Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Átprogramozás miatt elmarasztalták a T-Mobile-t

2005.03.16. 15:15
A német mobilcégnek vissza kell térítenie a felhasználónak a telefon árát, mert a reklámokkal ellentétben fizetős szolgáltatást programozott a gyorsgombokra.
A német Stiftung Warentest fogyasztóvédelmi szaklap beszámolója szerint első alkalommal marasztalt el bíróság mobilcéget a speciálisan programozott, brandinggel ellátott mobiltelefonja miatt.

Az ítélet szerint a T-Mobile-nak vissza kell térítenie a felperes felhasználó által vásárolt, speciálisan programozott Siemens A60 mobiltelefon vételárát.

Rögtön kezdődtek a bajok

A férfi a telefont és a hozzá tartozó feltöltőkártyát a kislányának vette 79,95 euróért (19700 forint). Már az első használat bosszúságot okozott, ugyanis a kijelző alatt bal oldalt elhelyezkedő gombot megnyomva, figyelmeztetés nélkül drága internetes hívást kezdeményezett a telefon.

Ennak a gombnak a funkcióját a Siemens A60 telefonokon általában szabadon programozhatja a felhasználó. A T-Mobile üzletében vásárolt készüléknél viszont fix volt a gomb funkciója. Ez pedig az eladó felelősségét felvető hiányosság, mondta ki ítéletében a potsdami bíróság. A T-Mobile most visszafizetheti a telefon vételárát.

Más volt a reklámban

Az ítéletben ezen kívül azt is kimondták, hogy a mobilcég reklámjában semmilyen jelét nem adták a készülék megváltoztatott programozásának. A reklámok illusztrációin olyan Siemens A60 szerepel, amelynél a kiemelt vezérlőgomb az "új sms írása" funkciót viseli.

A T-Punkt üzletben vásárolt kérdéses XtraPac Siemens A60-nál azonban a gombra a fizetős internetes hozzáférést kötötték. A telefonhoz adott leírásban ezzel szemben az szerepel, hogyan lehet a T-zone oldalait az eredeti Siemens A60-nal elérni.

Másoknak nem vigasz

A fentiek ellenére nehéz lesz ezt az esetet precedens értékűnek tekinteni. Az eredetihez képest eltérő típusnévre keresztelt telefonok tulajdonosainak például nincs sok esélye a jogi elégtételre.

Ha pedig a szolgáltató a reklámokban megváltoztatja a programozás ábrázolását, illetve a termék leírásában felhívja a figyelmet a gyorsgombra, a felhasználóknak meg kell békélniük a branding telefonnal, emlékeztetett a Stiftung Warentest.