A fogyasztói társadalom orgiája
További Karácsony cikkek
November vége, átlagosnak tűnő péntek délelőtt valahol Long Beach és San Diego között egy óriási bevásárlóközpontban. Az irdatlan méretű parkolóban elszórt boltok között áramlik a nép, kuponfüzeteket lóbálva: be a Best Buyba, ki egy pingpongasztal méretű lapostévével, át a Toys R Usba, ki hat szatyornyi gyerekruhával és játékkal, és így tovább. Normális ügymenet, semmi nem utal arra, hogy hajnalban itt még valóságos háború dúlt a legjobb akciós cuccokért. És ezt szó szerint lehet értelmezni, fekete pénteken rendszeresen történnek verekedések, sőt akár lövöldözések is a bevásárlóközpontok környékén, Amerika-szerte.
Nekem ilyesmibe nem sikerült belefutnom, de az egészen eszement akciókba, amelyek miatt 40 millió amerikai választotta hajnali programnak a feketepénteki bevásárlást, igen. Valójában nem belefutni lett volna nehéz, hiszen már napokkal előre a fekete pénteki, 50-60-70 százalékos árengedményekről szólnak a tévéreklámok, az óriásplakátok, és a postaládákba kilószám bedobált szórólapok.
Fekete péntek számokban
Az amerikai kereskedelmi szövetség adatai szerint az idei hálaadási hétvége négy napján összesen 226 millió amerikai vett részt a nagy karácsonyi ajándékvásárlási őrületben, 52,5 milliárd dollárt hagyva a boltokban. Ez fejenként 398 dollárt, nagyjából 90 ezer forintot jelent, a teljes összeg pedig a teljes évi magyar GDP harmadának felel meg. A legnagyobb tömeget pénteken regisztrálták, akkor 86 millióan rohamozták meg a boltokat; közel negyedük már éjfélkor ott állt sorban a nyitásra várva, további húszmillióan pedig éjfél és hajnali hat között érkeztek.
Válság ide vagy oda, erős a csábítás, amikor az ember azt látja, hogy az egyik boltban cipőtől nyakkendőig márkás cuccokba öltözhet 150-200 dollárból, a másikban meg 600-ért kapja meg az egyébként 1500 dolláros 3D tévét. Vagy egy kisebb, 100 centi körüli képátlójú lcd-t 200-ért. Márkás és izmos notebookokat 2-300-ért. Egy tízes alatt az új bluray-filmeket és húszért a különben 50-60 dollárba kerülő videojátékokat. Nincs olyan forint-dollár árfolyam, amin ezek ne számítanának ellenállhatatlannak, az amerikaiak pedig meg sem próbálnak ellenállni, és vásárolnak, mintha kötelező lenne.
Pulyka után bevásárlás
A hálaadás napja (november negyedik csütörtöke) utáni péntek hivatalosan nem munkaszüneti nap, de a legtöbb cég kiadja szabadságként az alkalmazottainak. Ez, és az időpont teszi ideálissá arra, hogy a nagy családi pulykazabálás másnapján az ember a nyakába vegye a várost ajándékok után kajtatva. Hogy ki és mikor nevezte el feketének, és miért pont annak, arról tucatnyi városi legenda szól, az mindenesetre tény, hogy a kilencvenes évek óta külön készül rá minden nagyobb bolthálózat, hajnali (az utóbbi években egyre inkább éjféli) nyitással, akciókkal és leárazásokkal.
Az őrület éjféltől nagyjából reggel hatig-hétig pörög a legnagyobb fordulatszámon, reggelre mindenhol kifogynak a legjobb akciókkal hirdetett termékek – ha mégsem, az az akció nem is volt annyira jó. Mivel a mi aranyvasárnapunkkal ellentétben ez nem az utolsó, hanem az első lehetőség az ajándékok beszerzésére, a hangulat sem annyira ideges, mint itthon. Aki volt már egy bestsellernek ígérkező könyv, videojáték, esetleg telefon premierjére rendezett éjféli nyitáson, képzelje el a fekete pénteket is nagyjából ugyanúgy, csak az összes boltban párhuzamosan.
Bár a tömeg óriási, az egész mégsem olyan nyomasztó, mint egy magyar aranyvasárnapi plázás nyomorgás. A trükk az, hogy az egy nagy hodályba bezsúfolt sok bolt helyett Amerikában a bevásárlóközpontokat általában inkább úgy építik meg, hogy egy Kisalföld méretű parkolóban minden bolt külön épületet kap – így jobban eloszlik a köztük vándorló tömeg is.
Az emberek láthatóan nem ötletszerűen vásárolnak ezt-azt, hanem pontos tervekkel, listákkal, és újságokból, szórólapokról kivágott utalványokkal és bónokkal érkeznek. Az árengedmény-vadászatot, törzsvásárlói kártyákat és hasonlókat mindenki hihetetlenül komolyan veszi, az embernek az az érzése, hogy az árakat kimondottan azt figyelembe véve állapítják meg a boltok, hogy az átlagos vásárló 10-20 százalékot úgyis lefarag majd belőlük ilyen-olyan kuponokkal. A mindenkit itt persze úgy kell értelmezni, hogy a fekete péntek tipikus célközönsége, vagyis a középosztály, és az alatt – a kimondottan jómódúaknál egyenesen ciki a kuponozás.
Ránézésre nekem úgy tűnt, az elektronikai és ruházati boltok körül a legnagyobb a tömeg, később a hivatalos adatok nagyjából meg is erősítették a tippemet. A legmeglepőbb bestseller a lőfegyver volt, az FBI rendszerébe több mint 129 ezer lekérdezés futott be a fekete pénteken, leellenőrizendő, hogy az adott vásárló nincs-e eltiltva a fegyverviseléstől. A rekordeladás nem feltétlenül arra utal, hogy kitört a fegyverkezési láz a civil Amerikában, inkább annak tudható be, hogy a legnagyobb szupermarket-hálózat, a Wal-Mart idén többéves szünet után visszavette a lőfegyvereket a kínálatába, így azok jobban szem előtt vannak, és több emberhez jutnak el.
Szombat, vasárnap, hétfő
Ha valaki lemaradt volna a fekete péntekről (bár a statisztikák szerint nem sok ilyen amerikai létezik), még mindig beszállhat a hétfői ráadásba. 2005 óta hirdetik a hálaadási hétvége után következő hétfőt Cyber Monday néven, és hagyományosan ez az internetes kereskedelem legnagyobb forgalmú napja. A menetrend gyakorlatilag ugyanaz, mint a pénteki, csak éppen az online boltokkal. Idén 1,2 milliárd dollárt vásároltak el az amerikaiak a weben cyberhétfőn.
És még ezzel sincs vége, idén tartották meg először a Sofa Sundayt, vagyis a kanapévasárnapot, ami a cyberhétfő előtti nap. Pontosabban direkt megtartani csak jövőre fogják, idén csak utólag vették észre a kereskedők, hogy vasárnap ugrásszerűen megnőtt a táblagépekről, okostelefonokról és notebookokról érkező forgalom a webes boltokban (cyberhétfőn jellemzően a munkahelyi számítógépeket használják vásárlásra az emberek).
Az amerikaiak szeretnek mindent a végletekig túlzásba vinni, így a vásárlásnak szentelt napok is kezdenek végzetesen elszaporodni a naptárban. Az eddigiek mellett van még Super Saturday (a karácsony előtti utolsó szombat), Free Shipping Day, vagyis ingyenes kiszállítás napja (december 16, az utolsó esély a postai szállítással megrendelt áruknál arra, hogy karácsony előtt megérkezzenek), és Mobile Sunday, december második vasárnapja, amikor minden különösebb apropó nélkül arra próbálják a népet rávenni a kereskedők, hogy a mobiljukon vásároljanak.
Magyar boltba magyar fekete pénteket!
A fekete péntek hagyománya lassan szivárog csak ki az amerikai határokon kívülre, egyelőre csak nagyobb angol nyelvterületeken, Kanadában, Ausztráliában és Nagy-Britanniában próbálkoztak meg vele. Az online boltok országokon felülisége miatt a cyberhétfő hagyománya erősebben terjed, egy-két éve Nyugat-Európában is megtartják a helyi webes áruházak. Viszont abból kiindulva, hogy mennyi pénz van benne, egészen valószínűnek tűnik, hogy pár éven belül Magyarországra is beköszönt a fekete péntek, az amerikaiaktól átvett Valentin-nap és Halloween mintájára.