Lenyomja-e a piros alma Orbán Viktort?

2010.02.23. 09:37
Obama az interneten nyerte meg az elnökválasztást – kürtölte világgá annak idején a BBC-től a Huffington Poston át a Wiredig mindenki, aki csak számít a nemzetközi sajtóban. Azóta persze óvatosan visszavettek kicsit a lelkesedésből, de az biztos, hogy az internet olyan fontos színtere lett a politikának, és úgy alakította és alakítja éppen most is át a kampányolást, mint a tévé elterjedése óta semmi.

2008-ban 215 millió amerikai érte el az internetet, ami nagyjából annyi, mint a szavazásra jogosultak száma az országban. Ma Magyarországon 4,6 millióra becsülik a netezők számát, ami az összes szavazásra jogosultnak több mint a fele, és ha az eddigi legmagasabb részvételi aránnyal számolunk (2002, második forduló, 73,5%), a valóban szavazóknak több mint a háromnegyede. Ami azt jelenti, hogy a tavalyelőtti amerikai helyzettől még ugyan bőven le vagyunk maradva, de már most is fontos kommunikációs terepe lehet a politikának az internet, és minden kapmánycsapatnak oda kell figyelni rá. Vagy oda kellene.

A kampány a Facebookra megy

A Daily Telegraph elemzői öt pontot sorolnak fel, ahol az internet megváltoztatja a kampányolást: blogok, közösségi oldalak, vírusvideók, adatgyűjtés, és a jó öreg email. Mi most csak a közösségi oldalakkal fogunk foglalkozni, mert az tűnik az igazi újdonságnak a 2010-es kampányban. A vírusvideókat és a blogokat már bedobták 2006-ban (emlékezhetünk például az elhiresült Gyurcsány-táncos videóra), az emailes mozgósítást és körleveleket már mindenkinél kifogja a spamszűrő, az adatgyűjtés meg inkább háttértevékenység, nem tartozik a kampány látványos részei közé.

A közösségi oldalak közül úgy tűnik, egyöntetűen a Facebookot választották kampányolási pályának a magyar pártok, itt találkozik a kellően sok aktív felhasználó (450 ezer volt fél éve, félmillió körül járhat most), és a hatékony, áttekinthető kommunikáció technikai feltételei.

Orbán vs. piros alma

A Fidesz nagyon komolyan veszi a Facebookot, Orbán Viktor külön meg is említette az oldalt az országértékelő beszédében, bár elég fura módon – a DeDi Intézet elemzése úgy fogalmazott, „elnézést kért, hogy még ezt is el kell vállalnia a kampánytanácsadók noszogatására”. A nagy nyomulás ellenére a Fidesz Facebook-csoportjának mindössze 3300 követője van (a számoknál a cikkben végig kerekítünk, a pontos adatok úgyis percenként változnak). Összehasonlítási alapként, az egyik népszerű facebookos játék, a Farmville magyar rajongói klubja ennek a létszámnak majdnem a dupláját tudja felmutatni.

alma

Orbán Viktor személyes rajongói köre ennél sokkal jobban áll: 12800 tagot számlál a csoport (ennek nagy része az évértékelő beszéd Facebook-említése után érkezett). Orbánnak váratlan vetélytársa akadt pár hete az oldalon, a Vajon lehet-e több rajongója ennek a szép almának, mint Orbán Viktornak? nevű csoport, ami mostanában lépte át a 15 ezres létszámot. Úgy tűnik, a politikából viccet csinálók vannak annyian a Facebookon, mint az azt komolyan vevők. A kimondottan Fidesz-ellenes csoportok ehhez képest alig vegetálnak: 2-300 tagnál többet nem tudott összehozni az Orbán Viktor szerintem unalmas, az Orbán ne szennyezze a Facebookot, illetve az Orbán legyen inkább MLSZ-elnök csoport sem.

Becsületes emberek értékalapú közössége

A Fidesz ezres nagyságrendű csoportjai mellett az MSZP alig 400 követővel szerénykedik; ez a Facebookon az a nagyságrend, amit egy budapesti gimnázium, vagy egy ismertebb blog össze tud hozni. Beigazolódni látszik a közhiedelem arról, hogy a szocialisták bázisa főként idősekből áll, azok meg úgysem neteznek.

mszp

A legnagyobb anti-MSZP-s csoport, az MSZP egy becsületes párt, becsületes emberek értékalapú közössége (a profilképen a bilincsbe vert Zuschlag Jánossal), és Mesterházy Attila követőinek száma is ebben a nagyságrendben van. Ennél kicsit több (600 körül) az Akik nem szeretnék Mesterházyt a Facebook-on (sem) látni csoport tagsága. Mesterházy egyébként az egyetlen miniszterelnök-jelölt, aki magánemberként is fenn van a Facebookon, 800 körüli ismerőssel – beszédes adat, hogy a személyes ismertségi köre nagyobb a közösségi oldalon, mint a pártja támogatóinak létszáma.

Jobbik? Nem! De! Nem! De!

A legerősebb indulatokat, pozitív és negatív irányban is a Jobbik kavarja mostanában a magyar politikai életben. Nincs ez másként a Facebookon sem, ahol a párt csoportjában 2900-an vannak, pörög az élet a fórumokon és az üzenőfali kommentekben. Igaz, ennek a jelentős része gyűlölködésból és zsidózásból-cigányozásból áll, ami megmutatja a Jobbik nagy dilemmáját a kommunikáció terén: a képviselőjelölteket lehet központilag utasítani, hogy kerüljék a kevéssé szalonképes témákat, de a szavazóikat nem.

A neten hagyományosan erős és aktív szélsőjobboldal kemény elutasításba ütközik a Facebookon. Az összes párt közül a Jobbikkal kapcsolatos ellenérzések a legerősebbek: az anti-Jobbik csoportok közül a Jobbik? Nem! létszáma 3500, a Szerintem van olyan, hogy gárdabűnözés a 900-hoz közelít.

garda

Vona Gábor rajongói klubja 2700 főt számlál (érdekes, hogy a Jobbik másik emblematikus figurája, Morvai Krisztina alig 250 követővel bír); feltűnő, hogy míg itt és az MSZP-nél is egy nagyságrendben van a párt és a miniszterelnök-jelölt rajongóinak száma, a Fidesznél négyszeres a különbség Orbán Viktor és a párt követői között. Ellen-Vona csoportot egyébként nem találtunk, viszont meg kell jegyeznünk, hogy a Vona nevet beírva a Facebook keresőjébe, a névrokonok között olyan gyöngyszemekre bukkan az ember, mint Claudia és Flora Vona, valamint Vona Battle rajongói oldalai.

Lehet más a Facebook

Elsőre talán meglepő, hogy a Facebookon a magyar pártok közül az LMP támogatottsága a legnagyobb: három csoportjukban 5000, 1700 és 800 követőjük van, vagyis több mint a többi pártnak összesen. Persze annak ismeretében, hogy az LMP folyton arra panaszkodik, hogy a többiekhez képest nagyságrendekkel kevesebb erőforrásból gazdálkodnak a kampány során, logikus, hogy az ingyenes és hatékony internetes kommunikációra nagy hangsúlyt fektetnek. A Facebookon is jól látszik az LMP egyik nagy problémája, hogy nincs igazán ismert arca a pártnak: a listavezető Schiffer András oldala alig 80 követőt tud felmutatni (igaz, magánemberként 900 ismerőssel aktív facebookozónak tűnik).

lmp

A szétesés határán egyensúlyozó MDF-SZDSZ szövetség létezésének nyomai alig látszanak a közösségi oldalon, láthatóan kisebb gondjuk is nagyobb annál, mint hogy itt kampányoljanak. 150-200 követője van a két pártnak külön-külön, a miniszterelnök-jelölt Bokros Lajosnak pedig 300 (plusz van egy 600 fős I love Bokros csoport is, amit a Bokros Lajos baráti kör nevű társaság futtat).

2014-ben újra játszhat

Ha összeadjuk az eddigi számokat, és kivonjuk a valószínű átfedéseket (tehát feltételezzük, hogy aki benn van a Fidesz rajongói körében, az benne van Orbán Viktoréban is, és így tovább), azt kapjuk, hogy nagyjából 25-30 ezer embert ér el ma a magyar választási kampány a Facebookon. Ez a 450-500 ezer aktív magyar facebookozóhoz mérve 5 százalék körül van, az összes szavazásra jogosult magyarhoz képest pedig ezrelékekben is éppen csak látszik.

Ez az alacsony szám, és emellett az Egy alma mind felett, vagy a Kétfarkú Kutya Párt (9000 követővel a simán lenyomja az összes pártot a Facebookon!) sikere azt mutatja, a magyar netezőknek egyszerűen tele van a hócipőjük a politikával, a kampánnyal, a választással, meg mindennel, ami ezzel kapcsolatos. Idén, úgy tűnik még nem jön el a magyar Obama, aki a neten nyer választást – talán majd 2014-ben.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM