Aladár, Álmos
-1 °C
9 °C

Gőzgép a sugárhajtóműben

2003.01.30. 15:55
Forradalmian új gőzgép, fejlesztői szerint "víz alatti sugárhajtómű" mozgathat hamarosan gumicsónakokat és motorcsónakokat egyaránt. Hatékonyabb, tisztább üzemű és biztonságosabb, mint a propellert hajtó hagyományos motor.
A berendezés úgy szolgáltat hajtóerőt, hogy nagynyomású gőz segítségével a belépő nyíláson vizet szippant be, amely aztán a kilépő nyíláson nagy sebességgel lép ki. A gőz egy hátrafelé nyitott, gyűrű alakú fúvókán keresztül jut a gömb alakú reakciótérbe, ahol a vízzel összekeveredik. Azogy a gőz lecsapódik, lökéshullámok keletkeznek, amelyeket úgy irányítanak, hogy a kamrából hátrafelé távozzon a víz.

A hajtóművet egy ausztrál mérnök, Alan Burns találta fel, a gyakorlati fejlesztést pedig Nagy-Britanniában, a roystoni központú Pursuit Dynamics-nál végezték. A New Scientist helyszíni beszámolója szerint a hajtómű egy alig 20 centiméteres változata kereken 30 lóerőt (22 kW) teljesített egy kísérleti tartályban. Ez a teljesítmény egy motorcsónak mozgatásához is elegendő, de a cég szerint a berendezés akár 300 lóerőig szabadon méretezhető.

A berendezés kialakításának sarkalatos pontja, hogy a belépő víz a gőzfúvóka előtt elhelyezett nyílásokon levegőt szív be. A bejutó légbuborékok megváltoztatják a víz és a gőz keveredésének módját, és jelentősen javítják a hajtómű hatékonyságát.

Nincs mozgó alkatrész

Számítógépes szimulációkkal mutatták ki, hogyan is működik a jelenség, de a Pursuit Dynamics a részleteket titokban tartja. Mike Todman, a cég műszaki igazgatója, a Rolly-Royce hajómotorok részlegének korábbi főmérnöke elmondta, a pontos működési elvet addig nem adják ki, amíg a szabadalmat be nem jegyzik.

A meghajtáshoz használt gőzt benzint vagy gázolajat használó kis vízmelegítőben állítják elő, ha szükséges akkor tengervizet felhasználva. Ahol a hajtóművet hajó mozgatására alkalmazzák, a gőz a hagyományos motorok hulladékhőjéből is keletkezhet.

A vízforralót korrózióálló anyagokból kell építeni, és ha a gőz elég gyorsan halad, akkor minden lerakódást eltávolít. A hajtómű gyártása igen olcsó lehet, mivel minden mozgó alkatrész és propeller nélkül működik. Viszont stabil felépítésű, és meg se kottyan neki, ha tengeri növényeket vagy köteleket szippant be.

A berendezést elhagyó víz alig 3-4 fokkal lesz melegebb, vagyis nem égethet meg semmit. Ezenkívül nem szivároghat belőle az olaj, mint a hagyományos csónakmotorokból, és nincs propellere, ami megsebezheti a nagy tengeri állatokat. Összességében jóval kisebb kárt okoz a környezetben.

Szivattyúként is működhet

A gőzhatás akár nagynyomású szivattyúként is működhet, miközben vizet, szennyvizet vagy olajat emel. A New Scientist riportere szeme láttára Mike Todman nagy mennyiségű zsiradékot és papírhulladékot tolt a beszívó nyílásba, de a szivattyú működésében ez semmilyen zavart nem okozott.

A berendezés akár az élelmiszeriparban használt anyagok összekeverésére is használható, miközben azokat megolvasztja, illetve felpuhítja. A Pursuit Dynamics nem tervezi gyártani a berendezést, hanem reményeik szerint az év végétől más vállalatoknak értékesítik az erre vonatkozó jogokat.

Olvasói kommentár
A közölt gőzgép "víz alatti sugárhajtómű" egyáltalán nem új és nem forradalmi. Gyermekkoromban (50-es évek) minden gyerek ezzel játszott. Nekem is és barátaimnak is volt. Olcsón lehetett kapni a bádogból készült kb. 15 cm motorcsónakot játékboltban és trafikban.
(Érdekes lenne felhajtani egy működő példányt. Pl. a Fábri dizájn center értékelné.)
Két cső volt az alján, hideg vizet szivott be és gőzt pöfögött ki.
Maga a "motor" egy kb. 2 cm-es négyzet alakú tartály volt amit alulról kis gyertyával kellett melegiteni. A csónak jellegzetes pöfögő/berregő hanggal gyorsan siklott a vizen.
Ha valaki ezt most akarja szabadalmaztatni akkor vagy szemfüles vagy pofátlan.
Maga a cikk nagyon tetszett, csak sajnos Alan Burns semmit sem talált fel. Illetve, ha szerencséje van nincs bejegyezve.
S. Sándor

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.

Európai körutazások

Izlandi csillagtúra, Skócia felfedezése, a csodás Szicília, és a bajor kastélyok világa.