattuk nekik, hogy milyen szórakoztató módon tudják használni a tableteket az órákon. A kiosztott gépek nem szupererősnek, de böngészésre és online videók lejátszására tökéletesen alkalmasak, és ezzel máris színesebbé tehetők a tanórák. Lehet például képregényeket gyártani, hogy ha már úgyis szelfiznek, akkor próbáljanak a képeikből valamilyen történetet összeállítani. Miért is ne lehetne a Pilvax kávéház eseményeit vagy egy Caesar–Brutus-párbeszédet menő illusztrációkkal feldolgozni?
A tablet kamerája elég jó ahhoz is, hogy az ingyenes stop-mo appokkal pillanatok alatt összedobjunk egy animációt. Ezzel a módszerrel is sok mindent lehet szemléltetni, a biológiától egészen a történelemig, és közben a videókészítés alapjai is elsajátíthatók. Mi a szertárból előkapott műanyag mackókkal készítettünk egy gyors bemutatót, íme:
A legnagyobb érdeklődést persze az váltotta ki, amikor megmutattuk a gyerekeknek, hogyan tudnak a tabletekre gyorsan appot írni. Az applikációkat számítógépen kell létrehozni az MIT App Inventor 2 nevű oldalon (Gmail fiók kell a bejelentkezéshez), egyszerű fogd és dobd módszerrel kell egymáshoz illeszteni a parancsokat, és a weboldalról két kattintással át tudjuk átmásolni az app telepítőjét a mobilra vagy a tabletre.
Elsőre ijesztően bonyolultnak tűnhet a fenti program, de ha alaposabban megnézzük, hogy mi is van odaírva, rögtön látszik, hogy csak angolul kell kicsit tudni, és máris világossá válik minden. A parancs így szól: "amikor a gomb12-t megnyomom, a gomb12 képe változzon e.jpg fájlra.
Amikor megjelent a kivetítőn a fenti app, a kislányok összesúgtak: Nézd, szívecskék! Azt hiszem ez arra utalt, hogy átment az üzenet: nem csak előre legyártott lájkok és matricák vannak a mobilokon, lehet egyedi üzenetet alkotni, saját appba építve. Amikor azt is elmondtuk, hogy akár a telefon mozgására elinduló szelfiautomatát, vagy ezeknél sokkal összetettebb, gps-t, adatbázist, hangfelismerőt és más szenzorokat alkalmazó appokat is össze tudnak rakni, rögtön körénk gyűltek néhányan, hogy felírják az appszerkesztő nevét.
Innentől részben a tanárok kezében van a dolog, hogy megmutassák a tanulóknak, mi mindent tudnak létrehozni akár egy ilyen olcsó tablettel is. De nem a tanárokon múlik minden, hiszen tele van az internet önképző kurzusokkal, bemutató videókkal. Könnyű találni valamit, amivel el tudjuk kezdeni az appfejlesztést, hiszen ez lehet egy teljesen hétköznapi üzenet is, amit mi még egy gyűrött papíron nyújtottunk át.