További Karácsony cikkek
A két évvel ezelőttinél átlagosan tízezer forinttal többet, 54 ezer forintot költünk karácsonyi ajándékokra az idén, derül ki a Budapest Bank legfrissebb felméréséből, amelynek eredményét kedden juttatta el az MTI-nek. A reprezentatív kutatást a bank megbízásából a GfK Hungária végezte, és az is kiderül belőle, hogy a megkérdezettek átlagosan 7 embert ajándékoznának meg, egy-egy meglepetésére közel 8 ezer forintot költve.
A karácsonyi nagybevásárlás miatt a megkérdezettek 41 százaléka már a karácsony előtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalékuk inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat. A felmérés szerint viszont 2011 óta 19 százalékról 25 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik azt mondták, hogy nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt.
A havi fizuból veszünk ajándékot
A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetéséből finanszírozza a karácsonyi kiadásokat: 30 százalékuk azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalékuk úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34 százalék egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor.
A megkérdezettek 14 százaléka veszi igénybe a folyószámla-hitelkeretét, vagy a hitelkártyakeretükhöz nyúlnak hozzá. Áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt viszont szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni idén.
Készpénz helyett internetes fizetés
Míg a karácsonyi ajándékokat 2011-ben még több mint 80 százalék készpénzzel fizette ki, ez az arány két év alatt 70 százalékra csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta az internetet, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki.
Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is, 15 százalékról 27 százalékra, és a kártyahasználat is tudatosabbá vált. A kártyabirtokosok 60 százaléka biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget tudja majd törleszteni.
Az internet lenyomja a boltokat
Bár az ajándékok 63 százalékát még mindig a bevásárlóközpontokban, plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen állnak 48 százalékkal. Az internet térnyerésének vesztesei jellemzően a kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek népszerűségükből. A megkérdezettek 21 százaléka a lehető legtöbb dolgot az interneten keresztül igyekszik bonyolítani: itt választja ki az ajándékot, amelyet aztán itt is fizet ki.
A válaszadók 14 százaléka bár interneten keresztül rendeli meg az ajándékokat, inkább készpénzben vagy utánvéttel fizet érte. A többséget azok képviselik, akik az internetet elsősorban előzetes tájékozódásra használják, de az árut az üzletekben szerzik be, míg 17 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót semmilyen célra karácsony előtt.
Ruha, parfüm, könyv, okostelefon
A kutatásból az is kiderült, hogy a felnőtt lakosság fele nem tervezi meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését.
A legtöbben az idén is ruhát (57 százalék), illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg.