Árpád

Baktériumokat öl a plazmaceruza

2005.09.26. 12:27
Rákos sejtek eltávolítására is alkalmas lehet az amerikai tudósok által kifejlesztett miniatűr fényceruza, most azonban még csak baktériumok lekaszabolására használják.

Nagyon precíz beavatkozások elvégzésére alkalmas a szobahőmérsékletű sugarat kibocsátó plazmaceruza, amelyet Mounir Laroussi és Xinpei Lu, a virginiai Old Dominion egyetem munkatársai fejlesztettek ki. A fényceruzában áramló héliumgáz nyomokban oxigént is tartalmaz, és a plazmasugár akkor jön létre, amikor a gáz két nagyfeszültségű elektróda között halad át. A csupán tizenkét centiméteres ceruza a Nature tudományos szaklap szerint íróasztal méretű szerkezeteket helyettesíthet.

Mirelit sugár

Laroussi szerint a plazmaceruza biztonságos: semmi sem történt a bőrével, amikor célba vette a kezét, ugyanakkor könnyedén elpusztította az Echerischia coli baktériumot. A kutatócsoport most abban reménykedik, hogy az eszközük segítségével a fogorvosok leradírozhatják majd ezeket a káros baktériumokat a fogainkról, de ehhez még további fejlesztések szükségesek.

A normális esetben több ezer Celsius fokos plazmasugár igen nehezen hasznosítható, Laroussi kutatócsoportja azonban hidegen tudja tartani a plazmát: a másodpercenként több ezerszer ki- és bekapcsolt kilovoltos elektromos mezőben az elektronok hihetetlenül felgyorsulnak, a nehezebb ionok azonban lassabban mozognak. A könnyű elektronok kevés hőenergiát adnak le annak az anyagnak, amelybe belecsapódnak, így a gáz hűvös lesz, magyarázta el a Nature magazinnak Bill Graham a belfasti Queen's egyetem plazmaszakértője.

Kés helyett

Tumorok eltávolítására is alkalmas lehet a plazmaceruza, mondta Graham, ugyanis rétegenként is el tudja távolítani a rákos sejteket, amíg a sebészi kések gyakran megsértik a környező szövetet is. Laroussi most megpróbálja úgy beállítani a plazmasugarat, hogy csak bizonyos sejttípusokat támadjon meg, illetve megpróbálja megérteni, hogy a plazmasugár miként öli meg a baktériumot.

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.