További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 75 millió forint bírságot szabott ki a Magyar Telekomra a Flip Otthon nevű díjcsomag bevezetésének módja miatt – derül ki az NHMM közleményéből.
A hatóság szerint a Telekom jogtalanul szerzett versenyelőnyt, és a csomag általános szerződési feltételei (ÁSZF) is szabálytalanok voltak. A büntetésből az előbbi 50, az utóbbi 25 milliós büntetést ért.
A Telekom május közepén, önálló márkaként vezette be a Flip nevű, egyszerűségre és átláthatóságra törekvő tévé-internet-telefon csomagot, amelyet hűségidő nélkül kínált – nem túl sokáig, mert június elején az NMHH eljárást indított, és ideiglenesen le is tiltotta a szolgáltatást. Akkor a Telekom közölte, hogy szerintük a Flip piaci bevezetése, szolgáltatása és árazása mindenben megfelel a jogszabályoknak és hatósági döntéseknek, de együttműködnek az NMHH-val.
Nem szóltak, mire készülnek
Az NMHH első kifogása szerint a díjcsomaggal a Telekom nem felelt meg "az átláthatóságra, az egyenlő elbánásra, a költségalapúság és díjak ellenőrizhetőségére, illetve a hozzáférésre és összekapcsolásra vonatkozó" előírásoknak. Ezek értelmében a cég mint jelentős piaci erejű szolgáltató nem folytathatott volna olyan piaci gyakorlatot, amely alkalmas a verseny korlátozására.
Ugyanis ha egy ilyen szolgáltató egy új, a korábbiaktól lényegesen eltérő internetszolgáltatást is tartalmazó díjcsomaggal bővíti a kínálatát, a tervezett szolgáltatást annak bevezetése előtt legalább 30 nappal köteles a hatóság által előzetesen jóváhagyott nagykereskedelmi áron felajánlani a többi szolgáltatónak. A Telekom nem nyújtott be ilyen kérelmet a hatósághoz, így a lehetséges versenytársak nem tudtak választási lehetőséget nyújtani az előfizetőknek a Telekom szolgáltatásával szemben, ezért a versenyhiány miatt az előfizetők érdekei sérülhettek – írja az NMHH.
Ebben a kérdésben az NMHH elnöke által meghozott határozat jogerős, de a szolgáltató a bíróság felülvizsgálatát kérheti.
Jogsértő szerződési feltételeket kínáltak
A második kifogás, hogy az NMHH szerint az ÁSZF több pontja jogsértő volt. A problémák:
- A Telekom többek között a szolgáltatás szüneteltetését helyezte kilátásba arra az esetre, ha az előfizető nem a szolgáltató által meghatározott feltételek szerint veszi igénybe az ügyfélszolgálatot.
- Jogszerűtlenül alkalmazta az előfizetői szerződések felmondását díjtartozás esetén.
- Hibaelhárításért kérhető díjat, illetve egyéni előfizetőknek az első hívásrészletezőért felszámítható díjat jelölt meg.
- A cég a szolgáltatás korlátozása esetén annak minőségi vagy más jellemzőinek csökkentése helyett teljesen elérhetetlenné tette volna az internetszolgáltatást.
- A jogszabályban rögzített határidőn túl teljesítette volna az áthelyezésre vonatkozó igényeket.
A Telekomnak módosítania kell az ÁSZF-et, és ennek menetéről értesítenie az NMHH-t, és a változtatást elérhetővé kell tennie.
Ebben a második ügyben az NMHH Hivatala által meghozott határozat nem jogerős, az ellen a szolgáltató fellebbezhet az NMHH elnökénél.
A Telekom válasza
A Magyar Telekom nem ért egyet az NMHH álláspontjával, ezért a nem jogerős határozat ellen fellebbezni fog, a másik határozat bíróságon való megtámadását pedig megfontolja.
– írta a döntésekre reagáló közleményében a cég.
"A Flip Otthon+ csomag jelzett vizsgálata során természetesen együttműködünk a hatósággal. Egy új márka beindításakor természetes, hogy vannak hatósági vizsgálatok, eljárások, különösen, ha olyan újszerű, és az ügyfelek által egyhangúan pozitívan fogadott piaci ajánlatról van szó, mint a Flip ajánlata.
A csomag értékesítése zavartalan, az ajánlat továbbra is elérhető az ügyfelek számára. A márka sikeres bevezetése és a Flip Otthon+ ajánlat iránti nagy érdeklődés azt bizonyítja, hogy vannak olyan ügyfelek, akik nem igénylik a személyes ügyfélkiszolgálást és a külön szolgáltatásokat, csak egy alapszolgáltatást szeretnének, de azt kedvező áron" – írták.