![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Hipermodern kémléghajót fejleszt egy európai cég
A Thales Alenia Space, egy francia-olasz űrhajózási vállalat bemutott egy koncepciós modellt: egy léghajót, ami ugyanolyan elven működne, mint a kémdrónok. Csak a drónokkal ellentétben a Stratobusnak ritkán kéne leszállnia, mert az öttonnás jármű akár öt évig is a levegőben maradhat.
Jean-Philippe Chessel, a cég projektmenedzsere szerint a Stratobus egy drón és egy műhold keveréke. Az utóbbiaknál viszont jóval olcsóbb, így költséghatékony megoldás lehet regionális megfigyelésekhez. Bár ez elszomoríthatja a bűnözőket, a környezetvédőket boldoggá teheti, hogy a Stratobus kizárólag napenergiával és egyéb zöld technológiákkal működik.
A Stratobus 20 kilométer magasra emelkedhet, a megfigyelési tartománya 500 kilométer lehet. Emiatt ideális eszköz lehet ipari létesítmények védelméhez, határellenőrzéshez, illetve a tengeri kalózkodás megfigyeléséhez. A Stratobus ezenkívül észlelheti a tengeri szennyeződéseket, de használható időjárás-megfigyelésre, illetve a tengeri forgalomirányításra is.
![Stratobus Plateforme geostationnaire Thales2](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1183/11834/118347/11834788_957999c48ff30303559d43b029ec6be1_wm.jpg)
A fedélzeti hajtóművel a jármű stabilitása könnyen fenntartható, és külön rendszer gondoskodik róla, hogy a jármű paneljei mindig a nap felé forduljanak. Ez a fejlesztés különbözteti meg a Stratobust a hasonló fejlesztésektől. Az Egyesült Államokban már készül egy, a sztratoszférában repülő léghajó, de a Stratobus kisebb és könnyebb, és a szállítása is egyszerűbb: akár egy 12 méter hosszú konténerbe is belezsúfolható.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)