Vencel
7 °C
24 °C

A szöveges szerepjáték visszavág

2000.06.16. 08:51
A számítógépek térnyerésével lehetővé vált, hogy a szerepjátékokat végre megjelenítsék, ne csak egy mesélt valami legyen vagy pár mondat egy könyvben. Egyesek szerint ezzel elvesztette a varázsát, hiszen már nem a játékos képzeletére volt bízva, hogy az egyes helyszíneket hogyan képzeli el, mivel az már adva van. Most azonban a WAP-telefonok és a palmtopok segítségével visszatérhet a szöveges szerepjáték, drót nélkül, interneten.
Réges-régen, egy nagyon is közeli, mondhatnánk helyi galaxisban az emberek a szerepjátékok bűvöletében éltek. Alkalmanként rituális szertartásokra gyűltek össze, és hallgatták a személyt, akit a törzs csak mesélőként ismert. Közben rejtélyes nyelven beszéltek, papiruszokra véstek, számoltak és varázskockákat dobáltak. Ez volt a szerepjáték, és még ez ma is, ámbár a technika megállíthatatlan nyomulásával elmosódni látszottak körvonalai.

A számítógépek megjelenésével a felhasználási lehetőségek sokasodtak. Ekkor született meg a szöveges szerepjáték. A parancsokat először be kellett gépelni, majd később mindezt egy menürendszer helyettesítette. A gépek fejlődésével létrejött a grafikai megjelenítés is, ami mindig szebb és jobb lett, elnyomva így a játék valódi értelmét, a képzeletet megmozgató meséket, leírásokat és a társasági életet, amivel egy RPG-party járt. A számítógépes játék egy gyűjtögetős, gyilkolászós akciójáték szintjére süllyedt.

Az internettel elérkezett a szöveges szerepjátékok reneszánsza, mivel a hálózat még lassú volt, itt is az egyszerű szöveg dívott. Aztán a gépek és a Net újabb fejlődésével ismét megteremtődött a grafikai megjelenítés lehetősége, amivel a szolgáltatók éltek is. Új közösségek jöttek létre, a világ számos részéről játszottak az emberek és boldogan ölték halomra a szörnyeket és egyéb lényeket a nyereség reményében, illetve azért, hogy később ezzel villoghassanak egy jót. A szöveges játék ismét marginalizálódott, csak a megszállottak játszottak, és játszanak ma is.

WAP telefonokkal és palmtopokkal újra teret hódíthat a szerepjáték?

Most megjelent egy új platform, és talán egy új közönség is. A WAP telefonokkal és palmtopokkal újra teret hódíthat a szöveges szerepjáték. Az amerikai illetőségű Red Grendel, illetve annak leányvállalata, a Bedouin már kis is dolgozta első játékait. A nagy számítógépes szerepjátékok speciális igényeiket kielégítő, egyéni programnyelvet használnak, amellyel a játékok Windows, Linux, BeOS, Palm operációs rendszereken, de akár egy régi Atarin is futnak. A Bedouin technológiája alapját a Java adja, ebbe igyekeznek a már meglévő szerepjáték-programnyelveket beépíteni. Szerencsére a nagyobb szerepjáték szolgáltatókkal és programozókkal sikerült megegyezniük a nyelvek használatáról, de eddig még nem sikerült úgy megállapodniuk senkivel, hogy a programok forráskódjához is hozzájuthassanak, ami a későbbi fejlesztések, hibajavítások és az esetleges fordítások során mindenképpen szükséges lesz.

A WAP telefonokkal és palmtopokkal újra teret hódíthat a szöveges szerepjáték
A tesztek már olyan előrehaladott állapotban tartanak, hogy a Bedouin kis híján szerzői jogi perbe keveredett néhány internetes szerepjátékkal, amelyeknek wapos verzióját valósította meg. A cégek nehezményezték, hogy a megkérdezésük, és a beleegyezésük nélkül használták fel az általuk "teremtett" világokat. A cég egy levél kíséretében és sűrű bocsánatkérések közepette már hozzálátott, hogy szerződéseket kössön az eredeti szerzőkkel.

Az üzlet

A rendszer elvben ingyenes lesz, a játékosnak csak a kapcsolás és a hívás díját kell kifizetnie. A fenntartást oly módon képzelik el, hogy a szolgáltató reklámbevételekből tartja el magát. Minden játék kezdetekor és végén megjelenik egy-egy hirdetés, de játék közben soha, ezt külön kiemelték a fejlesztők. Tehát nem lesz két varázslat között egy mélymosóhatás, legalábbis ha az adott szó valóban kötelez. A szerzők az előzetes tervek szerint játékosonként a reklámbevételek 10-15%-ot kapnák, illetve kiemelkedően magas játékos-szám után, amit egyelőre 10.000-ben állapítottak meg, akár 20%-ot is. Így tehát a szerzők nagyon is érdekeltek lesznek abban, hogy egy egyedi, izgalmas világot alkossanak, ahol szívesen kalandoznak az emberek, vagy éppen mások.

A fejlesztő cég igen nagy jövőt lát a programban, mint kifejtették a WAP-os mobiltelefonok egyre nagyobb számban fogynak, számításaik szerint a vezeték nélküli internetezésre alkalmas eszközök száma, beleértve persze a Palm kéziszámítógépeket is, 2004-re eléri az 1,1 milliárdot, ezzel meghaladva a netképes asztali számítógépek számát. "Csak képzeljék el, hogy éppen hazafelé tartanak, és lekésik a csatlakozásukat. 40 percet kell a váróban tölteniük, hogy újra útra kelhessenek és persze elfelejtettek könyvet hozni. Ilyen esetben a többség a telefonját babrálja, és miért is ne kezdene el játszani, feltéve ha tud. Mi az ilyen szituációkra építünk" - mondta Patrick Kerpan a Bedouin alapító-igazgatója.

A technika

A szöveges szerepjáték viszonylag egyszerű, nem igényel különleges vizuális megjelenítést és erős processzort a számoláshoz. Éppen megfelelő egy mobiltelefonra. Az engine is viszonylag egyszerű, sokkal inkább kreativitást igényel, világokat felépíteni és igazgatni, ahogy József Attila is tette. A WAP technológia pedig leegyszerűsíti a használatot is, nem kell minden egyes parancsot begépelni, elég a menüből kiválasztani és mehet is a dolog. Ez persze kissé leszűkíti a cselekvési lehetőségeket, de az, hogy minden egyes parancsot begépeljen (és pláne megjegyezzen) a játékos, lehetetlen.

A cég számolt azzal is, hogy a játékosok nem fognak folyamatosan "nyomulni", inkább unaloműzőnek használják majd a szolgáltatást, azaz egy alkalommal senki sem fog a kaland végére jutni. Ezért találniuk kellet egy megoldást arra, hogy hogyan lehetne az állásokat lementeni. Pillanatnyilag egy játékos még csak egy mentett állással rendelkezhet, mivel a program a felhasználó telefonjának azonosítója alapján tárolja az adatokat. De ígéretük szerint hamarosan ez is változni fog, megoldják annak lehetőségét, hogy az állásoknak nevet lehessen adni, aminek alapján később visszakereshetőek.

Szerencsejáték

Meddig fog ez tartani még nem tudhatjuk. A vezeték nélküli internetezésre alkalmas eszközök száma valóban rohamosan nő, ebben a Bedouinnak igaza van, de ezzel együtt fejlődnek is. Elképzelhető, hogy hamarosan a mobiltelefonok és palmtopok kijelzője is eljut arra a szintre, hogy bonyolultabb grafikai megjelenítést tegyen lehetővé, ezáltal újra kiszorítva a szöveges szerepjátékot, mint anno a számítógépekről.

Kerpan úr derülátó, szerinte az üzlet beindul, és ha eljön annak az ideje, hogy a hordozható eszközökön is megjeleníthetőek a képek, akkor a cége is ebbe az irányba fog továbblépni, és talán létrejöhet az Ultima Online vagy az EverQuest megfelelő változata is. A dolog egyelőre még igencsak kétesélyes, hiszen nem lehet tudni, hogy mekkora lesz az igény egy ilyen szolgáltatásra. Egyelőre ingoványos talajon járnak az írók és a fejlesztők egyaránt, hogy a jövő kirobbanó sikert, vagy csúfos bukást tartogat, még nem tudni.

De az élet kalandjáték!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!