Vilma
-8 °C
3 °C

A husiszörny visszatér

2004.08.30. 13:32
Kislányom születése után azt vettem észre, hogy számítógépes játékokra már valahogy mindig csak éjfél után jut idő. Erre pedig a Doom 3 sajnos nem alkalmas, mert ilyenkor már eleve el se merem indítani. Szívesebben lövöldözök a Far Cry napsütötte szigetein, mint a marsi interaktív horrorban, folyton rám ijesztő hangokkal, hirtelen a lépcső alól, ajtórésből, hátam mögött kinyíló ajtóból előugró szörnyekkel. Nem hiányzik egyáltalán. Viszont nagyon szeretnék már BFG9000-el odapörkölni néhány tucat husiszörny orra alá, úgyhogy gyáván, rettegve, villanyokat felkapcsolva csak nekiindulok esténként egy-egy rövid menetnek, hátha aznap nem lesz komolyabb trauma.
A játékban már az első pályán azonnal szembeötlik, hogy nem látni semmit. Az irgalmatlan sötétben vagy lőni nem tud az ember, vagy világítani. Szerencsére sok más, nálunk okosabb és szorgalmasabb ember is igényli a játékban a vizuális percepció lehetőségét, nekik köszönhetően máris számos letölthető barkácsmod ad választ a megvilágítottsági kihívásokra.

Első próbálkozásom a Ducttape mod volt, de aztán nagyobb étvágyam lett, és a Varilight után végül a szép nevű Four Weapons Flashlight Mod maradt játékban, ez adja talán a legtöbb fényt. Ínyenceknek bejöhet még a "pentagramosan világító elemlámpa" mod, illetve a Flares mod, ami a kézigránátokból csinál eldobálható világító bigyókat. Ez elég jó csere, hiszen szerencsétlen marskatonánk négy-öt méternél távolabbra a szobák belmagassága miatt ritkán tudja eldobni a sportszert, a kis távolság miatt viszont mi is könnyen pórul járhatunk a robbanásnál.

Meglepően sok egyéb Doom3-modra lelhetünk az interneten: van amelyik még több vért és el nem hamvadó hullákat, mások realisztikusabb fegyvereket vagy doomkettősebb shotgunt csinálnak. Geek beállítottságúak a modok installálásakor máris megkapják az első simogatást a kisagyukra: olyan szép, hogy megint van base/maps könyvtár meg autoexec.cfg, meg pak fájlok. Sajnos a sok mod igencsak jogos, a grafikai motor nagyságrenddel jobb, mint a ráépülő játék maga.

Bárgyú tájékoztató

A fényről most már gondoskodtunk, de ne álljunk meg a letöltéssel, hanem a gamefaqs.com oldalról azonnal szedjük le a játékban található tárolók nyitókódjainak listáját. Horrorisztikus ugrálós-rakétázós árkádjátékunkba ugyanis újabb gyengeelméjű ötletként beépítették ezt a kódmegtalálós aljátékot is, ami abból áll, hogy a játék különböző pontjain található PDA-kból kinyert adatokból derítsük ki a környéken található dobozok háromjegyű kódját. Ehhez néha elég a talált emaileket átnézni, máskor viszont megalázó módon egy kétperces hanganyag végére pakolják a megfejtést, idegesítően bárgyú módokon: "... ma rosszul ment a struccfejés, két emberemnek is felszürcsölte az agyvelejét egy ideges tojó. Furcsa hangokat hallunk a sötétben, több extra savanyú gumicukorra, és jóval kevesebb savszármazékra lesz szükségünk a jövőben. Ja, és a plazmafegyveres doboz kódja 573."

Ne hagyjuk magunkat, az erkölcs halott, ma már a politika is piszkos dolog: nyomtassuk csak ki a kódlistát, így rettegésünket nem kell minduntalan hanganyag formátumú munkabeszámolókkal megszakítani. Majdnem elfelejtettem: multiplayer módban az elképesztő, hihetetlen, vérforraló 4 (négy) fős limit mellett döntöttek a fejlesztők, de erre is van megoldás. Ezután már csak egy okos "tuningoló" konfigfájlra vagy konfigoló tuningprogramra van szükségünk, lassan játszhatóra peccseljük az év játékát*.

Durva hangok

A pislákoló elemlámpa fényében is látszik azért, hogy nem túloznak a korszakváltásról beszélők, valóban lenyűgöző a Doom 3 grafikája, és ami még kellemesebben éri az embert: nem kell új videokártyát venni hozzá, a mindenkori trenddel ellentétben a régebbi játékoknál is nagyobb felbontást és több részletet kapcsolhatunk be ugyanazzal a hardverrel. Carmackék ebben egyértelműen a világ előtt járnak egy lépéssel. A sötétségnél és a szörnyeknél talán még rémisztőbbek a játék hangjai.

Különösen a távoli gyereksírásra reagál erősen a szervezetem, de szól a háttérből minden: a rádióban lőnek, halnak, hörögnek, kiabálnak katonakollégáink, a sötétből őrült kacajokat, kaparászást, suttogó hangokat hallunk. Talán ez a legnyomasztóbb eleme a játéknak, sajnos kikapcsolni nem lehet, és nem is érdemes, különben percenként szívnánk meg a plazmavető felvétele pillanatában hátunk mögött kinyíló ajtó klasszikus doomos trükkjét. Továbbra is marad tehát a rettegés, néha leállítom a játékot, és fülelek az otthoni sötétben.

Gyurcsány Ferenc és a husiszörny

A játék előző részeiben látott szörnyek újrafelbukkanására vagyok persze a legkíváncsibb, és ezeket szépen egyesével, talán egy kicsit lassan adagolja is a játék, legtöbbjük saját kis miniintrót is kap az első megjelenésekor. Igencsak megváltoztak régi ismerőseink. A tűzgolyóvető Impek hamar megjelennek, de régi, Csubakkába oltott kakidarab kinézetük helyett hámrétegétől megfosztott Gyurcsány Ferenc alakját öltve próbálnak leszámolni velünk. "A tűzgolyóikat viszont pont ugyanazzal a mozdulattal kell kikerülni" - dünnyögi édes-bús, nosztalgikus hangulatban a vegetatív idegrendszerem. Nagy élmény mindenki kedvenceinek, a husiszörnyeknek visszatérése is. De nem a vicces kis szarvaikkal, meg a leszakadt állú nagy fejükkel csinálják, hanem már távolról, olyan bömböléssel, hogy megremeg a kép is tőle (de tényleg).

Oda a régi láncfűrészes pinkyhalmozások, a kétezernégyes kiadásban a nyúzott bika, nyúzott pitbull és megbontott Aibo keresztezéséből született szörny igencsak méretes, és egy példányban is roppant kemény ellenfél. Ez egyébként az egész démonseregletre igaz, az előző részben kisebb-nagyobb csapatokban is jött az ellen, itt három Imp is komoly gond lehet. Nem mintha virtuális sportolónk nem bírná jól az ütlegelést, de minden bekapott találatnál annyira elmozdul és bevörösödik a képernyő, hogy néha még a katona mellkasát csócsáló nagydarab husiszörnyet is nehéz célkeresztbe venni.

Inkább a Need for Speed

Sajnos a fegyverek nem estek át a szörnyekhez és a hangokhoz hasonló fantasztikus fejlődésen. Szépen lő a plazmavető, meg füstöl a láncfűrész, de nagyjából ennyi. Jó kis puskánk, fegyverarzenálunk talán legtöbbet használt darabja egészen megdöbbentően ergya kis pukkanást hallat elsütéskor, igaz leviszi az alapzombi fél testét közeli találat esetén. A géppityu idegesítően darabosan lő, bátyja, a gépágyú felháborítóan kicsi tárral érkezik (több mod szól ennek a javításáról is). Egy jópont jár csak ebben a témakörben a játéknak, a Soulcube miatt, de ezt inkább nem spoilerezem el.

Akárhogy is, a játék próbája a játszás, és nálam - igaz horrofilmet nem nézek, kifejezetten utálok félni, megijedni és zombikkal álmodni is - ezen sajnos megbukott a Doom 3: napok óta nem tudom rávenni magam, hogy elindítsam, már a Need For Speed Undergoundot is újra felraktam inkább, hogy legyen mivel játszani, ha elfogynak a multiplayer ellenfelek a legfelül már említett napfényes-lövöldözősben. Hol van már a Half-Life 2?

* sajnos nem az

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!