További Üzlet cikkek
Vigyázni kell a telefonos és a lépcsőházi ügynökökkel, mert gyakran történnek visszaélések. Takács Péter, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője példaként elmondta, hogy az ügynökök gyakran nem mondják el egyértelműen, hogy melyik céget képviselik, sőt, előfordul, hogy egyszerűen hazudnak az embereknek. Takács Péter negatív példaként az Invitelt említette, ugyanakkor elmondta, hogy a társaság próbálja képezni az ügynökeit.
A telefonos szerződéskötések esetében gyakori, hogy az ügyfél csupán végighallgatja a tájékoztatót, ám ezt a cég alkalmazottja szerződéskötésként értelmezi. Bár a telefonon kötött szerződéstől nyolc napon belül elállhat az ügyfél, ezt elég nehéz megvalósítani, ha az ügyfél nem is tud arról, hogy szerződést kötött. További gond, hogy a szerződésről szóló levél gyakran e határidő után jut el az ügyfélhez.
Álljanak a sarkukra!
Takács Péter arra kéri az embereket, hogy a telefonos ajánlatok meghallgatásakor - amelyekről a szolgáltatók általában hangfelvételt készítenek, ami panasz esetén bizonyító erejű - határozottan mondják ki, ha nem akarnak szerződést kötni. Ha érdekes az ajánlat, akkor mondhatnak határozott igent, ha pedig bizonytalanok, akkor kérjék, hogy küldjék el levélben az ajánlatot. Ez utóbbi esetben semmiképpen ne a szerződés postázását kérjék, hanem az ajánlat (mondjuk egy erről szóló prospektus) elküldését.
A szolgáltatók hibáit felmérő cikkünkre írt olvasói levelekből kiderül, sokan azt sem tudják, hogy telefonon is szerződést lehet kötni. Így még nagyobb meglepetésként éri őket a következő hónapban kézhez vett számla. Néhány olvasó pedig arra hívta fel a figyelmünket, hogy némelyik cég telefonos ügyfélszolgálatán mást mondanak, mint a márkaképviselet személyes megkeresésekor. Egy pórul járt internetezőnek leállították a vonalát, mert a bolti ügyintéző nem figyelmeztette, hogy hónapokkal korábbról tartozása van.
Azért is érdemes vigyázni a telefonos szerződéskötéssel, mert túlságosan könnyű belemenni előnytelen ajánlatokba. Több olvasónk panaszkodott amiatt, hogy telefonon a korábbinál gyorsabb adsl-csomagra kötöttek szerződést, és persze csak a visszamondási határidő elteltével derült ki, hogy az adott vonalon nem lehet gyorsabb hozzáférést nyújtani. Az olvasóink által jelzett hibák a szolgáltatók széles körét érintik.
Drága nyaralás
Takács Péter a a roaminggal kapcsolatos panaszokról elmondta, hogy a határszéleken, még magyar területen sokszor külföldi szolgáltatóra kapcsol a mobiltelefon, ami nem annyira az ott élőknek, inkább a ritkán odalátogatóknak, a nyaralóknak okoz gondot. Példaként említette, hogy egy határ mentén táborozó gyermek egy héten át a külföldi hálózaton lógott, és a szülők igencsak meglepődtek a hó végi számla láttán. Tudni kell, hogy a nemzetközi szerződések szerint a szolgáltatók 15-15 kilométert "lóghatnak" át a szomszédos ország területére, ezért nyaralás előtt érdemes kézi vezérlésre állítani a hálózatválasztást.