Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Britney lenyomta a futballdöntőt

2002.02.06. 11:55
Többen voltak kíváncsiak a popdíva Britney Spears a Super Bowl amerikaifutball-döntő szünetében közvetített Pepsi-reklámfilmjére, mint magára a meccsre - legalábbis az interaktív, digitális televíziót kínáló TiVo szerint, amely árgus szemmel vizsgálgatja előfizetői médiafogyasztási szokásait.
A Super Bowl az év egyik legjelentősebb sporteseménye az Egyesült Államokban, amely világszerte kiemelkedő nézettségre számíthat, ezért a szünetben lezavart reklámspotok csillagászati áron kelnek el. A Super Bowl döntő továbbá gyakran kísérleti terepe új technológiáknak: emlékezetes, hogy tavaly a nézőterén tesztelték először a Visionics - a terrortámadások után fényes karriert befutott - FaceIt arcfelismerő-rendszerét.

Idén az interaktív, digitális televíziót kínáló, 280 ezer előfizetővel rendelkező TiVo állt elő egy érdekes adattal: tízezer előfizetőn végzett mérése szerint a meccs után többen tekertek vissza digitálisan a Britney által fémjelzett Pepsi-reklámra, mint a meccs bármelyik részére. A popdíva a lassításokban és a kikockázásokban - mert a TiVo rendszere ezt is rögzíti - is elvitte a pálmát, még a győztes gólnál is többet legeltették rajta a szemüket a nézők.

Az átlagamerikai negyvennégyszer tekert

Britney Spears
A TiVo nem közölte, pontosan hány visszatekerés volt, de annyit nyilvánosságra hozott, hogy a rendszer speciális funkcióit háztartásonként átlagosan 44-szer használták a közvetítés alatt, és közvetlenül utána. A TiVo eddigi történetének legnagyobb statisztikai felmérése fontos megállapításokkal szolgál az "egyirányú" televíziótársaságoknak is a nézettség korábban rejtett aspektusairól, és bátoríthatja a digitális videorekorder-piacon személyre szabott hirdetésekkel jelentkezőket. Az amerikaifutball-szövetség rendszeresen fizet is a TiVo részletes statisztikáiért, amelyekből kiderül, mely hirdetések igazán hatékonyak a sportközvetítések alatt.

A digitális videomagnó viszont egyelőre még amerikában sem tömegcikk, de a Forrester Research előrejelzései szerint a jelenlegi 800 ezerről 2006-ra 42 millióra fog növekedni az eladott készülékek száma. A TiVo mellett a másik jelentős játékos a piacon a SonicBlue tulajdonában lévő ReplayTV, amely jelentős felzúdulást okozott a televíziótársaságok között a reklámblokkokat átugró rögzítési funkciójával. Magánszféra-aktivisták a felhasználók műsorfogyasztási szokásait rögzítő tulajdonsága miatt kritizálják a rendszert, amit a TiVo illetékesei rendszerint azzal hárítanak el, hogy az adatgyűjtés anonim módon történik: a központba befolyó információból nem lehet megállapítani a nézők személyazonosságát.