Melinda, Vivien

Holdja lehet a Xenának

2005.10.04. 11:10
A Naprendszer legtávolabbi bolygóját felfedező amerikai kutatók bejelentették, hogy az égitest körül apró folt mozog. A Xena holdja hatvanszor kisebb lehet a bolygónál. A keringési pálya elemzése segíthet a tömegek meghatározásában.

A nemrégiben a Naprendszer külső határainál felfedezett tizedik bolygónak a jelek szerint holdja is van, állapították meg amerikai kutatók. A bolygó megfigyelése során a California Institute of Technology (CalTech) csillagászai a közelben kis objektumot észleltek.

Mivel az objektum a bolygó körül mozgott, a Mike Brown vezette kutatócsoport arra következtetett, hogy csillagról nem lehet szó. A hold felfedezése jól jöhet a Xena további vizsgálatához, például a tömege kiszámításához.

Mike Brown júliusban jelentette be, hogy a Kuipert-övben jégből és sziklából álló új égitestet fedeztek fel, amely nagyobb lehet a Plútónál. Brown a bolygót egy amerikai kalandfilm-sorozat főhősnője után nevezte el Xenának.

Egyre gyorsabban

Ha most a kutatóknak sikerült megállapítaniuk a hold keringési pályáját, és a bolygótól való távolságát, abból ki lehet számítani az égitestek súlyát. Minél gyorsabban mozog ugyanis egy hold a bolygója körül, annál nehezebbnek kell lennie az utóbbinak.

Ez a hold viszont, amelyet különben Brown a sorozatbeli Xena kísérője után Gabriellának nevezett el, nem segít lezárni a bolygó definíciójáról zajló vitákat. Mint korábban beszámoltunk róla, a Plútót meg akarták fosztani ettől a rangjától.

Bolygó vagy sem?

A bolygók világos meghatározását ugyanis mindmáig nem sikerült kidolgozni. Ha pusztán a méret számítana, több másik égitestet, például a Jupiter több holdját is bolygónak kellene nevezni. A hold jelenléte sem lehet kikötés, mivel a Merkúr és a Vénusz hold nélkül pergeti napjait.

Brown szerint különben Gabriella 250 kilométer széles és mintegy hatvanszor kisebb, mint a Xena. A Naprendszer utolsó bolygója 14,5 milliárd kilométerre kering a Naptól, mintegy háromszor távolabb, mint a Plútó.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.