A mondás szerint minden hirdetésre költött összeg fele az ablakon kidobott pénz, csak senki nem tudja, melyik fele az. A valóságban ennél sokkal rosszabb az arány; valósággal immunissá váltunk a reklámokra, lepattan rólunk az üzenet, bármennyire is a képünkbe tolják. Egy-egy reklám hatékonyságának a felmérésével eddig jórészt a sötétben tapogatóztak a marketingesek, a kanadai Xuuk cég Eyebox2 kamerája azonban gyökeres változást hozhat ebben: a kültéri óriásplakátoknál képes a nézettséget mérni - hasonlóan a netes bannerek oldalletöltésének méréséhez.
Az infravörös kamera képelemző rendszere bő tíz méterről képes megállapítani, hogy a látóterében levő emberek éppen hová néznek, így pontosan feljegyezni, hogy hányan, mennyi ideig pillantottak rá az adott hirdetőtáblára.
Nézz a szemembe!
Szemmozgás-érzékelő rendszereket eddig is használtak a reklámiparban, ilyen kutatások alapján határozták meg, hol a leghatékonyabb elhelyezni hirdetéseket egy weboldalon vagy egy újság hasábjain. A kísérletekben használt kamerák azonban 25 ezer dollárba kerültek, és egyméteres távolság felett már nem volt használhatók - az új technológia viszont jóval olcsóbb (999 dollár plusz postaköltségért rendelhetünk is egy kamerát), és a gyártó szerint 12 méterig hatékony.
A mindössze 1,3 megapixeles szenzor csak a szemekre figyel, arcokat még nem tud felismerni, így mélyebb statisztikákat a reklámra ránéző alanyokról (kor, nem szerinti eloszlás például) nem tud adni - és ezzel együtt egyelőre személyiségi jogi problémákat sem vet fel.
Az első Eyebox2 kísérleti rendszerek már működnek is Angliában, és a pletykák szerint a Google élénken érdeklődik a technológia iránt.