Natália
-3 °C
8 °C

Nőiesedő internet

2001.09.28. 12:42
A női internethasználók szerepének erősödése komoly kihívást jelent az e-business cégeknek. Elemi érdekük, hogy olyan termékeket, szolgáltatásokat kínáljanak, olyan tartalmat fejlesszenek ki, amelyek jobban megfelelnek a nők elvárásainak.
A női internethasználók szerepének erősödése komoly kihívás
Ma már csak a teljesen tájékozatlan kívülállók hiszik azt, hogy az internetezők a 20-30 éves, kockás inget viselő, hivatásszerűen informatikával foglalkozó férfiak közül kerülnek ki. Valójában Kínától Kanadáig, az egész világon egyre több nő használja az internetet.

A korábbi korlátlan férfiuralom már csak olyan részterületeken maradt meg, mint a webdesign vagy a számítógépes hálózatok karbantartása.

Jönnek a női vezetők

Az Egyesült Államokban már a nők adják az internetezők felét, de a fejlettebb világ más országaiban is 36-50% közé tehető arányuk. Nem csak a felhasználók, de a webes tartalomkészítők és az internetes vállalkozások vezetői (marketing, kereskedelem) között is egyre gyakrabban bukkannak fel a szebbik nem képviselői.

A nemek arányának alakulása az internetezők között nem pusztán statisztikai kérdés. Mivel a vásárlási döntések 80 százalékban a nők kezében vannak, tömeges megjelenésük a számítógépek előtt nem hagyhatja változatlanul az internetes marketinget és kereskedelmet. A mindennapi tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a változások még nem tükröződnek a webes szolgáltatásokban, hirdetésekben. Pedig a tét óriási, hiszen a női vásárlók révén nagyobb eséllyel lehetne a világhálóra csalogatni az internetes hirdetésekkel és kereskedelemmel szemben egyaránt meglehetős távolságtartással viselkedő FMCG szektort.

A nők kommunikatívabbak és hűségesebbek

Nők és az internet Magyarországon
A Netsurvey felmérése szerint a magyar internetezők 43 százaléka nő. Míg 2-3 éve a felhasználók háromnegyedét még a férfiak tették ki, mára a nemek aránya hasonló, mint a fejlett országokban. (Franciaország 40,3%, Anglia 46%, Kanada 48%) Az adatok alaposabb tanulmányozásakor azonban kiderül, hogy a szép számok mögött az egyre inkább elnőiesedő egyetemista generáció aktivitása rejlik. A hazai internetes kínálatban eddig még csak nyomokban bukkant fel a női felhasználók kiszolgálásának szándéka. Míg a nyomtatott női lapok online változatai általában nem képesek alkalmazkodni az internetes közeghez, a női honlapok - általában férfiak szerkesztik - még nem tudtak betörni a hazai tartalomszolgáltatás élvonalába. A még leginkább csak takarékon működő magyar e-boltok számára legfeljebb csak távoli cél lehet a vásárlói rétegek differenciált igényeinek kielégítése. Talán javít majd a női internetezők helyzeten a napokban megalakult Magyar Internetező Nők Egyesülete, mely az internetező, illetve az internet iránt érdeklődő nők összefogását tűzte ki célul.
Valószínűleg csak keveseket lep meg, hogy a nők és a férfiak internetezési szokásai eltérőek. Az eddig elkészült nemzetközi felmérések megállapításai megegyeznek abban, hogy a nők kommunikatívabbak a férfiaknál és kitartóan kutatnak a nekik kellő, hasznos információk után. A nők ha már megtanulták egy-egy eszköz használatát, bátran élnek is azzal. (Online vásárlás, letöltés). A vizsgálatok fontos tanulságai közé tartozik, hogy a nők a férfiaknál hűségesebbek: gyakrabban visszatérnek azokhoz az oldalakhoz, amelyeket korábban megszerettek.

Az egyik legismertebb női webhely, a Women.com felmérése szerint a nők a férfiaknál tudatosabban használják az internetet. Sokan közülük munkavégzésük hatékonyságát, időbeosztását kívánják javítani a net segítségével. A nők körében megszokott, hogy a tennivalók listájával a kezükben ülnek le a számítógéphez. A Women.com megállapításait támasztja alá a Pew Internet and America Life Project felmérése is, mely szerint a nők 77 százaléka rendszeresen ellenőrzi elektronikus leveleit. (A férfiaknál csak 62 százalék ez az arány.)

A nők döntenek, de a férfiaknak hirdetnek

Miközben a vásárlási döntéseket leggyakrabban a nők hozzák meg, az online áruházak és az internetes hirdetési kampányok kialakítása leggyakrabban a férfi felhasználók szokásainak figyelembe vételével történik A célközönség téves meghatározása óriási veszteségekkel járhat. A tudatosabban internetező női vásárlók számára meghatározó az átlátható, logikus navigáció és a jó ügyfélszolgálat. A nők határozottan igénylik a személyes tanácsokat és a személyre szabott szolgáltatásokat. Fontos információ, hogy a Women.com már idézett felmérése szerint az (amerikai) internetező nők 61,5 százaléka hasznosnak tartja az online hirdetéseket. Női vásárlóknál az internet szerepe túlmutat az online vásárlásokon. A vizsgálatok szerint offline (áruházi) vásárlásaik 66 százalékát internetes felderítés előzi meg.

Forrás: Dotkom Internet Consulting

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!