![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Itt a világ legnagyobb sugárhajtóműve
A General Electric mérnökei nemrég végeztek a világ legnagyobb sugárhajtóművének összeszerelésével. A GE9X típusjelű turbóventilátoros gázturbinás hajtómű tesztelését a General Electric a napokban kezdi meg a vállalat tesztüzemében, az ohiói Peeblesben. (Lábjegyzet: ugyancsak ők fejlesztették az első amerikai sugárhajtóművet 1942-ben).
Hogy mekkora hajtóműről van szó? A GE mérnökei ezt egy hasonlattal próbálták érzékeltetni: szerintük Shaquille O'Neil is kényelmesen elférne benne, még akkor is, ha a vállára venné Kobe Bryantet. És hog mit tud? Lássuk:
- A frontoldali ventilátor átmérője 11 láb (3,35 méter), ami világrekordnak számít.
- A motor üzemanyag-befecskendező fúvókáit 3d nyomtatóval készítették.
- Az égésteret és a turbinát könnyűsúlyú, extra hőtűrő képességű anyagokból, úgynevezett kerámia mátrixú kompozitokból (CMC) készítették.
- A CMC-k akár 2400 Fahrenheit-fokot (1315 Celsius-fokot) is kibírnak.
- A 16 ventilátorlapát bivalyerős, szénszálas kompozitokból készült.
- A motor 100 000 font tolóerőt képes kifejteni. (Bár ez is tisztességes teljesítmény, ez nem világrekord a repülőgép-hajtóművek között: a korábbi modell, a GE90-115B 127 500 font tolóerőt préselt ki magából. Csak a kontraszt kedvéért: egy űrsikló fő hajtóműve 375 000 font tolóerőt fejt ki.)
És így néz ki, ha beindítják:
Ez volt az első alkalom, hogy az összeszerelt motort beindították, de az egyes alkotóelemek tesztelését már évek óta végzik, és a kész motort is hónapokon át tartó tesztelésnek vetik alá. A végleges modellt a Boeing 777X sugárhajtású gépekhez fogják használni.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)