Vilma
-7 °C
4 °C

Drágább telefontarifát szeretne a Matáv

2002.01.31. 14:51
Kapcsolódó cikkek (1)
A Hírközlési Felügyelet (HíF) szerint a telefondíjak február 1-től érvényes szabályozása megfelelő a lakosság és a távközlési cégek számára, míg a szolgáltatók több ponton, így például a tételes árszabályozás, illetve a helyi hozzáférés veszteségessége miatt is kritizálják a rendeletet.
Frischmann Gábor, a HíF elnöke szerint az árszabályozás során arra törekedtek, hogy a fogyasztók számára az ár-szolgáltatási érték arány megfelelő legyen, az ugyanolyan szolgáltatások reálára évről-évre csökkenjen, s az ügyfelek ne érezzék magukat kiszolgáltatottaknak.

Programozott fogyasztóvédelem

Azzal, hogy az idén, jövőre és 2004-ben az átlagos díjak az infláció alatt emelkednek, az első cél megvalósult. Azzal, hogy jövőre és 2004-ben az árak csak az éves átlagos infláció mínusz 3 százalék mértékben növekedhetnek, a szabályozók elérték a második célt is. Ráadásul a szabályozás ezen eleme legalább 3 százalékos hatékonyságjavításra is készteti a szolgáltatókat.

Frischmann Gábor szerint a fogyasztókat megvédi a kiszolgáltatottságtól az, hogy az úgynevezett ársapka szerint az idén, illetve jövőre és 2004-ben is maximalizálták a helyi hívások és az előfizetési díj emelését. Így a szolgáltatók nem terhelhetik például a helyi hívásokra azokat a veszteségeket, amelyeket a belföldi és nemzetközi távhívások területén kibontakozó versenyben szenvednek el.

A kiszámtható ár a szolgáltatónak is jó

Az elnök szerint a szolgáltatók szempontjából a szabályozás stabilitást mutat, mivel három évre előre kiszámíthatóvá teszi az árakat. További előnye, hogy mozgásteret ad a versenyben, s az évenkénti áremelés átlagosan fedezi a költségeket is.

Hozzátette: ez a megállapítás a havi előfizetési díjakra ugyan még nem vonatkozik, ám mivel a szabályozás lépésről-lépésre lehetővé teszi a tarifakiegyenlítést is, várhatón 2004 végén már e területre is igaz lesz.

Bevezető szakasz: összekapcsolási díjakkal

Frischmann Gábor közölte: az árszabályozás szempontjából 2002 speciális évnek számít, mivel június 30-ig a szolgáltatásokra tételes árszabályozás vonatkozik. Jövőre azonban már nem így lesz, s ekkor a szolgáltatók a megengedett átlagos áremelést betartva, akárhányszor változtathatják konkrét díjaikat.

Idén első félévben a tételes díjak kialakítását az is indokolja, hogy a szolgáltatók most készítik el a távközlési hálózatok összekapcsolására vonatkozó referencia ajánlatukat, s a HíF-nek még jóvá kell hagynia a fix hálózatokból a mobil hálózatokba történő hívások végződtetési díját is. A fix hálózattal rendelkező szolgáltatók ugyanis megtámadták a mobilcégeket azzal, hogy nagyon magasak a végződtetési díjaik.

Várhatóan júniusban már nyilvánosak lesznek a mobilcégek költségalapú végződtetési díjai. Ha a mobilcégek olyan árjavaslatot adnak be, amely a HíF szerint nem elfogadható, akkor a felügyelet a második eredménytelen fordulót követően maga dönt a végződtetési díjakról.

A HÍF felügyeli az árakat

Frischmann felügyelet szakértőként vett részt a tarifarendelet elkészítésében, s jövőben ellenőrzi is azt, hogy a telekommunikációs cégek betartják-e az árszabályozást.

Az ellenőrzéshez a szolgáltatóknak minden adatot a HíF rendelkezésére kell bocsátaniuk, s ha a megengedett 4 százaléknál nagyobb mértékben növelik az átlagos árakat, akkor a túllépés kétszeresével kell majd csökkenteniük a következő évben a díjakat.

A szolgáltatók elégedetlenek

A Matáv szempontjából hátrányos, hogy a helyi beszélgetés, illetve a havi előfizetés - azaz a helyi hozzáférés - díjemelési lehetőségét tételesen meghatározza. Szolgáltatói szempontból a tényleges ársapka szabályozás lenne ideális, hiszen ez adná meg a szükséges mozgásteret a piaci folyamatokhoz való rugalmas alkalmazkodáshoz - mondta Kozma Zsolt, a vállalat igazgató-helyettese.

Kozma Zsolt kifejtette: a szabályozó részéről minden tételes ármeghatározás nagyobb mértékű beavatkozás az elvárhatónál, illetve az indokoltnál. A Matáv-nak több tíz milliárd forintos hiánya származik abból, hogy a helyi hozzáférés területén a díjak nem fedezik a költségeket. Ezt a hiányt ugyan részben majd csökkenti az a pótdíj, amelyet a hálózatok összekapcsolása esetén a helyi hozzáférést lehetővé tevő szolgáltató kap a másiktól, de még így sem lesz elegendő a hozzáféréshez kapcsolható bevétel a szolgáltatással összefüggő költségek fedezésére.

Lednitzky Péter, a Vivendi Magyarország kormányzati és külkapcsolati igazgatója elmondta: ez az árszabályozás nem könnyít az egyébként is komoly problémákkal küzdő távközlési cégek gazdasági helyzetén, hiszen továbbra is veszteséges a helyi hozzáférés biztosítása. Hozzátette: a díj és költségek közötti negatív különbség a Vivendinek is milliárdos veszteséget okoz.

Az igazgató másik problémaként felvetette: míg a fix hálózatból indított hívások végződtetéséért a mobilcégek 37 forintot számolnak fel, addig fordított esetben csak 5 forint a díj. Aláhúzta: a piactorzító ellentmondás feloldása érdekében a Vivendi a hírközlési döntőbizottsághoz fordult.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!