További Hardver cikkek
A Jövő Háza a hamarosan véget érő tanévben digitális játszótérként hirdetett kiállítássorozatával próbálta megtalálni a fiatal látogatókat. A szeptemberben megnyílt, az internetet nagyon szárazan bemutató Klikk 1.0 nem volt a legszerencsésebb indítás, az év eleji folytatás, a Klikk 2.0 viszont élvezetesen dolgozta fel a webes tartalmakat. A két kiállításra összesen 130 ezren látogattak el, az érdeklődést a hivatalosan csütörtökön megnyitott, augusztus 20-ig tartó Klikk 3.0 próbálja fenntartani. A téma ezúttal a magyar tudósok, feltalálók és mérnökök dicsérete, vagyis a gazdaságpolitikai tótumfaktumok által is előszeretettel használt K+F+I rövidítés: kutatás, fejlesztés, innováció.
Innovációról ötlettelenül
És éppen ezt nem sikerül érdekesen tálalni. A szervezők az előző Klikkekről ismert hatszögletű sejtekben aprózták fel a témát – ezt mostanra már megszokhattuk, viszont túl kevés a működtethető, interaktív elem. A sejtek falán molinók mesélnek múlt századi neves magyarokról, a sejtekben már a jelen felfedezései kaptak helyet kivetítőkön, illetve minden sejtben készséges és tájékozott instruktorok próbálják oldani a kiállítás szárazságát.
Nyitva tartás és belépők
A kiállítás 2008. május 9-től augusztus 20-ig látogatható, keddtől péntekig 9-17 óráig, szombaton és vasárnap 10-18 óráig.
Felnőtt jegy: 1200 Ft
Családi jegy: 2990 Ft
Csoportos felnőtt jegy: 1150 Ft
Gyermek és ifjúsági jegy: 890 Ft
Iskolai csoportos jegy: 750 Ft
65 év alatti nyugdíjas: 890 Ft
Nagyjából egy tucat kipróbálható, megtapogatható találmány bújik meg a sejtekben a fémhabtól a vakoknak jelző boton át a pénzérméket csengésük alapján azonosító gépig, de ez kevés. Az ember éppen csak megy egy kört a Gauskeréknek nevezett óriáskerekes rollerrel, éppen csak megcsodálja a Spidront és a Gömböcöt, éppen csak suhint egyet-kettőt a formatervezett szerszámnyelekkel, és elfogynak a látnivalók. "Nem önámítás, hogy kreatív nép a magyar" – mondja Csepeli György közpolitikai igazgató a megnyitón. Ironikus, hogy éppen az ennek bemutatására készült kiállítás árulkodik ötlettelenségről.
A megnyitón szintén szót kapó dr. Vedres András, a Magyar Feltalálók Egyesületének (MAFE) főtitkára nem értene velem egyet. Mint elmondja, tavaly huszonöt, idén öt országban látott hasonló kiállításokat, de mind közül a Klikk 3.0 a legjobb. Kicsit hazabeszél, mert egy külön blokkban látható egy nagyobb válogatás a MAFE által támogatott találmányokból. Legtöbbjük vitrinben van, és sok termék ismerős a 2006-os BNV-ről.
Gépségvetélkedő
A kiállítást az emeleten található robotok mentik meg, a látogatók többsége több időt tölt a felső szinten, mint a sejtekben. Persze, most meg én beszélek haza, mert a Nextwork jótékonysági robotversenyre érkezett masinák is itt találhatók, és az Index is elindult ezen a versenyen. (Díjat végül nem nyertünk, de a zsűri szerint dizájnban nagyon erősek voltunk – a lenti videó utolsó képkockáin meg lehet csodálni pályaművünket, a háromkerekű, bluetoothon keresztül távirányítható robotchoppert.)
Három kategóriában indultak a robotok: iskolák, informatikai és nem informatikai cégek versenyeztek egymással – mondja Fischer Kristóf, a projekt egyik szervezője. A Lego robotépítő készletéből 75 darab talált gazdára a verseny kezdetéig, de csak 58 robot érkezett eddig a kiállításra – a hiányzók nagy része nem informatikai cég, ezért ebben a kategóriában csak első helyet osztottak. A Stellum kft. sörcsapoló robotja nyert, a Sör Robi névre hallgató gép a sör habzását figyelembe veszi, amikor rátölt a korsóra.
Az iskolák közül a harmadik helyezett a Schulek Frigyes Kéttannyelvű Építőipari és Műszaki Szakközépiskola egy doboló droiddal, az ezüstérmet pedig a Pollák Antal Műszaki Szakközépiskola viszi el a Braille-író robottal. A kategóriagyőztes az ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium robotja, ami lapokat oszt egy pókerpartihoz. A legerősebb verseny az informatikai cégek között volt, az NI Hungary csavarszortírozó robotja például csak a harmadik helyre volt elég. Második lett a Nokia akasztófázó robotja (mi ezt hoztuk volna ki elsőnek), a nyertes pedig a Kirowski jelenléti ívet kitöltő gépezete, a nevében rettenetes szóviccel büntető Check Norris.
A robotokat kedves animátorok működtetik a látogatók kérésére, a kiállítás után pedig iskolákhoz kerülnek majd a fejlesztés során felhalmozott tudásanyaggal, dokumentációkkal együtt. A szervezők külön képzést is tartanak pedagógusoknak arról, hogyan használható a robotkészlet az oktatásban – mondjuk azt megnézném, amikor elmagyarázzák a tanároknak, hogy sörcsapoló robottól is lehet tanulni. A Legótól egyébként senki nem jelent meg a kiállításon, ami furcsa, tekintve, hogy mekkora reklámértéke van a terméküket használó versenynek.
Steampunk állatkert
Az emelet másik szegletében a Robot Zoo fantázianevű installáció egészíti ki még a kiállítást, ez elsősorban a kisebb látogatóknak szól. Gyermekkorom egyik kedvenc könyve volt az Így működik a tested, amiben a szerző robotokkal magyarázta el az ember működését (volt evőgép, tapintógép, látógép és még sorolhatnám, de inkább nem teszem). A Robot Zoo állatokkal és három dimenzióban valósítja meg ugyanezt. Óriási robotkaméleon, szöcskegép és denevérdroid rabolja el az iskolai látogatócsoportokat a földszint unalmasan prezentált találmányaitól.
A kacsacsőrű emlőst és óriás tintahalat is modellező steampunk állatkertben az állatokhoz kapcsolódó interaktív berendezéssel is szórakozhatnak a kicsik. A kaméleon szemforgató képességét például mozgatható kamerákkal illusztrálják, egy ultrahangos denevérgéppel pedig rovarra lehet vadászni. Hasonló játékosságra és ötletekre lett volna szükség a földszint berendezésekor is. Ha már olyan innovatívak vagyunk.