Gépdelfin lehet a jövő nyár slágere
A jármű tervezője, Thomas Rowe szerint az eszköz egyaránt alkalmas szórakozásra és mentési célokra, de mivel 300 mérföldet (kb. 480 kilométer) is képes elmenni tankolás nélkül, akár vízi taxinak is beválhat. A konkurensek már óvatosabban fogalmaznak. "Érdekes koncepció, de már nem először látunk ilyen ötletet" - nyilatkozta Roger Hagie, a Kawasaki Motors vízi járművekért felelős igazgatója a CNN-nek.
Az 1988 óta fejlesztett gépdelfin prototípusát egy 425 lóerős Corvette motor hajtja, a jármű a felszínen akár 90 km/h sebességgel szelheti a vizet. A delfin a víz felszíne alatt is működik, az utasokat biztonsági öv köti az ülésekbe. A szerkezet strapabíró, anyagai között a golyóálló mellényekben is használt kevlár is megtalálható, ezért Rowe szerint mostoha körülmények között - akár hurrikánban - sem esik baja.
A feltaláló reményei szerint már 2007 nyarán bionikus delfinek úszkálhatnak Amerika partjainál, azonban a sorozatgyártáshoz mindenekelőtt engedélyeztetni kellene az eszközt, ami azért nehéz, mert nem sorolható egyetlen járműkategóriába sem. "A delfin nem illik sem a víz felett, sem a víz alatt működő járművek közé, köztes kategória pedig nincs" - mondta a CNN-nek az amerikai Parti Őrség szóvivője, Angela McArdle.
A gyors delfininvázió akadálya lehet a borsos ár is, az első szériák képviselői ugyanis 350 ezer dollárba (több mint 70 millió forint) kerülnének. Rowe szerint ha megugranának az eladások, ez az összeg egy kétüléses modell esetében akár 120 ezer dollárra (kb. 25 millió forint) is csökkenhetne. Ez még mindig sokkal több, mint amennyiért Amerikában egy átlagos vízi jármű gazdára talál (9500 dollár), de ez nem töri le a feltaláló lelkesedését: huszonhárom államot érintő bemutató turnéra indult bionikus állatával.