Mária
-6 °C
-2 °C

Vakmerőség lenne manipulálni - és mégis ott a lehetőség!

2003.02.03. 14:33
Re: Vakmerőség lenne manipulálni

Elöljáróban is, ki kell jelentsem: tisztelem Sváby Andást. Ez nem jelentheti azonban azt, hogy mindenben egyet is értek vele, még inkább nem, hogy minden állítását tényként kellene elfogadnom, azt viszont végképp nem, hogy csúsztatásait ne fehérítsem ki, hogy kilátszódjanak a sorok közül!

Elsőként egy nagyon gyorsan lelőhető csúsztatására gondolok: az a TV2 (vagy munkatársa), mely az elmúlt két (2) évben gyakorlatilag lelopta az RTL Klub műsorait vagy műsorötleteit, és ennek ellenére folyamatos lépéshátrányban volt, ma, hazánkban, bárki számára is hihetően nem állíthat olyan csacskaságot, hogy "A BB 2 indulását egyébként a konkurens Való világ gyors újraindítása sürgette, az eredeti terv szerint csak fél éves szünet után került volna erre sor", és ezzel szemben "annyi tudható a második sorozatról, hogy 14 szereplővel kezdődik - őket több tízezer jelentkezőből választották ki -, és a nyeremény is magasabb összeg lesz".

Ugye nem tetszik hinni, kedves Sváby szerkesztő Úr, hogy ezt a két állítást egymás után olvasva nem látszik az - enyhén szólva is - ellentmondás?! Most vagy sietni kellett, de akkor nem volt több tízezer jelentkező (miközben a TV2, külsős cégekkel együtt számolt, munkatársainak száma nem haladja meg az 500-at!), akiket röpke 3-4 hét alatt kellett leválogatni, vagy nem igaz az az állítás, miszerint a Vv2-be nem épp Önök hajszolták (sic!) bele az RTL Klubot a jól ismert kiszivárogtatós módszerrel!

A műsorkészítési szempontok vs. nézettség kapcsán kifejtett álláspontja 1. ellentétben áll azzal, amit Bárdos András Satellit-beli beszélgetős műsorában (Mit szól hozzá.?!) kb. egy éve állított, hogy ti. a nézettség (is!) döntő szempont; 2. ellentétes a kereskedelmi TV-k - sajnálatosan érezhető! - működési metodikájával; 3. a BB esetében pedig egyszerűen képtelen állítás.

A csatorna nevében Sváby szerkesztő úr úgy nyilatkozik, mintha a vezetésben nagyobb szerepe lenne annál, mint melyhez jut. Részemről örülnék (sic!) ha tényleg nagyobb szerepet kapna, mert akkor talán tényleg tisztességesebb műsorokat láthatnánk. (Az épp tegnap vetített Dzsungelből dzsungelbe c. amerikai re-make sugárzása az eredeti és kimagaslóan szellemesebb, sőt filmesztétikai és közönségsiker-szempontból is üzembiztosabban jobb Egy indián Párizsban helyett - mi ez, ha nem vulgárosodás, roncstemető?! Főleg, ha megnézzük, az utóbbi 2 év alatt hányszor adták már adásba a TV2 és más kereskedelmi vagy közszolgálati adó!)

Az MTV-t illető, jótékonyan elnéző, vállveregetés már csak azért is kínos, mert hisz épp tőlük ment oda az - egyébként szakmailag kifáradni látszó Pálffy István, és gyakorlatilag vitte magával a komplett "Tények old version"-t, még akkor is, ha az MTV-adás vezető operatőre a teljesen felesleges kameramozgások szak-nem-értője!)

És végre beszélhetek az én hivatalos szakmámat érintő távszavazásos ügyekről! Itt a Vv ekszprodjúszöre és Sváby András IS keményen csúsztattak. A Matáv Rt.-vel vagy bármely más távközlési szolgáltatóval olyan extraerős adatvédelmi kitételeket tartalmazó szerződések köttetnek, amik alapján még a bennfentes távközlős kollégák sem merik megkockáztatni állásukat, jó hírnevüket! Azzal a farbával előrukkolni tehát, hogy azért nem csalnak (sic!), mert a távközlési partnertől úgyis kitudódna, félelmetesen naív indoklás.

De ugye azt sem gondolja senki, hogy a Matáv (mert ebben az esetben a vezetékes oldalról ők szolgáltatták az ún. intelligens hálózati irányítást(!)), és csak és kizárólag ő adhatja a számlálóberendezést?! Az adott (biztosan üzleti titokként, páncélszekrényben, féltve őrzött) szerződés alapján lehetne csak egyértelműen bizonyítani, hogy hol volt a Matáv szolgáltatási határfelülete! (Ez mindkét csatorna rilittysójára igaz!)

Más szempont: míg a Vv1-ben a letakarjuk - nem takarjuk (tisztán pszichológiai úton érvényesülő és érvényesült!) befolyásolása mellett azért konkrét szavazatszámok is megjelentek. Ellenben a BB-ben folyamatosan CSAK 0,1%-ra KEREKÍTETT szavazási állást lehetett látni. Ebből csak két, de annál fontosabb állítás következik:
1. nem tudjuk, mennyi volt a szavazók teljes száma, tehát nem lehet tudni, hogy
2. a 0,1%-os számításkor mekkora hibaaránnyal működött a rendszer.

Nem kell hozzá matematikusdiploma, hogy könnyem megértsük: vagy szavazatszámokat közölnek, ebből egyértelmű az állás - vagy az összes szavazó számát írják ki és mellé a szavazati arányt: de ekkor is legalább két (2), vagy inkább három (3) tizedes pontossággal!

Újabb szempont: míg a Vv-ben eredetileg és általában a "sima" nettó 88 Ft-os távszavazás működött, a BB-ben gyakorlatilag az első pillanattól nettó 240 Ft egyszeri díjú szavazóvonal működöt. Ez utóbbi szám egyrészt magyarázza, miért nem írták ki (merték kiírni?!) a tényszerű, összes szavazati számokat, másrészt mutatja, mennyivel profitorientáltabb volt a BB és Svábyék...

Meg kell itt - nem Sváby András és műsora(i) védelmében ugyan, de - említenem, hogy a Vv1 szerkesztése (gyártása?!) olyan útvesztőkbe is belerohant, melynek során S.A. műsorvezető az egyik vasárnapi adás zárásaként elmondta: mi mindent lehet megnyerni a beszavazás végéig bárkinek, bármikor is telefonál (sic!), és ezért lett 240 Ft nettó díjú a szavazógép hívása - erre fel a következő szerdán már elosztogatták a legnagyobb értékű nyeremény(eke)t! - és az RTL Klub igazgatóságára küldött - jó szándékú, hiszen tévedni emberi dfolog - figyelmeztető levelemre a mai napig nem érkezett válasz, ellenben a pénteki beszavazó sóban már csak 88 vagy 99 Ft volt nettóban a beszavazóhívás-díj!

Tessék összevetni az Aranyág évente egyszer (na jó: újabban kétszer) megrendezésre kerülő Gálaműsorának összbevételeit, melynél a felajánlásokat természetesen helyi díjú hívással (igaz: nem is kék számmal, de ne legyünk mohók!) lehet megtenni! És akkor még nem szóltam még a BB (de akár a Vv) milliárdos nagyságrendű, induláskori tőkebefektetéséről - ehhez képest az akár 20 milliós "adománygyűjtés" meggyőződésem szerint nemhogy szemfényvesztés, de egyenesen arcpirító pofátlanság!

Úgy érzem, Sváby úr és társai évekkel később ugyanazt a vérbő önleköpést fogják megereszteni, amit Wisinger István az utóbbi években tett: ugyanis a ő volt "nagy ember" aki '85-'86-ban azzal az ürüggyel tiltotta kvázi le a mostanság Külvárosi körzetként futott amerikai sorozatot, hogy kb. "a szocialista kultúra és a fejlődés tekintetében nem megfelelő hatású - további sugárzását nem ajánlom" (idézet az MTV akkori, egyik negyedéves műsorszerkesztési tervéből - azóta sajnálom, hogy nem fénymásoltam le!) -, és ehhez képest most ő a legplurálisabb, legdemokratább újságíró... amit nem is vonok kétségbe, csak illene az Uraknak előre is nézniük, és egy picit elgondolkodniuk a jövőről is, és nem csak egy bevételi sarokszámnyi évre előre!

És lenne egy igazán tiszteletre méltóan alázatos, de megfontolt javaslatom a TV2 Elnöke, a rádiósként tiszteletet érdemlelt, érdemlő, ámbátor TV-elnökként talán önmagától "elszállt" Pintér Dezső Úr részére: Ön nem a Magyar Köztársaság Elnöke, nem választott (köz)tisztviselő, de még csak nem is saját pénzen vett TV-csatorna tulajdonosa. Ezért ha lehet, legalább ne a mindenkori ünnepi beszédek alatt töltse ki a képernyőt sajnálatosan elhízott arcával, hogy mint felkent méltóság rivalizáljon azokkal, akik - ugyan sokszor ugyanakkora blődségeket beszélnek köszöntő gyanánt - mégis egy ország nagyobb részének döntése nyomás kerültek abba a megtisztelő helyzetbe, hogy ünnepi beszédet mondjanak. Önnek alázattal kellene megközelítenie a nézőt és csendben, úgy vezetni a csatornát, hogy abban MINDENKI örömét lelje. És ha ez megtörtént, esetleg, az Köztársasági Elnök UTÁN szívesen meghallgatom Önt is...

Tisztelettel

Maus Róbert Péter
köz-néző
mellesleg: távközlés-technikai fejlesztő

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!