Ilona
15 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Százezreket kaphat vissza, ha késik a gépe

shutterstock 349845530
2019.05.29. 05:18 Módosítva: 2019.05.29. 09:57
A repülők utasainak rémálmai - a járattörlés, a késés és a beszállás visszautasítása – nemcsak az akciófilmekben válhatnak valóra. Az egyre gyakoribb sztrájkok, időjárási anomáliák és egyéb okok miatt bármikor kerülhetünk ilyen helyzetbe. Kevesen tudják, és egyelőre kevesen élnek a lehetőséggel, de sok esetben kártalanítás is jár a légitársaságok részéről. Cikkünkből megtudhatja, kihez fordulhat és mi a teendő, ha nem indul el időben a gép, vagy nem engedik fel a járatra, amire jegyet vett. Arra is kitérünk, milyen repülős utasbiztosítással úszhatja meg, hogy ügyintézési díjat kelljen fizetnie, ha kártalanításért folyamodna.

Amikor törlik a járatunkat, gyakran információ és B-terv hiányában marad a feszült várakozás. És a pénzköltés, amire valószínűleg nem számítottunk: a repülőtéri étkezés nem olcsó mulatság, ahogy az sem, hogy last minute szállást foglaljunk és taxival beutazzunk a legközelebbi városba. Az is előfordulhat, hogy a légitársaság „túlfoglalásra” hivatkozva nem enged fel minket a fedélzetre, mi pedig el sem jutunk az álomnyaralásunk, hosszú hétvégénk helyszínére, vagy nem tudunk hazajönni onnan.

Lefoglalt szállások, programok úsznak el, vagy nem tudunk megjelenni a munkahelyünkön időben.

Bármennyire is bosszantó az adott helyzet, az a tudat, hogy van esélyünk kártalanításra, segíthet megoldani a felmerülő problémákat és csökkenteni a stresszt. Az EK 261/2004-es rendelete alapján ugyanis a légitársaság köteles kártalanítani utasait, vagy átfoglalni a jegyüket a legközelebbi járatra az alábbi esetekben:

  • három órát meghaladó késésnél (az érkezési időpont számít),
  • járattörlés esetén,
  • ha az utas túlfoglalás miatt nem fér fel a gépre.

De további kritériumoknak is meg kell felelni, amikről részletesen írtunk egy korábbi cikkünkben. A kártalanítás mértéke nem a repülőjegy árával arányos, hanem a repülőút hosszával, az összege pedig 250 eurótól (82.000,- Ft), 600 euróig (196.000,- Ft) terjedhet. A kártalanítás minden érvényes jeggyel rendelkező utasnak jár, a 2 év alatti gyerekeknek is, feltéve, hogy az EU – valamint Izland, Norvégia és Svájc – valamelyik repülőteréről indulunk , illetve, ha az adott repülőjáratot az EU-ba és az említett három országba tartozó légitársaság üzemelteti. Bővebb információ itt található.

   0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban 1500 km feletti EU-s államok közötti járatok 1500-3000 km közötti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok 3500 km feletti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok
Kártalanítás teljes összege 250 € 400 € 400 € 600 €
A kártalanítási összeg 50%-kal kevesebb helyettesítő járat esetén* 2 órával későbbi 3 órával későbbi 3 órával későbbi 4 órával későbbi
Nem jár kártalanítás:
Ha a repülőjárat törlését külső esemény (vis maior) okozta. pl. szélsőségesen rossz időjárási viszonyok
A felmerült probléma nem lett volna elkerülhető a rendszeres karbantartással

* A kártalanítási összeg 50 %-kal kevesebb, ha az utasnak a végső célállomás eléréséhez egy olyan helyettesítő járatra ajánlanak ingyenes átfoglalást, amelynek érkezési időpontja az eredeti járat menetrend szerinti érkezési időpontjához képest legfeljebb 2-4 óra.

Aki tutira menne, kössön biztosítást

"Ügyfelünk Burgasból repült volna haza, eredeti időpont szerint 23:25-kor. Már a csomagok feladásakor jelezte az utazási iroda képviselője, hogy kb. 1,5 órás késés várható, amiből végül jóval több lett: a kimerült utasok hajnalban, több mint 4 óra késéssel érkeztek meg Budapestre. Ügyfelünk a légitársaságtól – kérésre - kapott egy angol nyelvű tájékoztató lapot a kártalanítás menetéről, ami alapján még aznap írásos panaszt tett. Pár nappal a 30 napos válaszadási időszak előtt a légitársaság egy e-mailben közölte vele, hogy a kérelmét elutasították, mert ők nem hibáztak.”

shutterstock 303869573

Az esetet Bolyó Anikó, a jogos kártalanítások behajtására szakosodott Flight Refund ügyvezető igazgatója elevenítette fel.

„Évente 3 millió utas igényelhetne kártalanítást a fentiek alapján, de alig 2 százalékuk él ezzel a lehetőséggel” – teszi hozzá.

Ez az ügy többek között azért tudott mégis sikerrel végződni, mert az utas és családjának mind a 4 tagja rendelkezett egy újfajta repülős utasbiztosítással, amit Magyarország egyetlen utasbiztosításokra szakosodott biztosítója, az Európai Utazási Biztosító (EUB) a Flight Refunddal közösen hozott létre. Az utas a kártalanítás 100%-át megkapta, ami ebben az esetben 250 euró (82 ezer forint) volt fejenként.

„A külföldi utazások előtt mindig érdemes utasbiztosítást kötni – mondja Lengyel Márk, az EUB elnök-vezérigazgatója. – Bár sokan úgy gondolják, hogy csak abban az esetben lehet rá szükség, ha útközben valamilyen baleset ér minket, valójában számtalan olyan kényelmi szolgáltatást is tartalmaz, amellyel sok nehézségtől és bosszúságtól óvhatjuk meg magunkat. Az EUB valamennyi repülős terméke tartalmazza az Air Assistance szolgáltatást, amellyel nem csak a fent említett ügyintézési procedúra alól mentesül az ügyfél, de még a Flight Refund ügyintézési sikerdíjának költségét sem neki kell megfizetnie, hiszen azt mi teljes egészében átvállaljuk.”

Az EUB Repülős utasbiztosításai fedezetet nyújtanak a Flight-Refund járattörlés-, késés, visszautasított beszállás kapcsán végzett ügyintézési sikerdíjára. Bővebb információ a flightrefund.com oldalon olvasható, de a biztosítás közvetlenül az EUB honlapján is megköthető.

A káreset bejelentését alig 3 perces regisztrációs folyamattal tehetjük meg a Flight Refundnál. Minden utast regisztrálnunk kell, és meg kell adni a járatszámot, foglalási számot, illetve visszautasított beszállás esetén az azt igazoló dokumentum (jegyzőkönyv) is kell.

A beszállókártya megőrzése fontos, néha jegyzőkönyv is kellhet

„Egy 12 fős baráti társaság 2017 júniusában utazott volna Egyiptomba, de a járatot törölték, mert egy alvállalkozó műszaki hibát okozott a járat indulásakor. Az eset peres szakaszba lépett, mert a légitársaság vitatta, hogy ő felelne az alvállalkozójáért, de végül a bíróság megítélte az utasoknak a fejenként 400 eurós (131 ezer forintos) kártalanítást” – idéz fel egy másik esetet Bolyó Anikó.

A szakember azt javasolja, hogy ha olyan szituációba kerülünk, ami a fentiek alapján kártalanításra jogosíthat minket, az egyik legfontosabb teendőnk, hogy őrizzük meg a repülőjegyünket és a beszállókártyát - az alternatív járatra szólót is, ha a légitársaság végül másik járattal juttatott el minket a célállomásra.

shutterstock 547734502

Visszautasított beszállásnál nagyon fontos, hogy vetessünk fel a repülőtéren jegyzőkönyvet, melyben a légitársaság igazolja a visszautasítás okát. A jegyzőkönyvben szerepelnie kell az utas nevének, a járat számának, a foglalási számnak és a dátumnak is. (A foglalási és járatszám esetében rendkívül egyszerű dolgunk van, mert a legtöbb légitársaság e-mailben is elküldi az utas számára, vagy megtalálható a kinyomtatott repülőjegyen). Ha a légitársaság nem állít ki jegyzőkönyvet, keressünk egy utastársat, aki később tanúsítani tudja, hogy ott voltunk a beszálláskor” – tanácsolja az ügyvezető igazgató.

Applikációk, amelyek jól jöhetnek

Szálláskereséshez:

booking.com

lastminute.com

Priceline

Expedia

Trivago

Hipmunk

Kayak

Éttermekhez:

OpenTable

Yelp

Foursquare

HappyCow (vegetáriánus és vegán)

Reptéri transzferhez:

Airport

Transit

Guide

FLIO

Uber

Rome2Rio (tömegközlekedés)

Moovit (tömegközlekedés)

Egy példát is említ:

A napokban fordult elő, hogy 50 utas ragadt Frankfurtban, mert nem fértek fel a Budapestre induló gépre. Érvényes jeggyel rendelkeztek ők is, mégsem tudtak felszállni, mert kisebb repülőgép indult a tervezettnél. Mindezt a helyszínen felvett jegyzőkönyv bizonyítja – 232 férőhelyes gép helyett olyan szállította az utasokat, melyen csak 180 ülés volt.

Ha a késés kevesebb, mint 3 óra, de emiatt lekéssük a csatlakozó járatot, szintén érdemes benyújtani az igényt kártalanításra, hiszen az eredeti érkezési időhöz képest a valós érkezésünk egy sokkal későbbi időpont lesz. Csatlakozó járatnak ugyanakkor csak az tekinthető, amit egy jegyben vásároltunk.

Kérjünk számlákat, szükség lehet rájuk!

Ha ott állunk este egy repülőtéren, és kiderül, hogy csak másnap induló járattal tudunk utazni, nem kell berendezkedni az ottalvásra. A „kárenyhítés” fogalmába ugyanis a késés/törlés/túlfoglalás miatt felmerülő költségek megtérítése is beletartozik, ezért a szállásfoglalásról, az éttermi fogyasztásról, vagy más költségekről (pl. taxi) mindenképp kérjünk számlát az egyik utas nevére. A kárenyhítés akkor is jár, ha a késés vagy a járattörlés nem a légitársaság hibájából történik, azaz vis major okozza, pl. időjárás vagy sztrájk” – mondja Bolyó Anikó.

„Egyébként az utasbiztosítás azért is jó, mert ha a külföldi repülőtérről legalább 4 óra késéssel indul a járat, akkor mi megtérítjük a késés időtartama alatt történt sürgősségi vásárlások (pl. élelmiszer, tisztálkodószerek) számlával igazolt költségéből a légitársaság által meg nem térített összeget is” – teszi hozzá Lengyel Márk.

Az ismert szálláskeresők mind kínálnak utolsó pillanatos ajánlatokat, és számos applikáció segít megtalálni a legközelebbi éttermet is. Érdemes az ilyen alkalmazások közül egyet már az indulás előtt letölteni, hogy gyorsan és hatékonyan találjunk megoldást.

A repülőtereken sokszor csak szórólapokat találunk (vagy azt sem) azzal kapcsolatban, hogy mikor jár kártalanítás, és mi a teendőnk, ha szeretnénk behajtani a nekünk járó összeget. A légitársaságokkal való levelezés a legtöbbször hónapokig is eltart, és a legtöbbször nem vezet eredményre, ezért érdemes profikra – kifejezetten ilyen esetekre szakosodott cégekre - bízni az ügyet.

És hogy mennyi időnk van az intézkedésre?


Egyedül a jegyzőkönyv felvétele kell, hogy megtörténjen még a repülőtéren a visszautasított beszállás esetén. Magyarországon az elévülési idő 5 év (ez országonként egyébként változhat, van, ahol csak 3 év), így az évekkel ezelőtti késés miatt is járhat pénz, ha benyújtjuk a kérelmet időben.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette a Flight Refund megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.