![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Orbán a nihilizmussal valami fontosat kapirgál
További Tudomány cikkek
-
A pamplonai bikafuttatáson derült ki, máshogy mozog a pánikoló tömeg, mint gondolták
- A WHO rákkeltő címkével látná el a szeszes italokat Európában
- A mamahotelért mindenki nagy árat fizet, pedig a spórolásra lett kitalálva
- Itt lehet a megoldás az alkoholizmusra
- Szivárványszínű felhőket észleltek a Mars egén
Ahogy az Orbán nagy megfejtéseinél lenni szokott (lásd a Nyugat alkonyáról vagy az EU válságáról szóló eszmefuttatásait):
- A kritika soha nem teljesen légből kapott, és szelektíven bár, de valódi problémákra is rámutat.
- Elemeit az Orbán mögött álló, alapvetően a filozófia felől érkező századvégesek releváns – és elég nagy részben baloldali – kultúrkritikai elméletekből szemezgetik össze.
- Viszont az eszmefuttatások sokkal inkább árulkodnak Orbán kísérteteiről, mint Orbán elképzeléseiről. A nihilizmussal való dobálózás ugyanis elképesztő túlkompenzálásnak tűnik egy olyan rendszerben, amelynek értékeit Habony Árpád definiálja.
Valami fontosat kapirgál
A nihilizmus liberalizmussal való azonosítása lényegében az európai filozófia legutolsó kétszáz évének egyik legfontosabb kérdésének békemenetesre butított változata (a nihilizmus kritikai jelzőként először Friedrich Heinrich Jacobi 1799-ben Johann Gottlieb Fichtének írt levelében jelent meg). De hogyan is rothasztotta a liberalizmus az európai civilizációt nihilistává? Ha össze akarnám foglalni, akkor valahogy így:
Erkölcsi-politikai szempontból a nihilizmus alapvetően azt jelenti, ha egy közösség semmilyen erkölcsi normát nem ismer el kötelező érvényűnek, ha a közösségből sorra kikopnak az evidensnek tartott erkölcsi értékek, az embereket összetartó kulturális minták. A felvilágosodás előtt nem volt nihilizmus, mert nem volt kérdéses, az, mihez is kell tartania magát az embernek.
![Orbán Viktor a Polgári Piknik előtt a kötcsei Dobozy-kúriánál](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1268/12689/126893/12689350_b227e3471e06ac525d86ebeb09f19423_wm.jpg)
De a felvilágosodás (és annak politikai kifejtése, a liberalizmus) megjelenése összezavarta az évezredes mintákat. A liberálisok kizárólag az Észt ismerik el döntőbíróként, és az Egyént tartják a politika legfontosabb (sőt, egyetlen) entitásának. Isten és a Tradíció, a Haza és a Család mind mentek a levesbe.
Az Ész ráadásul magát egyetemesnek tartja, ezért mindenbe beleszól, állandóan keresi a konfliktust az olyan hagyományos tekintélyekkel, mint az Egyház vagy a Nemzet (ami valójában még a liberalizmusnál is modernebb entitás, de ez most mindegy), hogy azokat fő ideái: a szabadság, igazságosság és egyenlőség nevében aláaknázza.
Ezzel még mindig nem lenne akkora baj, ha a liberalizmus a Tradíció romjain trónolva új, pozitív értékeket, az emberek életét átfogó normarendszert tudna felmutatni. De nem, a nihilista-kritikus narratíva szerint a liberálisok szabályok helyett csak jogokat tudnak kínálni,
Lehet, hogy kiemeli az évezredes jogfosztottságból a jobbágyokat, a nőket, a melegeket; de ezzel ki is billenti őket jól bevált szerepeikből. Az eredmény? Szexuális szerepeikben megzavarodott nemzedékek, sérült családok, migránsokkal felhígított nemzetek.
Ráadásul a liberalizmus a politikai megalapozása a tágabban vett modernitásnak, amely a technológia uralmán keresztül mélyíti el a nihilizmust:
- a kulturális kódok összezavarásával és a sokszorosítással megölte a Művészetet;
- a tömegtermeléssel és a fogyasztás fetisizálásával megölte a Természetet;
- az Internettel pedig megölte a Gondolkodást.
A liberalizmus a nihilizmus elleni utolsó bástya
Jogos-e ez a leírás? Tényleg hibáztatható-e a liberalizmus a nihilizmusért? Ezt a dilemmát a legprovokatívabban természetesen Friedrich Nietzsche bökte oda a világnak. Nietzsche szerint a liberális kor minden kisszerűsége ellenére lerántotta a leplet az értékekről, megmutatta, hogy
nincs a dolgoknak abszolút alkata, nincs magánvaló dolog.
![Friedrich Nietzsche](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1268/12689/126893/12689360_5f3b3db0f4a4329d021bd83dc3a6ef62_wm.jpg)
Azaz minden „érték” csak egy konstrukció, ami önmagában semmi (nihil), léte csak az érték tételezőjének hatalmának függvénye. Azaz egy olyan hazugság, amit ha sokan elhisznek, igazsággá válik.
A nihilizmus ezért csak akkor rossz, ha az ember elvész az értékek viszonylagosságának világában, és jön a csömör, a habozás, az összeomlás. Viszont a nihilizmus lehet az erő jele is, amennyiben az ember minden dogmával, minden autoritással elégedetlenül maga fog bele az érték teremtésébe.
A politikai liberalizmus persze Nietzschénél sokkal visszafogottabban közelítette meg a problémát. Nem azt mondja, hogy nincs Isten, vagy hogy a Tízparancsolatnak a kukában a helye, hanem azt, hogy az érték problémáját jobb lenne kiemelni a politika világából, és magánüggyé átminősíteni (nem lefokozni, hiszen Isten attól nem lesz kevesebb, ha az állam felmondja a Vatikáni szerződést). Ez a belátás még a liberalizmus kialakulása előtt, a harmincéves háború sokkjában fogalmazódott meg:
A mélyen vallásos Eötvös József számára például egyértelmű volt, hogy ha a vallás vagy a nemzetiség (ezeket szokták hagyományos értékeink legfontosabb kútfőjének tekinteni) nem kerül át teljes egészében a hatalom ostromárkából a jog sáncai mögé, akkor az általuk képviselt értékeket felmorzsolja a politika: a nemzetiségek acsarkodó barbár törzsekké silányulnak, az állami pátyolgatás az egyház életben tartása árán megöli a kereszténységet.
És ami marad, az a nihil.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)