Hedvig
7 °C
23 °C

Tényleg kell nekünk a K-vitamin?

2013.11.29. 10:23
A K2-vitamin jótékony hatásáról szóló cikkek sokakat vásárlásra késztethetnek. Elvégre a vitaminnak rákellenes hatása van, megelőzi a csontritkulást és támogatja a szív egészségét; de valóban szükségünk van rá?

A K2 vitamint több weboldalon is ajánlják rendszeres szedésre "Ma úgy tűnik, hogy a K2 valamelyest rákellenes hatású is, de legfőképpen a felvett kalcium csontba történő beépülését segíti, illetve meggátolja az érfalon történő kalciumlerakódást. Javasoltnak tűnik tehát a D- és a K2-vitamin együttes pótlása" – mondja például Mészáros G. László biokémikus a patikanatura.hu-n. A Webbeteg.hu Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság állásfoglalását idéző cikke szerint azonban ez nem mindig helytálló.

A K2-vitamin elsődleges feladata, hogy szabályozza a kalcium- anyagcserét. A vitamin a megfelelő helyre, a csontokba juttatja a kalciumot, és megakadályozza a nem megfelelő helyeken való lerakódását. Ezentúl védi a szív egészségét és a véralvadást, ráadásul nemcsak a csontok, hanem a szív- és érrendszer egészségét is megőrzi.

A K-vitamin gyakorlatilag mindenkinek ajánlható megelőzés céljából. A legtöbb tájékoztató szerint a K-vitamin legjobban a csontritkulás megelőzésére használható, de más okból is lehet szedni:

  • az érelmeszesedés elkerülése végett;
  • a magas vérnyomásban szenvedőknek;
  • szívkoszorúér-betegség, agyi keringési zavarok (már a szédelgés is tünet!) esetén;
  • látási, veseműködési, végtagkeringési zavarok esetén;
  • ha szeretnénk elkerülni a csontritkulást;
  • ha sokat sportolunk; a sportolóknak magasabb a kalciumigényük;
  • 40 év felettieknek, illetve változó korú (menopauzás) nőknek;
  • ha gyulladásos folyamatok alakulnak ki a szervezetben;
  • ha allergiánk van;
  • ha cukorbetegek vagyunk, mert segít az inzulintermelésben;
  • Alzheimer-kórosoknál lassítja a betegséget.

A K-vitamin a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik, de nem raktározódik hosszú ideig a szervezetben. A test K-vitamin szükségletének felét K1-vitamin formájában, a táplálékkal visszük a szervezetbe, a másik fele a bélben keletkezik megfelelő előanyagokból, a jótékony hatású baktériumok közreműködésével: ez a K2-vitamin. Ebből következik, hogy vegyes táplálkozás és egészséges bélflóra esetén a szervezetbe épp elég K-vitamin jut.

Semmi nem indokolja a szedését

Nincs olyan tudományosan alátámasztott közlemény, ami indokolná az étrenden felüli K-vitamin-bevitelt. Az ezt tartalmazó étrend-kiegészítők szedése tehát felesleges, vérhígítót szedő betegeknél pedig kimondottan veszélyes. Nincs rá tudományos bizonyíték, hogy a K2-vitamin bármilyen dózisban is megelőzné a csontritkulást, vagy javítaná az abban szenvedők állapotát.

Több kutatás igazolta, hogy a D-vitamin- és kalciumbevitel segíthet a csontritkulás megelőzésében; akiknél már kialakult a betegség, azoknak fontos szedniük más gyógyszerek mellett. Magyarországon csontritkulásos beteget csak profi szakorvosok kezelhetnek, akik személyre szabottan rendelhetnek el hatékony, tudományosan igazolt kezelést. Vannak gyógyszerek, amik hatékony csontásványi anyaggal próbálják megelőzni a csonttörést; ezt a betegek jobban hasznosíthatják, mint a megkérdőjelezhető hatékonyságú K-vitamint. 

A vitaminok sokszor segíthetnek a betegségek megelőzésében, és kezelésében, de érdemes minden esetben kikérni a kezelőorvos véleményét, ha új vitaminkészítményt szeretnénk alkalmazni - idézi a Webbeteg.hu a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság közleményét.