További Tudomány cikkek
"Idegileg labilis vagyok, hamar jön a roham" – írja le Ganxsta Zolee első próbálkozásait az Eternity II nevű puzzle-lal, amelyet szerdán mutatott be a hazai forgalmazó a Budavári Labirintusban. Ganxsta, aki kedvenc Nietzsche-idézetével feldobott pólóban érkezett a rendezvényre (Zolee, innen üzenjük, nem Nietschének írják) celebtársaival, Nacsa Olivérrel és Harsányi Leventével együtt már napok óta próbálja kirakni az Eternityt, de nem csoda, hogy eddig nem sikerült neki: a megoldásra a játék készítője első körben egy évet adott, de az is lehet, hogy kétszer annyi idő is kevés lesz hozzá. Aki viszont elsőként áll elő a megoldással, kétmillió dollárt nyer, ami erős motiváló tényező – mint Nacsa mondja, "felcsillant előttünk a pénzösszeg". Abban még nem állapodtak meg, milyen arányban osztják el egymás között a kétmilliót, már ha megnyerik. Mert az még nem biztos.
Az első hét hónap alatt megvolt
Mint a nevéből is kiderül, az Eternity II már a játék második verziója. Ezt is, mint az elsőt, Christopher Monckton brit kiadó, Margaret Thatcher volt tanácsadója, a Sunday Telegraph magazinjának egykori főszerkesztője, mindemellett őrgróf, a Windsor-ház sarja találta ki. Az első, 1999-ben bemutatott Eternity 209, sokszögű puzzle-darabból állt, amelyeket egy 12 szögű alapra kellett kirakni. Monckton olyan nehéznek hitte a feladványt, hogy eredetileg azt jósolta, legalább egy, de lehet, hogy három év is kell a megfejtéshez. Voltak, akik azt mondták, előbb lesz vége a világegyetemnek, minthogy valaki kirakja az Eternityt (magyarul: örökkévalóság). A feltaláló az elsőségért egymillió dolláros fődíjat ajánlott fel – nyilván ez is hozzájárult, hogy a játék a történelem legnépszerűbb puzzle-jává vált, összesen félmillió eladott darabbal és világméretű hisztériával, amelyből Magyarország csodálatos módon kimaradt. Talán majd most.
Az első Eternity nehézségére vonatkozó jóslatok túlzónak bizonyultak, hiszen azt még a Monckton által megszabott első határidő lejárta előtt, 2000 májusában sikerült megoldania a Cambridge Egyetem két matematikusának, Alex Selbynek és Oliver Riordannek, nagyon leegyszerűsítve úgy, hogy kirakták a puzzle-t, ameddig tudták, azután azonosították a jó (egymáshoz könnyen illeszkedő) és a rossz (nehezen illeszkedő) darabokat. Aztán rendszerbe állítottak két teljesen átlagos számítógépet, és brute force-módszerrel, vagyis nyers számítási erőt alkalmazva először a rossz darabokat illesztették össze, bízva abban, hogy a jókkal a végén már könnyen boldogulnak. Hét hónap alatt megvolt a megoldás.
A matematika jelenlegi állása szerint
Az Eternity II-t "hasonló módszerrel biztosan nem lehet megoldani" – mondja Mérő László pszichológus, matematikus, a műszaki tudományok kandidátusa, aki Ganxstáékhoz hasonlóan már a július 28-i hivatalos bemutató előtt kipróbálta a játékot. Mérő szerint az új puzzle, amely a korábbival ellentétben 256 négyzet alakú darabból áll, és egy szintén négyzet alakú alapra kell kirakni, olyan bonyolult, hogy sok millió számítógép igénybe vételével is évekbe telhet a megoldás – legalábbis a matematika mai állása szerint.
"Ha valaki kitalál egy olyan módszert, algoritmust, amellyel ezt ki lehet rakni, akkor nemcsak ezt oldotta meg, hanem egy csomó más nehéz matematikai problémát is, mint például az utazó ügynök dilemmája" – állítja Mérő, aki épp ezért arról is meg van győződve, hogy "véletlenül ezt megoldani senki nem fogja", vagy legalábbis a véletlen megoldás esélye igen közel jár a nullához.
A matematikus szerint készítői szempontból nem is attól nehéz a játék, hogy bonyolult a megoldás, mivel megfejthetetlen talányt nem nagy ügy feladni. Az igazi nehézséget a kalibráció jelenti, vagyis olyan feladványt kitalálni, amelyet néhány hónap alatt nem, de egy- két év alatt meg lehet oldani. "Lehet, hogy ez egy picit túl van kalibrálva" – mondja Mérő, aki most arra fogadna, hogy másfél éven belül senki nem rakja ki az Eternity II-t.
A bemutatón rendezett háziversenyen viszont többen is percek alatt megoldották a puzzle-t, igaz, ez csak egy 4x4-es, 16 darabos demóverzió volt. A leggyorsabbnak maga Balanyi Bibiána, a hazai IQ-bajnokokat tömörítő Mensa Hungariqa Egyesület elnöke bizonyult, aki szerint viszont "nem biztos, hogy az intelligencia segít, lehet, hogy inkább szerencse kell hozzá." A magyar mensások mindenesetre ráálnak a játékra. "Nem állítjuk, hogy megoldjuk, de meg fogjuk próbálni" – mondja Balanyi.
A csökkentett méretű demót a játék magyar nyelvű szájtján ingyen is ki lehet próbálni, és akit riaszt a kétmillió dolláros nyeremény, próbálkozhat a boltban vett 36 és 72 darabos Eternity-változatokkal is, bár ezek kirakásáért nem jár semmi. És ne feledjék, Ganxstáéknak már van néhány nap előnyük.