Vilma
-7 °C
4 °C

Gőzgép a sugárhajtóműben

2003.01.30. 15:55
Forradalmian új gőzgép, fejlesztői szerint "víz alatti sugárhajtómű" mozgathat hamarosan gumicsónakokat és motorcsónakokat egyaránt. Hatékonyabb, tisztább üzemű és biztonságosabb, mint a propellert hajtó hagyományos motor.
A berendezés úgy szolgáltat hajtóerőt, hogy nagynyomású gőz segítségével a belépő nyíláson vizet szippant be, amely aztán a kilépő nyíláson nagy sebességgel lép ki. A gőz egy hátrafelé nyitott, gyűrű alakú fúvókán keresztül jut a gömb alakú reakciótérbe, ahol a vízzel összekeveredik. Azogy a gőz lecsapódik, lökéshullámok keletkeznek, amelyeket úgy irányítanak, hogy a kamrából hátrafelé távozzon a víz.

A hajtóművet egy ausztrál mérnök, Alan Burns találta fel, a gyakorlati fejlesztést pedig Nagy-Britanniában, a roystoni központú Pursuit Dynamics-nál végezték. A New Scientist helyszíni beszámolója szerint a hajtómű egy alig 20 centiméteres változata kereken 30 lóerőt (22 kW) teljesített egy kísérleti tartályban. Ez a teljesítmény egy motorcsónak mozgatásához is elegendő, de a cég szerint a berendezés akár 300 lóerőig szabadon méretezhető.

A berendezés kialakításának sarkalatos pontja, hogy a belépő víz a gőzfúvóka előtt elhelyezett nyílásokon levegőt szív be. A bejutó légbuborékok megváltoztatják a víz és a gőz keveredésének módját, és jelentősen javítják a hajtómű hatékonyságát.

Nincs mozgó alkatrész

Számítógépes szimulációkkal mutatták ki, hogyan is működik a jelenség, de a Pursuit Dynamics a részleteket titokban tartja. Mike Todman, a cég műszaki igazgatója, a Rolly-Royce hajómotorok részlegének korábbi főmérnöke elmondta, a pontos működési elvet addig nem adják ki, amíg a szabadalmat be nem jegyzik.

A meghajtáshoz használt gőzt benzint vagy gázolajat használó kis vízmelegítőben állítják elő, ha szükséges akkor tengervizet felhasználva. Ahol a hajtóművet hajó mozgatására alkalmazzák, a gőz a hagyományos motorok hulladékhőjéből is keletkezhet.

A vízforralót korrózióálló anyagokból kell építeni, és ha a gőz elég gyorsan halad, akkor minden lerakódást eltávolít. A hajtómű gyártása igen olcsó lehet, mivel minden mozgó alkatrész és propeller nélkül működik. Viszont stabil felépítésű, és meg se kottyan neki, ha tengeri növényeket vagy köteleket szippant be.

A berendezést elhagyó víz alig 3-4 fokkal lesz melegebb, vagyis nem égethet meg semmit. Ezenkívül nem szivároghat belőle az olaj, mint a hagyományos csónakmotorokból, és nincs propellere, ami megsebezheti a nagy tengeri állatokat. Összességében jóval kisebb kárt okoz a környezetben.

Szivattyúként is működhet

A gőzhatás akár nagynyomású szivattyúként is működhet, miközben vizet, szennyvizet vagy olajat emel. A New Scientist riportere szeme láttára Mike Todman nagy mennyiségű zsiradékot és papírhulladékot tolt a beszívó nyílásba, de a szivattyú működésében ez semmilyen zavart nem okozott.

A berendezés akár az élelmiszeriparban használt anyagok összekeverésére is használható, miközben azokat megolvasztja, illetve felpuhítja. A Pursuit Dynamics nem tervezi gyártani a berendezést, hanem reményeik szerint az év végétől más vállalatoknak értékesítik az erre vonatkozó jogokat.

Olvasói kommentár
A közölt gőzgép "víz alatti sugárhajtómű" egyáltalán nem új és nem forradalmi. Gyermekkoromban (50-es évek) minden gyerek ezzel játszott. Nekem is és barátaimnak is volt. Olcsón lehetett kapni a bádogból készült kb. 15 cm motorcsónakot játékboltban és trafikban.
(Érdekes lenne felhajtani egy működő példányt. Pl. a Fábri dizájn center értékelné.)
Két cső volt az alján, hideg vizet szivott be és gőzt pöfögött ki.
Maga a "motor" egy kb. 2 cm-es négyzet alakú tartály volt amit alulról kis gyertyával kellett melegiteni. A csónak jellegzetes pöfögő/berregő hanggal gyorsan siklott a vizen.
Ha valaki ezt most akarja szabadalmaztatni akkor vagy szemfüles vagy pofátlan.
Maga a cikk nagyon tetszett, csak sajnos Alan Burns semmit sem talált fel. Illetve, ha szerencséje van nincs bejegyezve.
S. Sándor

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!