Ambrus
-7 °C
3 °C

Dreamcast ingyen

2000.04.14. 11:36
Zseniális új stratégia, vagy kényszerű előremenekülés? Egyelőre csak annyi biztos, hogy a SegaNet internetszolgáltató ingyen adja a Dreamcast konzolokat a 2 éves előfizetéshez, akinek pedig már van, az visszakapja a konzol árát - kereken 200 dollárt -, ha előfizet az internetszolgáltatásra. Ráadásul mindehhez még jár egy billentyűzet is, megkönnyítendő a böngészést a világhálón.

Ingyen Dreamcast a SegaNet előfizetéshez
A Sega 1999. szeptember 7-én mutatta be az USA-ban a Dreamcast konzolt, amely az első új generációs, internetes képességekkel is felvértezett játékgép volt. A Dreamcaston keresztül elérhető online szolgáltatások azonban eddig jószerivel az emailküldésre korlátozódtak, mivel sem a Dreamcast Network nem indult el, sem az eddig megjelent játékok nem támogatták a multiplayer módot. A nagy váltásra ismét szeptember 7-én fog sor kerülni, ekkor indul ugyanis útjára hivatalosan is a Sega.com vállalat és a SegaNet internetszolgáltatás. A cég ígérete szerint addigra 10-12 online játszható játékuk lesz, többek között a Quake 3 Arena, a Sega Sports NFL 2k1, a Sega Sports NBA 2k1, vagy a Phantasy Star online. A Sega.com a tervek szerint a Dreamcast tulajdonosok nagy játszóháza és virtuális közössége lesz, tournamentekkel, a játékokhoz szükséges mindenféle tudnivalókkal, így például cheat kódokkal, de lesznek zenei, filmes, tévés, sport és egyéb érdekesnek szánt tartalmak is.

Az igazi újdonság persze nem ez, hanem a SegaNet havi 21,95 dolláros szolgáltatása mellé ingyen járó Dreamcast konzol. Az sem fogja becsapottnak érezni magát, akinek már van Dreamcastja, hiszen az 200 dollárt visszakap, ha előfizet a SegaNetnél, és kap egy ingyenes billentyűzetet is a konzolhoz. Az egyéb szoftverek, és kiegészítő perifériák természetesen továbbra is pénzbe kerülnek. Valójában a cél épp az, hogy a visszakapott pénzt a lelkes vásárlók mindjárt el is költhessék játékokra és egyéb kiegészítőkre, illetve magára a szolgáltatásra. A konzolgyártóból váratlanul internetvállalattá átalakult Sega számára egyéb bevételi forrásként még rendelkezésre állnak a reklámok, és az elektronikus kereskedelmi tevékenység is.

A marketingszövegek forradalmi stratégiaváltásról szólnak, végre a játékokért és a játékélményért fizetnek a vásárlók, nem pedig a hozzá szükséges hardverért. A Sega valóban nagy reményeket fűz az új stratégiához. Várakozásaik szerint még vagy 18 hónapig egyeduralkodók lehetnek az internetes konzolok piacán, hiszen a PlayStation 2 egyelőre internetes képességek nélkül jelent meg, a többi konkurens - a Nintendo Dolphin és a Microsoft Xbox - színrelépése pedig csak 2001-ben várható. Szűk másfél évük van tehát, hogy felépítsenek egy olyan nagy létszámú lojális közösséget, akik a szolgáltatások igénybevételével és a szoftverek vásárlásával majd eltartják a vállalatot. A tervek a jelenlegi 2 millió mellé még 4 millió új Dreamcast felhasználóval számolnak 2001-ig, ami már elég lenne az életben maradáshoz. A cég szerint ez nem irreális, hiszen felmérések szerint 22 millió olyan 18 éven felüli internetező van, akik az online játékokat jelölik meg az elsőszámú indokként, amiért interneteznek, a Dreamcast vásárlóknak pedig már most 20 százaléka regisztrálta magát a Sega Dreamcast Networkre, pedig még nem is lehet rajta játszani.

A Sega megszorongathatja PSX2-t
A lelkesedés az internetes játékért kétségtelenül óriási, és az is vitathatatlan, hogy a multiplayer játékoké a jövő. Azonban lehetetlen nem észrevenni, hogy a Sega stratégiaváltása mögött bizony kényszerítő erők állnak: a Dreamcast nem bírja a versenyt konkurenseivel. A konzolpiac versenyzői között a Sega áll a leggyengébb lábakon anyagilag. A Dreamcast konzol várakozáson felüli sikereket hozott, csak az USA-ban 2 millió darab kelt el belőle, a sikert azonban beárnyékolják a Sony eredményei, amely a PlayStation 2-ből csak az első hétvégén majdnem 1 milliót adott el Japánban. A PS2 grafikai képességei messze felülmúlják a Dreamcastét, és a Playstation márkának stabil, lojális rajongótábora van.

A küzdelem azonban már nemcsak a játékosok megnyeréséért folyik, hanem sokkal inkább a "nappali uralmáért". A konzolok új generációja valóságos házi mini szórakoztatóközpont, nemcsak játékokat hoz a TV képernyőjére, hanem az Internetet is, sőt lejátsszák kedvenc CD lemezeinket vagy DVD filmjeinket is (utóbbi speciel a Dreamcast egyik fő hiányossága). Aki pedig bejut a nappaliba az viszi magával a saját játékait, kiegészítőit, szolgáltatásait - például internetlapját, online áruházát, az ott futó reklámokat - is, vagyis jóval szélesebb területről jut bevételekhez, mint ha csak a konzolt adná. Ingyenességével a Dreamcast komoly fejfájást okozhat még a piacvezető Sony hamarosan Amerikában is bemutatkozó PlayStation 2-jének is, amelynél a horribilis fejlesztési és reklámköltségek miatt nem valószínű, hogy engedni akarnának az egyébként elég borsos, 300 dollár körüli árból. Hogy azonban hosszú távon ez mire lesz elég, azt nehéz volna megjósolni.