Árpád

Felfedezték az eddigi legtávolabbi bolygót

2003.01.08. 13:05
Csillagászok felfedezték az eddig ismert legtávolabbi bolygót. Az égitest 5000 fényévnyire van a Földtől, két és félszer nagyobb, mint a Jupiter, sűrűsége pedig a Szaturnuszéhoz hasonló.
Csillagászok felfedezték az eddig ismert legtávolabbi bolygót. A Jupiter-típusú csillag még földközelben is 5000 fényévre van bolygónktól, azaz nagyjából harmincszor messzebb, mint az eddigi legtávolabbi észlelt planéták.

Homályban maradtak

A bolygó egyébként 29 óra körül kerüli meg anyacsillagát, gyorsabban, mint ahogy a Merkúr körbejárja Napunkat. A mostani felfedezés azoknak a kutatásoknak az eredménye, amelyek során olyan csillagokat kerestek, melyek fényét esetleg előttük elhaladó bolygók halványítják el.

Az Ogle-TR-56b névre keresztelt bolygó csupán a második, amelyet láttak elhaladni anyacsillaga előtt. Az első a HD 209458b volt, amit 1999-ben fedeztek fel. Az áthaladás vizsgálata révén a csillagászok részletes megfigyeléseket tudtak végezni a Naprendszeren kívüli bolygó légkörével kapcsolatban.

Újabb bolygókra számítanak

A Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Intézet kutatói az Amerikai Csillagászati Társaság ülésén mutatták be felfedezésüket. A további vizsgálatokat a hawaii Mauna Keában található Keck Obszervatórium végzi. Dimitar Sasselov, az egyik felfedező szerint a csillagászatban nagy előrelépések várhatók: a felfedezésnek köszönhetően újabb módszerhez jutottak, mellyel távoli világokat fedezhetnek fel.

A csillagászok szerint bolygó 2,6-szer nagyobb, mint a Jupiter, ám a tömege valamivel kevesebb, sűrűsége pedig a Szaturnuszéhoz hasonló. A Naprendszerünkön kívüli ismert bolygók száma megközelíti a százat. A kutatók további két olyan égitestet figyeltek meg, melyek a későbbiekben bolygónak bizonyulhatnak.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.