A megfoghatatlan balkáni tanácsadók és az érinthetetlen magyar menedzsment
"Amikor nyolcadikos iskolás koromban az iskola elől ellopták a biciklimet, a rendőrőrsön azt mondták, fogjam el a tolvajt és vigyem be” – kommentálta tömören az ügyet jól ismerő forrásunk azt a tényt, hogy a magyar Nemzeti Nyomozó Iroda 2008. május 20-án bűncselekmény megállapítása nélkül – egyébként a legnagyobb csendben – megszüntette a Magyar Telekom külföldi leányvállalatainál történt ügyletek kapcsán egy évvel korábban megkezdett vizsgálatát. A rendőrség névtelen feljelentés alapján kezdett nyomozásba 2007 májusában, és mikor egy magas rangú rendőrtiszttől azt akartuk megtudni, hogy vajon ki írhatta ezt – a magyarországi menedzsment egyik tagja vagy valaki más –, akkor azt a választ kaptuk, hogy a rendőrségnek végképp nem dolga, hogy még ezt is kiderítse.
Ebben akár igazuk is van, cserében viszont mást sem sikerült kideríteniük. Egyik forrásunk, akit tanúként hallgattak ki, úgy érezte, hogy a rendőrök nem is igazán igyekeznek megtudni, mi történt. A Magyar Telekom-botrány azzal kezdődött, hogy két, a montenegrói leányvállalatnál kötött tanácsadói szerződést az auditor, a PriceWaterhouseCoopers nem fogadott el a 2005-ös év zárásakor. A White and Case nemzetközi jogi iroda által megkezdett belső vizsgálat még később kifogásolt még két szerződést, amelyeket – mint arról a Manager magazin 2006 őszén hírt adott – a magyar menedzsment írt alá, Budapesten. Információink szerint ez a két szerződés mintegy 4 millió euróról – akkori, erősebb forintárfolyamon is közel 1 milliárdról – szólt, és a titokzatos tanácsadók arra kaptak megbízást, hogy segítsék, netán olajozzák meg a montenegrói vállalat kisebbségi, tehéát még nem a Magyar Telekom tulajdonában lévő részvénycsomagjának felvásárlását. A felvásárlási tranzakció végül sikeres volt, de a belső vizsgálat nem tudta megállapítani, hogy ezek a szerződések valósak voltak-e, és a teljesítéssel arányos volt-e a kifizetés. Ezt a megfogalmazást a montenegrói ügyeket lezáró belső vizsgálat jelentése használta, amelyet a Magyar Telekom különböző jelentéseiben kénytelen közzétenni.
Ehhez képest ugyanerre az álláspontra helyezkedett a magyar rendőrség is, csak ők másképp ültek fel a bilire és ott üldögélve széttárták a kezüket: nekik Montenegróra nem terjed ki a hatáskörük, a két szerződést pedig montenegrói állampolgárok írtak alá, őket kergesse hát az ottani rendőrség és ügyészség – elárulom, minő meglepetés, hogy ott eredmény nélkül egy nap alatt zárták le a hatóságok az ügyet -, amiket pedig a magyarok írtak alá, köztük Straub Elek akkori vezérigazgató, azokról meg a magyar rendőrség aztán milyen alapon döntse el, hogy jogszerű volt-e vagy sem, hiszen kicsoda a magyar rendőrség, hogy megmondja, kinek mennyi a tanácsadói díja. Tocsik-ügyben már megtanultuk, hogy minden tanácsadói munka annyit ér, amennyit fizetnek érte, valamint azt is, hogy tanácsadásnál nem számít, ki mennyi munkát végez el a díjért, sőt azt is, hogy piacgazdaságban szokjuk már meg, vannak, akik sokat keresnek. Ezek az álérvek akkor állhatnának meg, ha a szerződések a helyi menedzsment jutalmazására szolgáltak volna, a sikeres részvényfelvásárlást honorálandó, de a szerződésekben ilyesmi nem szerepel. És a jutalomból például adózni is kellett volna.
A Magyar Telekom már jóval többet költött a vizsgálatokra, mint amennyi az összes kifogásolt szerződés összege volt: csak idén eddig közel négymilliárdot – olvasható a cég kilenc hónapot összefoglaló gyorsjelentésében -, igaz, ebben a tételben benne van az is, hogy a vizsgálat Montenegró után átterjedt Macedóniára is, ahol viszont sikerült megállapítani, hogy hat szerződés létrejötte és/vagy teljesítése törvénytelen volt (e szerződések alapján 6,7 millió eurót meghaladó összeget fizettek ki). Év elejére várható a macedóniai ügyleteket lezáró White and Case-jelentés, az amerikai hatóság és a tőzsdefelügyet jövő év közepére talán tető alá hozza azt a megállapodást a Magyar Telekommal, amelynek az egyik lehetséges kimenete az, hogy a vállalat tetemes bírságot fizet. Mert nem maga az eljárás a büntetés, még ha a költségek nagysága miatt úgy is tűnhet, ez eddig csak a bánatpénz volt. A megállapodás egyébként csak a cégre vonatkozik majd, és nem váltja meg egyik volt alkalmazottjának polgári vagy büntetőjogi felelősségét sem. Hogy lesz-e ilyen személyes felelősségre vonás, nem tudni.
A magyar rendőrség viszont azt már egészen biztosan tudja, hogy abból nem lehet baj, ami nem történik meg. Talán ezért nem sikerült a magyar vezetők által aláírt szerződések és – tegyük fel, csak a példa kedvéért – egy fejlett bankrendszerű ország egyik pénzintézetében egy magasrangú montenegrói rokon bankszámláján landoló pénz közötti kapcsolatot feltárni. Amire pedig, joghatóság ide vagy oda, a rendőrségnek lennének eszközei. A Magyar Telekom ellen folyó amerikai vizsgálat idehaza kapott egy helyes kis politikai gellert, mondván, a gonosz amerikaiak csak kitúrni akarják a Balkánról a szegény magyar vállalatot, amely mellesleg német tulajdonban van. Ez azonban a lényegen nem változtat: még mindig nem tudjuk, hogy mi történt pontosan, és ha a magyar rendőrségen múlik, akkor soha nem is fogjuk megtudni. Vicces módon még akkor se, ha tényleg mindenki ártatlan és az összes korábbi vezető és alkalmazott igazat mond.