Júliusban bevezették a műegyetemen a Neptun újabb változatát, de a hallgatói informatikai rendszer első éles bemutatkozása nem volt túl sikeres. A 2006/2007-es tanévkezdési időszak kellős közepén túlterhelődtek a szerverek, és egészen szeptember 7-ig nehezen voltak elérhetőek. A Neptunt szeptember 9-én és 10-én a hallgatói számítógépközpontból reggel 9 és délután 4 között egyidejűleg legfeljebb száz hallgató használhatta. Más helyszínről eközben 8-tól 24 óráig kétszáz hallgató léphetett be a rendszerbe.
A BME oktatási rektorhelyettese a korlátozások és kimaradások miatt szeptember 14. éjfélig meghosszabbította a tárgyfelvételi időszakot, így több napot kaptak a hallgatók az ügyeik elintézésére, mint amennyi eredetileg járt volna.
Szimulálhatatlan hiba
Mindennek persze egyáltalán nem kellett volna megtörténnie, ha a hibára nem csak akkor derült volna fény, amikor egyszerre ezernél több diák jelentkezett be a portálra. A Neptun szoftverét kifejlesztő SDA Stúdió Kft. a vizsgálata során két hibát is talált: az SQL adatbázis kezelése nem volt optimális, és a rendszer alapját képező Microsoft .Net 2-es verziójában is volt egy kommunikációs bug.
Az SDA és a BME szinte teljesen egybecsengő nyilatkozatot adott a lapunknak arról, hogy a hibák miért nem kerültek elő a tanévkezdet előtt. Egyik indokuk az volt, hogy egy új rendszer bevezetése során lehetnek olyan átmeneti időszakok, amikor a rendszer nem működik. Elhangzott az is, hogy a most előkerült hibát szimulációs technikával nem lehetett volna kimutatni, olyan jellegű volt, amit tényleges terhelés nélkül nagyon nehéz észrevenni.
Tetézett bajok
Nyilatkozatában a BME elismerte, hogy oktatóinak illetve a kari és tanszéki adminisztrátorainak felkészítése nem volt elég hatékony, ráadásul "több probléma adódott a nem kellő időben kiírt kurzusokból (amit a hallgatók nem tudtak felvenni Neptun-kapcsolat esetén sem), mint a Neptun leállásából".
Fehér István, az SDA Stúdió műszaki igazgatója az Indexnek elmondta, hogy a .Net-re épülő rendszer korszerűbb és gyorsabb, mint a korábbi megoldás, egyidejűleg ezres nagyságrendben tudja kiszolgálni a hallgatókat. Ez ugyan elsőre nem sikerült, de kiderült, hogy a korábbi rendszer is csak 250-300 hallgatót tudott egyszerre kiszolgálni. Emellett számos problémát csak az új rendszerben oldottak meg, ilyen például az órarendkészítés integrálása, a hozzáférési jogok hatékony kezelése.
Az SDA megígérte, hogy még egyszer nem fordul elő ilyen hiba, a BME azonban nem ilyen bizakodó: az egyetem nyilatkozata szerint nem valószínű, de nem is zárható ki, hogy lesznek további leállások. A műegyetem ugyanakkor abban reménykedik, hogy lesz majd egy központilag kezelt rendszer, amely az összes felsőoktatási intézmény hallgatói elérhetnek, és az áthallgatást is kezeli. Persze így vagy egyetlen egyetemnek sem lesz tanévkezdési gondja, vagy egyszerre mindegyiknek.