Natália

Sikerült megállítani a fényt

2003.12.11. 11:19
A Harvard egyetem fizikusai bejelentették, hogy sikerült a másodperc tört részére megállítaniuk a fényt. Az eljárást a gyakorlatban optikai jeleket használó telekommunikációs rendszerekben, esetleg kvantumszámítógépekben lehetne felhasználni.
Az új eljárás különbözik attól, amit 2001-ben két kutatásban is alkalmaztak. Akkor, bár az eredményeket tudományos sajtó ugyanígy a fény megállításaként ünnepelte, valójában arról volt szó, hogy a fény energiája kis ideig "tárolódott", amikor a fotonok gázrészecskékben elnyelődtek.

A lassítás már megy

A Harvard kutatóinak most azonban sikerült valóban feltartóztatniuk a fényt, még ha csak néhány százezredmásodpercre is. Mikhail D. Lukin, a kutatás vezetője elmondta, hogy a sugarat anélkül állították meg, hogy elnyelődtek volna a fotonok. A kutatásról szóló beszámoló a Nature folyóirat csütörtöki számában jelenik meg.

Az elmúlt pár évben sok kutatóközpontban sikerült pár méter per szekundumos sebességre lassítani a fényt (a fény egyébként vákuumban 300 000 000 méter per szekundumos sebességgel terjed), és ez már szinte rutinfeladat, de teljesen megállítani sokkal nehezebb. Amikor az eddigi kísérletekben ez sikerült, mindig elnyelődtek a fotonok, mint a 2001-es kutatásokban.

Veszteségek nélkül

Lukinnak azonban ilyen veszteség nélkül sikerült megállítania a fényt. A kutató forró rubidiumatomok alkotta gázba irányított vörös lézert, amit aztán két segédfénysugárral "fagyasztott meg", írta a New Scientist. Ezek a fénysugarak fényátengedő és -visszaverő rétegeket hoztak létre a gáz atomjaiból.

A fotonok a fényvisszaverő rétegeken oda-vissza verődtek, így a fénysugár nem haladt előre. A sugár egészen addig egy helyben maradt, míg ki nem kapcsolták a segédfénysugarakat.

Kvantumszámítógépekbe még jó lehet

Bár Lukinnak és munkatársainak eddig csupán a másodperc törtrészéig sikerült megállítani a fényt az új módszerrel, de szerintük ugyanígy hosszabb időre is csapdába lehetne ejteni.

Az eljárást a gyakorlatban optikai jeleket használó telekommunikációs rendszerekben, esetleg kvantumszámítógépekben lehetne használni.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.