Emőke
8 °C
19 °C

Online kísérlet a gettóban

2001.08.31. 13:05
Egy különleges kísérlettel indiai kutatók, bebizonyították, hogy az indiai szubkontinens éhségtől, szegénységtől és betegségektől gyötört analfabéta lakói a korábban feltételezettnél nagyobb kreativitással rendelkeznek. A Delhi nyomornegyedében felállított számítógépen a környékbeli gyerekek alig két hónap alatt önállóan felfedezték az MP3 állományok letöltését az internetről.
A fejlett világ legtöbbre tartott programozóit adó Indiában minden második férfi, és a nők 65 százaléka analfabéta. Egy nemrégiben végrehajtott különleges kísérletben indiai kutatók igazolták, hogy hiába nem volt esélye ezeknek az embereknek, hogy szakmához jussanak, vagy írni-olvasni megtanuljanak, mégis megérdemelnek egy második esélyt.

A BBC által bemutatott kísérletben Delhi nyomornegyedében élő gyerekeknek biztosítottak online hozzáférést. Az analfabéta gyerekek, bár angolul egy szót sem tudnak, alig néhány óra alatt spontán megtanulták, hogyan kell szörfölni a világhálón.

Az NIIT India szoftvercég kutatási vezetője, Sugata Mitra egy számítógépet szereltetett az irodájának külső falára, mely egy nyomornegyed határán fekszik. A beüzemelés után röviddel a képernyő előtt kisebb csoportban összeverődtek a környékbeli gyerekek, és teljesen külső segítség nélkül felderítették a számítógép működését.

Felfedezték, hogy ha végigsimítják a kurzort mozgató touchpadot, az ujjaik mozgását valami követi a képernyőn - mondta Mitra. Ez némi meghökkenést okozott, és azonnal odahívták a barátaikat is, hogy megmutassák nekik is az újszerű "tévét", ahol egy ujjal lehet mozgatni a képeket.

A beállított nyitóoldal az MSN.com volt, tele ikonokkal feliratokkal és bannerekkel. Nem tartott sokáig, és a gyerekek felismerték, hogy a kurzor egy kis kézzé alakul, amint egy link közelébe ér. Alig nyolc perc alatt eljutottak odáig, hogy nekiláttak szörfölni - mondta Mitra.

Néhány nap alatt rájöttek, hogyan lehet új könyvtárakat megnyitni, dolgokat átmásolni és beilleszteni, illetve hogyan helyezhetők át a programok és fájlok ikonjai. Különösen kedvelt volt az MS Paint rajzprogram, amivel különböző festményeket hoztak létre.

A gyerekek nekiláttak játékokat letölteni, és játszani velük. De nem álltak meg itt: két hónappal a számítógép felszerelése után a gyerekek felfedezték az MP3 állományok letöltését.

Amennyire én meg tudtam figyelni, az tanulás mindig esetről esetre történt, azonos életkorúak között - mondta Mitra. A falba helyezett számítógéppel folytatott kísérletet más indiai városokban is megismételték, és mindenhol hasonló megdöbbentő eredményeket hozott.