Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elárasztja a reklám a videómegosztókat

2007.05.02. 08:02
A jelenlegi király YouTube, és a legreménytelibb trónkövetelő Joost is azt tervezi, hogy hirdetéseket vág a felhasználói által feltöltött videókba. A szakértők szerint új reklámtechnikákra van szükség, a legegyszerűbb megoldás pedig az lenne, ha olyan jó reklámok születnének, amiket az emberek szeretnek nézni.

Néhány hónapon belül eláraszthatják a reklámok a videomegosztó oldalakat - ez volt a San Francisó-i Ad:Tech marketinges konferencia fő tanulsága. A Google egyik hirdetési igazgatója, Suzie Reider a felhasználók oldaláról közelítette meg a kérdést, amikor azt mondta, a YouTube videóiba ágyazott hirdetések fő célja az lenne, hogy a legnagyobb nézőszámot generáló mozik feltöltőit, a "prémium felhasználókat" honorálni tudják a reklámok bevételéből. Persze az sem utolsó szempont, hogy a jelenleg kevés, eldugott helyeken feltűnő AdSense-hirdetést futtató YouTube elkezdje kitermelni azt az 1,6 milliárd dollárt, amibe a Google-nek került a felvásárlás tavaly novemberben.

Szűz piac, veszélyekkel

A videomegosztók közönsége óriási piac (az első számú versenyző YouTube-on havi 35 millió látogató néz meg 115 millió filmet), de a hagyományos tévés reklámtechnikák működésképtelenek rajta; az emberek nem hajlandóak végignézni egy félperces reklámszpotot két videó között - mondják a szakértők. "Ma még senki nem tudja, milyen hirdetési módszerek lehetnek eredményesek a video-streaming világában; nekünk kell kikísérleteznünk, a saját bőrünket kockáztatva" - mondta Jason Hirschhorn, az online tévével foglallkozó Slingbox cég vezetője.

A reklám után visszajövünk!

A YouTube a videók elejére bevágott nagyon rövid reklámokkal, illetve a végükre illesztett, kicsit hosszabb levezető filmecskékkel kísérletezik, és már idén nyáron beindítja ezt a rendszert. "Minden a hirdetők kreativitásán és rugalmasságán múlik" - hárított Ms. Reider, amikor felmerült a nyilvánvaló kérdés: nem fogják-e a reklámok elriasztani az oldalról a nézőket. Rövidebb, a videomegosztók nagyon gyorsan változó, színes, néha profán kínálatába illeszkedő reklámokat kell készíteni, amit a felhasználók ugyanolyan lelkesen néznek, mint a többi megosztott videót (és valóban: a videomegosztók toplistáinak gyakori vendégei a vicces, kreatív, vagy éppen botrányos reklámfilmek).

A Google illetékesei szerint a videomegosztó oldalak hirdetési bevételei három-négy éven belül elérhetik a tévécsatornák nagyságrendjét.

A YouTube-on ma is rengeteg a reklám, amit szeretnek és önként néznek a látogatók

A Joost is nyomul

A YouTube-gyilkosnak kikiáltott Joost (a Kazaa és a Skype fejlesztőinek új videomegosztója) éppen a konferencia alatt jelentette be, hogy nagy lendülettel száll be az éppen születőben levő új hirdetési piacra. Húsz céggel kötöttek reklámszerződést, köztük olyan óriásokkal, mint a Coca-Cola, a General Motors, a Visa, a Nokia vagy a Nike. A Joost hisz a tévés stílusú, 30 másodperces reklámfilmek online életképességében (csak hosszabb videókba beágyazva, és ott se sűrűn), de új technológiákat is bevet. Ilyen az Ad Bug nevet kapott animált céglogó, ami a tévécsatornák emblémáihoz hasonlóan jelenik meg diszkréten a képernyő egyik sarkában.