További Net cikkek
Google nélkül internetezni sokkal nehezebb, mint gondolná az ember. Nemcsak a keresőnket kell lecserélnünk, de szinte minden napi rendszerességgel használt online szolgáltatást is. Ha tetszik, ha nem: Google-függők vagyunk.
A védelem felépítése
Az első akadály: hogyan szabaduljunk meg a Google-től? A legegyszerűbb megoldás a böngészővel blokkoltatni a google.com-ot (az Operában ez például pár kattintással elintézhető), illetve minden oldalt, ami a Google-é, beleértve például a YouTube-ot is. De ez önmagában még nem elég, a különféle oldalakba beépülő keresőmezők, beágyazott videók, AdSense-hirdetések simán átcsúsznak rajta.
Második védelmi vonalként alkalmazhatunk külső adblockprogramot. Ezek eredeti funkciója a reklámok kiszűrése, de nem kívánatos weboldalak blokkolására is kiválóan alkalmasak. Végül jöhet a Windows Hosts fájljában a Google-közeli címek átirányítása a 127.0.0.1 ip-címre (a saját gépünk címére), ami már kissé hekkelésszagú, de még mindig megúsztuk, hogy a tűzfalat kelljen babrálnunk.
Az első percek
A Google nélküli élet első döbbenetes felfedezése, hogy egyszerűen gyorsabb lesz a böngészés. Az Adsense- és AdWords-hirdetések, látogatottságmérő Google Analytics-scriptek letöltése és futtatása nélkül meglepően felgyorsul az ezeket használó oldalak betöltése.
Aztán jönnek a kellemetlen részek, és az elvonási tünetek. Meghökkentő, hogy az ember mennyi Google-szolgáltatást használ, és igazán kellemetlen mindegyik helyett átszokni valami pótszerre. Már ha találunk egyáltalán épkézláb alternatívát.
Keressünk új keresőt!
A Google-elvonókúra legsarkalatosabb pontja egy másik keresőmotort találni. A Yahoo! mint második legnépszerűbb kereső, szinte adja magát helyettesítőnek, előtte kísérletezgettünk kicsit snap.com-mal (nagyon webkettes, csillog-villog, de rém lassú) és Webcrawlerrel (kicsit csalás, hiszen többek között Google-találatokkal dolgozik), de egyik sem volt túl meggyőző, maradt a Yahoo!.
Fél nap hozzászokni, és onnantól szinte észrevehetetlen a különbség - nem véletlen, hogy szinte milliméterre ugyanúgy néz ki a két kereső, ugyanott vannak a hasonló funkciók. A Yahoo! gyors, aránylag releváns eredményeket ad; állítom hogy tíz júzerből kilenc nem venné észre, ha gonosz hekkerek titokban átkonfigurálnák a böngészőjük keresőmezőjét.
Annál meglepőbb, hogy a keresésen túl milyen nehéz használható Google-pótlékokat találni.
Pótszerek
A Gmailt talán a legegyszerűbb pótolni, ingyenes webes levelezőből ezer van, a Gmail előzékenyen felajánlja a levelek automatikus továbbítását, mindenhol van POP3 Account Access szolgáltatás, amivel egy másik postafiókon át küldhetünk leveleket: a címzett észre sem veszi a változást, az átállás zökkenőmentes. Az alternatíva lehetett volna akár a keresőhöz igazodva a Yahoo! Mail, de inkább a Windows Live Hotmailt választottuk.
A felemás sikerű Google-csevegőprogram, a Gtalk kiváltására a Meebo tökéletes: kulturált webes felületről érhetjük el vele az összes népszerű csevegőprogramot, nem kell telepítgetni (bár a Gtalkot egyébként se kell, mióta hozzánőtt a Gmailhez), igaz, kicsit lassú, ráadásul az ICQ-fiókomat pont nem hajlandó elérni, de most nem is ez volt a cél. Letöltős-telepítős megoldásként választhattuk volna a Mirandát is, de a webes felület mindenképpen elegánsabb és webkettesebb.
Google News - na ez már keményebb dió. A Digg nem helyettesíti a Google hírgyűjtő szolgáltatását, legfeljebb kiegészíti; a legértelmesebb klón, a Rootly meg érezhetően kevesebbet tud, és jóval kuszább, mint a Google News (de automatikusan frissül, nem kell nekünk nyomkodni a refresh gombot, ami határozottan pozitív). RSS-olvasónak és kezdőoldalnak (vagyis a Google Reader/iGoogle alternatívájának) a Netvibes adta volna magát, de ijesztően sokáig tart mindent beállítgatni rajta, így hagytam a fenébe, és maradtam az Opera beépített feedolvasójánál, az is tökéletesen működik, átlátható, bár sok hírnél nagyon lelassítja a böngészőt.
A blogokba beépíthető, látogatottságot mérő és elemző remek Google Analytics rendszert sem sikerült teljesen helyettesíteni: a Mintért fizetni kellett volna, így a magyar Statgépet választottuk, pedig sokkal kevesebbet tud. Az AdSense hirdetéseit meg sem próbáltuk lecserélni (inkább beletörődtünk, hogy egy ideig nem tudjuk követni az egyenlegünk alakulását): a Yahoo Publisher Network nem működik Amerikán kívül, a többi nagy hal, mint a ValueClick vagy a Tribal Fusion pedig egyszerűen nem helyettesíti az AdSense automatizált, gördülékeny, kisebb látogatottságú oldalakon, blogokon is kiválóan működő rendszerét.
Nincsen mozi Google nélkül
A Google-elvonó legsúlyosabb tanulsága következik: a cég összes terméke közül a YouTube bizonyult a leginkább megkerülhetetlennek és pótolhatatlannak (illetve amivel még legjobban ki lehetett volna váltani, az pont a Google Video). Ha én akartam volna megmutatni másnak egy videót, arra rengeteg videómegosztó állt volna rendelkezésre (vagy éppen a Fileplanet fájlmegosztó szolgáltatás beépített videostreamingje), de mivel gyakorlatilag mindenki a Youtube-ot használja, szinte teljesen el voltam vágva a videóktól. Se beágyazott videók, se az emailben, ilyen-olyan úton terjedő napi vicces videók, semmi. Borzasztó. Kezdem megérteni, miért ért 1,6 milliárdot a YouTube a Google-nek annak idején.
Lehet, de nem érdemes
Hosszasan lehetne még folytatni a sort a Google alkalmazásainak helyettesítésével a Picasától a Bloggeren át a Mapsig és a Toolbarig, de az eddigiekkel már bőven lefedtük az átlag júzer Google-használati szokásait.
Szinte minden szolgáltatásra találtunk valamilyen alternatívát (a YouTube azért fájó pont), bár azok sokszor maguk is valamilyen szinten a Google-re épültek - és általában nem is voltak olyan jók, kézre állók, mint amiket ki akartunk váltani velük.
Google nélkül tehát még lehet internetezni, de már nem érdemes. A Googlenet víziója megvalósulni látszik: nem túl szép kilátás, de - persze lehet, hogy erről csak a cég marketingje tehet - talán még mindig biztatóbb, mint bármelyik más óriáscég uralma a neten.