További Üzlet cikkek
Utoljára tizenhárom évvel ezelőtt mutatott be új repülőgépet a Boeing, és a cég az elmúlt években főleg botrányaival szerepelt a hírekben. Nem elég, hogy csökkent a cég nyeresége, miután a rivális Airbus egy ideig sorra elhappolta előle a megrendeléseket, még a vezérigazgatónak is távoznia kellett egy kellemetlen nőügy miatt. Vasárnap azonban ismét pozitív színben tűnhet fel a repülőgépgyártó óriásvállalat a régóta várt 787 Dreamliner bemutatójával.
Jó kilátások
A Dreamliner messze nem olyan hatalmas, mint a nyolcszáz utas befogadására is képes Airbus A380 szuper jumbo, technológiai újításaival azonban nagyon sok megrendelő figyelmét felkeltette: 677 gépre már biztosan van vevő, ami óriási siker, ezzel a Boeing ismét az élre kerülhet. Az új utasszállítónál a gyártó nagy hangsúlyt fektetett az utasok kényelmére.
A repülőgéptörzs javarészt szénszálas kompozit anyagokból áll, és ennek köszönhetően meg lehetett növelni az ablakok méretét, tehát jól lehet majd nézelődni, igaz valószínűleg a belső üléseken ülők is kapnak majd a vakító napfényből. Emellett alacsonyabb légnyomás és magasabb páratartalom lesz a kabinban, ami kevésbé viseli majd meg az utasokat, és új, kellemesebb színárnyalatú lesz a belső világítás.
A vásárlás mellett döntő negyvenöt légitársaság számára még fontosabb, hogy a kompozitból készült törzs és új hajtómű miatt a Dreamliner húsz százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, mint bármelyik hasonló méretű riválisa, ráadásul kevesebb alkatrészből áll, ezért ritkábban kell javítani. Az egybefüggő kompozit elemek ezerötszáz alumíniumlemezt és negyven-ötvenezer szegecset helyettesítenek. Egy huzamban 15 800 kilométert tud megtenni, utazási sebessége 900 kilométer per óra. A repülőgépen egyébként 210-330 ülőhely van, és listaára - felszereltségtől függően - 146-200 millió dollár, azaz 26-36 milliárd forint.
Az újítások éppen annyira jelentenek előnyt, mint problémákat. A Washington Post szerint a Boeing egyik legnagyobb gondja, hogy beszállítóitól nem tud elegendő szupererős titán szegecset szerezni, márpedig ez tartja össze a gép törzsét. A másik nagy probléma, hogy korábban egyetlen repülőgépben nem használtak ennyi kompozit anyagot a tradicionális alumínium helyett, ezért még senki sem tudja, hogy a Dreamliner miként viselkedik majd a levegőben. Az amerikai hatóságok várhatóan alaposabb teszteknek vetik alá a gépet, mielőtt megadják repülési engedélyét.
A Dreamliner tehát hiába nagy szenzáció, nem hagyhatja el a kifutópályát. Ráadásul ehhez nemcsak a hatósági engedélyek nincsenek meg, a drótok és az elektronikus eszközök nagy része is hiányzik. A bemutatónak inkább csak szimbolikus jelentősége van, hiszen a vasárnapi dátumból – amerikai sorrend szerint – éppen a Dreamliner típusszáma olvasható ki: 7/8/07. A repülő várhatóan augusztusban vagy szeptemberben szállhat fel először, és a megrendelőknek jövő májusban szállítják le az első példányokat.