Mária

Azonosították a legidősebb dinoszauruszt

2003.07.04. 12:59
Húsz évvel a felfedezése után ausztrál kutatók azonosították az eddig ismert legkorábbi dinoszauruszt. A latin Antetonitrus (mennydörgés előtti) névre keresztelt négylábú óriás mintegy 210 millió évvel ezelőtt élhetett Dél-Afrikában.
James Kitching paleontológus a múlt század 80-as éveiben, a dél-afrikai Karoo félsivatagban tárta fel az Antetonitrus maradványait, de akkor nem derült ki, hogy tudományos szenzációról van szó.

Az őslény a késő triászban, 210 millió évvel ezelőtt élt, vagyis a ma ismert legkorábbi dinoszaurusz, jelentette ki Johannesburgban a Witwatersrand egyetemen oktató ausztrál Adam Yates.

Nem érdekelte

Szavai szerint Kitching soha nem vizsgálta meg alaposabban a csontokat, mert a dinoszauruszok kívül estek az érdeklődési körén (főként dinoszaurusz-tojásokkal foglalkozott). Így a maradványokat a Prosauropodnak tulajdonították. Az ausztrál kutató ezt a mulasztást az elmúlt két évben szisztematikus munkával pótolta, és eközben szenzációs felfedezést tett, írta a dpa.

A gigantikus növényevő 10 méteres hosszával és 1,8 tonnás becsült súlyával kora legnagyobb szárazföldi állata lehetett. Abba a családba tartozik, mint az ismert brontoszaurusz, amely viszonyt jóval később élt nála.

Még több jöhet

Az Antetonitrus a rövid végtagjai miatt csak nehézkesen mozoghatott, a nagyujjakból kiálló hosszú karmokat pedig a támadók elleni védekezéshez használhatta.

Az újra felfedezett faj értékes ismeretekkel szolgálhat a legidősebb dinoszauruszokról, jelentette ki Yates. A kutató különben további hasonló felfedezésre számít a Karoo területről.

Yates és Kitching legújabb kutatási eredményeit a brit tudományos akadémia szaklapjában (Proceedings of the Royal Society: Biological Sciences) jelentette meg.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.