Lukács
7 °C
22 °C

A Twitter kétszáz gyanús orosz fiókot talált

2017.09.29. 08:53

A Twitter kétszáz olyan fiókot talált, amelyet gyaníthatóan oroszok hoztak létre, hogy beavatkozzanak az amerikai elnökválasztásba.

A Twitter kétszáz olyan fiókot azonosított, amelyet a gyanúja szerint oroszok hoztak létre, és amelyeken a tavalyi amerikai elnökválasztás idején félrevezető információkat terjesztettek az amerikai felhasználóknak – írja az MTI a cég új blogbejegyzése alapján. A Twitter azt is összeszámolta, mennyit költött amerikaiaknak szánt hirdetésekre a Kreml-propaganda eszközének tartott Russia Today.

Mielőtt a Twitter nyilvánosságra hozta az információit, átadta bizonyítékait az amerikai kongresszus hírszerzési bizottságainak. Colin Crowell, a cég politikai kapcsolatokért felelős alelnöke csütörtökön személyesen számolt be az ügyről a képviselőház és a szenátus hírszerzési bizottságai előtt.

A Facebook borított, most a Twitter is igyekszik

Bár a Twitter ezúttal igyekszik proaktív lenni, az igazsághoz hozzátartozik, hogy a mostani blogbejegyzésükben is hangsúlyozzák: mindent megtesznek a kamuprofilok, automata álhírterjesztő botok és más visszaélési kísérletek kigyomlálására, és az ilyen tevékenység összességében a teljes forgalom kis részét teszi csak ki. Egy hasonló témájú nyári bejegyzésben pedig még inkább elzárkóztak az elől, hogy bármilyen felelősségük lenne. Ezen az változtatott, hogy szeptember elején a Facebook bejelentette, hogy orosz csoportok 100 ezer dollárt költöttek politikai reklámokra az amerikai elnökválasztás idején.

A Twitter alelnöke közölte: a Facebook által jelzett 450 gyanús fiókhoz a Twitteren is találtak 22 kapcsolódó profilt, emellett még további 179 gyanús fiókot azonosítottak orosz felhasználóval. A cég megtette a szükséges lépéseket azok ellen, akik megszegték a Twitter-használat szabályait.

Arról, hogy független biztonsági kutatók szerint hogyan működnek, mekkora problémát jelentenek, és milyen hatással vannak a közbeszédre a Twitteren százával-ezrével működő automatizált profilok, vagyis botok, a múlt hétvégi németországi választások kapcsán ebben a cikkben részletesen is írtunk:

Hiába tombolnak az álhírek, a németek nem dőlnek be nekik

A szélsőjobb uralja a netet, de az Amerikát ellepő Twitter-robotok Németországban labdába se rúgnak. Bármi lesz a választási eredmény, nem lehet a közösségi médiára fogni. Tovább

Ezenkívül a cég az orosz kormányzati kötődésű Russia Today (RT) médiacég tevékenységéről is összegyűjtött mindent, amit tudnak. Eszerint az RT összesen 1823 Twitter-bejegyzésért felelős, ezek kifejezetten az amerikai felhasználóknak szóltak. Emellett 2016-ban 274 100 dollárt költött a médiacég amerikai hirdetésekre, többnyire híranyagok és riportok publikálására.

Nem győzte meg a szenátust

Mark Warner, a szenátusi bizottság demokrata párti alelnöke erőteljesen bírálta a cég vezetőjét, mert szerinte a vállalat nem értette meg időben a helyzet komolyságát, és Crowell alelnök nemigen tudott érdemi válaszokat adni bizottságuk kérdéseire sem. Warner kiábrándítónak nevezte Colin Crowell beszámolóját, és leszögezte: a Twitter-vezető jobbára a Facebook korábbi közleményeire alapozta mondandóját.

Colin Crowell leszögezte: a Twitter „készséggel áll a Szövetségi Választási Bizottság és a kongresszusi vezetők rendelkezésére a közösségi médiában megjelenő politikai hirdetések szabályainak felülvizsgálatára, szükség esetén szigorításukra”. Az alelnök a cég várható intézkedései között említette a felhasználónevek új módszerekkel történő ellenőrzését és a gyanús fiókoknak az eddiginél rövidebb időn belüli törlését. A Facebook a múlt héten jelentette be, hogy azt tervezi, átláthatóvá teszi a politikai reklámozás gyakorlatát, és világosan jelezni fogják, ki fizeti az ilyen hirdetéseket.