Miklós
-7 °C
4 °C

A szolgáltatók elégedettek, az internetezők nem

2002.09.21. 17:14
Az egértemetéssel ismertté vált Netért egyesület az államilag támogatott internetes telefoncsomagok ellenére is továbbra is "rendkívül aggasztónak" tartja a Matáv kedvezményeltörlésével kialakult helyzetet. Az internetezők szerint nem megfelelők az új csomagok, ezt mutatja az azokra előfizetők alacsony száma is. A szolgáltatók viszont azt hangsúlyozzák, hogy egy hónap alatt ez is szép eredmény, és a felhasználók különben is egyre inkább a szélessávú kapcsolatot részesítik előnyben.
A Netfelhasználók Érdekvédelmi Társasága Egyesület (Netért) szerint aggasztóan kevesen fizettek elő a telefontársaságok állami támogatású, kedvezményes internetes tarifacsomagjaira. Összesen 16,330-an fizettek elő valamilyen támogatott csomagra, a Netért képviselői ezt a számot a korábbi 39 ezer Mindenkinek-előfizetéshez képest aggasztóan kevésnek tartják, szerintük az új csomagokat választók alacsony száma azt jelzi, hogy a kedvezményeket nem tartják megfelelőnek a felhasználók. A Netért ezért pénteki közleményében azt javasolta, hogy az IHM-mel, a telefontársaságokkal és internetszolgáltatókkal közösen dolgozzanak ki új, a jelenleginél hatékonyabb támogatási formákat. A minisztériumnál nem kívántak reagálni az egyesület felvetésére.

A Népszabadság csütörtöki információi szerint a Matáv augusztusban a 15 órás hozzáférési csomagból 7580-at, a 40 órásból 5312-t értékesített. A Vivendinél ebben a hónapban a 15 órásból 2100, 40 órásból pedig kilencszáz fogyott. A Monortel, a Hungarotel és az Emitel együtt augusztusban kevesebb mint ötszáz csomagot adott el. A szolgáltatóknál egyébként elégedettek az eladási mutatókkal, tekintve, hogy mindezt nyáron, egy hónap alatt érték el.

Az Axelerónak megfelel

A Matáv-kedvezmények megszűnésének bejelentését követő időszakban, június és július hónapok folyamán a legnagyobb internetszolgáltatónál, az Axelerónál az ügyfélleszakadás mértéke - azaz a szolgáltatótól távozó ügyfelek száma - júniusban és júliusban a szokásos érték kétszeresére, azaz csaknem 10 százalékra nőtt, közölte az Index kérdésére Pohly Ferenc, az Axelero kommunikációs igazgatója.

Ugyanebben az időszakban csökkent az eladott csomagok mennyisége is, ami némileg alatta maradt a nyáron szokásos darabszámnak. Augusztusban azonban ismét megugrott a dial-up előfizetések száma, a tavaly ilyenkorinál 30-40 százalékkal többen vásároltak kapcsolt vonali hozzáférést. Az Axelero egyébként megfelelőnek tartja az új csomagokat, tekintve, hogy dial-up előfizetőik 79 százaléka amúgy is kevesebb mint negyven órát internetezik egy hónapban.

A dial-up csomagok esetében forgalomcsökkenés is mutatkozott, ez a napközbeni és esti órákban 25 százalék körül volt, az éjszakai órákban viszont elérte a 30 százalékot. Ez az Axelero szerint nem csupán az éjszakai 150 forintos kedvezmény megszűnésével, hanem a szélessávú csomagok felé való elmozdulással, illetve a nyári szabadságokkal magyarázható. A Netért szerint a forgalom az éjfél utáni, 50 filléres percdíjú időszakra tevődött át, visszavetve így a hazai internetes kultúrát a négy-öt évvel ezelőtti állapotba.

A minisztérium szélessávval nyújtana megoldást

Kovács Kálmán informatikai miniszter az Indexnek adott korábbi interjújában már utalt rá, hogy a dial-up csomagok elsősorban azok számára valók, akik nem sokat interneteznek, ezek a csomagok egyébként Pohly szerint is egyfajta "belépő szolgáltatásnak" tekinthetők. Kovács Kálmán kifejtette, hogy a napi több órát internetezők számára úgysem a betárcsázós módszerrel kell megoldást nyújtani, hanem a szélessávú, nagysebességű adatátvitellel. Így a következő támogatási csomagban elsősorban az ADSL-re való áttérést illetve azokat a kábelfejlesztéseket szeretnék támogatni, melyeket internetszolgáltatás céljából építenek ki. Információink szerint a kábeles, nagysebességű hozzáférés állami támogatásáról készített javaslat a napokban kerül a kormány elé.