Az Apple nem segít a külföldi hatóságoknak
Az Apple hétfőn tette közzé a legújabb átláthatósági jelentését. Eszerint a cég 2015-ben az amerikai hatóságok adatkéréseinek 80 százalékát teljesítette, de a brit adatkéréseknek csak az 55 százalékát. A globális átlag 60 százalék - vagyis a kérések több mint felét teljesítették.
A jelentésben nyilvánosságra hozták, hogy hány eszközzel kapcsolatban kérték a segítségüket, valamint azt is, hogy hány felhasználói fiókhoz való hozzáférésben kellett segíteniük. A BBC elemzése szerint a brit hatóságok jóváhagyott adatlekérései általában alatta maradnak a globális átlagnak, míg az amerikaiak kérését mindkét esetben átlagon felüli arányban teljesítik.
Összesen öt ország van, akik az átlagosnál több adatot szoktak kikérni az Apple-től – ez több mint kétezer esetet jelent évente. Közülük az USA az egyetlen ország, akik az átlagosnál több esetben kapják meg az igényelt adatokat. Világszinten az esetek 33 százalékában nem tudtak adatokat szolgáltatni. Az Egyesült Államokban ez az arány csak 18 százalék, az Egyesült Királyságban 40 százalék. A két ország évente több mint háromszáz esetben szokott adatokat kikérni az Apple-től.
A jelek szerint az Apple nem szívesen működik együtt külföldi hatóságokkal. Alan Woodward, a Surrey-i Egyetem professzora szerint ennek az lehet az oka, hogy a britek nem fordítanak akkora hangsúlyt a személyes adatok védelmére, mint az amerikaiak. Woodward, aki ma a Europol, korábban a GCHQ tanácsadója volt, mélységesen frusztrálónak tartja az Apple gyakorlatát.
Bár az Apple több országban is jelen van, úgy tűnik, kevésbé elkötelezettek, ha más országok bűnüldöző szervezeteivel kell együttműködnie.
Az Apple jelentése szerint a megkeresések többsége elvesztett vagy ellopott telefonokkal kapcsolatos. A BBC úgy értesült, a megkereséseket többnyire azért utasították el, mert nem rendelkeztek a szükséges adatokkal, nem azért, mert nem akartak együttműködni a hatóságokkal.