Árpád
-2 °C
9 °C

Lcd-tévét gyártana az Albacomp

2005.12.06. 09:59
Folyadékkristályos képernyőjű televíziók gyártásáról tárgyal kínai és tajvani cégekkel az Albacomp Rt., tudta meg a Világgazdaság Laufer Tamás vezérigazgatótól. A vállalat szerződéses összeszerelőként szállna be az üzletbe, a cégvezető szerint megvan hozzá a kellő tudásuk, kedvező árat is tudnak ajánlani.A fenti elképzelésekkel egyetért a legnagyobb tulajdonos, Minárovics János is.

A székesfehérvári informatikai társaság hosszú évekig főként a személyi számítógépeiről volt ismert: a magyarországi pc-piacon 8-10 százalékos a részesedése. Asztali gépből évi 25 ezret, laptopból 10 ezret ad el évente, és az utóbbi egy-két évben mindkét termékkategóriából már jelentős tételt képvisel az export. A legnagyobb hazai pécégyártóként ma már nemcsak asztali számítógépeket, hanem noteszgépeket is összeszerel, és ez utóbbiak monitora épül a tévégyártásban is használatos lcd-technológiára.

Rendezték a helyzetet

Ugyanakkor az is ismert, hogy a pc-piacot a gyártói oldalon már évi több millió darabos kapacitású társaságok uralják. A termékek rendkívül árérzékenyekké váltak, jelentősen csökkent a jövedelmezőségük - indokolja a profilbővítési terveket Laufer Tamás, aki sokkal inkább szolgáltatói, tanácsadói múlttal érkezett néhány éve a cég élére. Szakmai gyökerei a rendszerintegrációs és főként a multicégekhez kötődő területen vannak, a magyarországi informatikai piaccal kapcsolatos jövőképe is inkább ehhez kötődik. A hardvert is fontosnak tartotta, de úgy gondolta, hogy a vállalatnak a biztosabb jövedelmezőség érdekében a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások felé kell jobban nyitnia.

Az utóbbi években erősített a tanácsadói üzletágban is, ahol ma 40-50 fős csapatot működtet. A másik stratégiai irány a regionális terjeszkedés. Erre több modellt is lehetségesnek tart, de az Albacomppal nem a szokásosat követik, vagyis első lépésként nem saját irodát nyitnak, hanem az ugyancsak a régióba tartó hazai nagyvállalatokat követik: velük kötnek szolgáltatói szerződéseket. A cég csak ezzel párhuzamosan akar egyéb eladási csatornákat felkutatni. A vezérigazgató ugyanis nem hisz - a környező országokban megvalósítandó - esetenként százmillió forintot is felemésztő irodanyitásban, s abban, hogy egy ottani ember mennyire képes megbízhatóan a magyar vállalat stratégiáját képviselni.

A mostani menedzsment az utóbbi egy-két évben csoportszinten is rendezte az Albacomp sorait. A társaság egy időben nagyon sok cég rész- vagy teljes tulajdonosa volt, amelyek között számos profilidegen vállalkozást is lehetett találni. Úgy gondolták, jobb megválni tőlük, mert erőforrásokat vontak el a fő tevékenységtől. A korábbi 14 cégből már csak négy maradt, azokat is mind jobban be akarják építeni a holdingba.

Multisodó mini-IBM

Ilyen vállalkozásoknak, mint az Albacomp, a továbbfejlődéshez olyan befektetői körre van szüksége, amely kellően egyesíteni tudja magában a szakmai és a pénzügyi profilt - mondja Laufer Tamás, aki az elmúlt egy évben számos befektetővel tárgyalt; mint mondja, volt köztük ilyen is, olyan is. Úgy látja, a tőkebevonás érdekében sem árt profilt tisztítani, hiszen a befektetők tiszta jövőképet szeretnének látni. Az Albacomp pedig manapság olyan, mint egy mini-IBM, szinte mindennel foglalkozik, ami csak van az informatikai piacon. A tulajdonosok, akik maguk is dolgoznak a cégben, ugyanakkor bíznak abban, hogy az alapprofilból továbbra is meg lehet élni. Ezért most intenzív tárgyalási folyamatok zajlanak a társaságnál a menedzsment és a tulajdonosok között. Az előbbiek gyorsítanák, utóbbiak lassítanák az átalakulási folyamatot.

Három évvel ezelőtt az Albacompnál nehezen fogadták el, hogy az akkori új menedzsment multicégektől eltanult technikákat igyekezett meghonosítani, míg a régi Albacomp alapvetően egyszemélyi vezetésre épült.

A változás azonban létkérdés a cégcsoport számára - húzza alá a vezérigazgató. A magyar informatikai piacon ugyanis több ezer vállalkozás van, legtöbbjük sablonos dolgokkal foglalkozik: viszontértékesítés, szerviz, ügyfélszolgálat. Kevés a speciális know-how a piacon, a hagyományos területen egyre nehezebb megélni. Az idén és jövőre a nagyobb szabású it-konszolidáció éveit élhetjük. A nagyobb cégeknek még vannak tartalékaik, de a kisebbek komoly bajba kerülhetnek. A piacot egyértelműen a multik uralják, beruházásaikhoz könnyebben kapnak támogatást, mint magyar tulajdonú társaik, pedig szerinte az életképes hazai vállalkozásokat is kellene támogatni, de fontos, hogy nem elaprózva - teszi hozzá.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.