A jövő prémium bankkártyái már fémből készülnek
További Brand and Content cikkek
Egyre több ember zsebében lapulnak, és egyre többször is használják őket: a bankkártyák a mindennapok részeivé váltak. A hivatalos jegybanki adatok szerint 2020 végén a Magyarországon kibocsátott bankkártyák száma 9,9 millió fölé nőtt, ez pedig éves szinten 5,7 százalékos emelkedésnek felel meg. Azaz a lakosság számát nézve annyi kártya van forgalomban, hogy szinte mindenkinek jutna egy az országban.
Nyugdíjba mehet a pénztárca?
A bankkártyák darabszáma mellett a kártyás fizetések száma és összege is évek óta meredeken emelkedik, a koronavírus-járvány pedig további lökést adott a növekedésnek, hiszen sokan választották a kártyás fizetés lehetőségét, illetve a megugró online vásárlásoknak köszönhetően is nőtt az elektronikus fizetések aránya. Idén pedig még könnyebb dolga van annak, aki otthon hagyná a készpénzt: január elsejétől ugyanis mindenhol, ahol van online pénztárgép, a kereskedőnek vagy szolgáltatónak biztosítania kell az elektronikus – így a kártyás, illetve valamilyen okoseszközzel vagy éppen azonnali átutalással történő – fizetés lehetőségét. Így akár egy üdítőt vagy éppen egy kiflit is ki lehet fizetni készpénz nélkül.
A 2020-as hivatalos számítások szerint ezzel 50-60 ezer új kártya-elfogadóhely kapcsolódik be a rendszerbe, és több tízmilliárd forinttal csökkenhet a készpénzhasználat.
A készpénzhasználat ugyanis nemcsak macerás, de nemzetgazdasági szinten rengeteg pénzbe is kerül: a készpénz szállítása, kezelése, valamint a bankjegyek folyamatos cseréje rendkívül költséges.
Személyre szabott, átlátszó, világítós
A bankkártyák tehát egyre nagyobb szerephez jutnak a mindennapokban, így természetesen az sem mindegy, hogyan néznek ki ezek a plasztikok.
Nem túlzás azt állítani, hogy a bankkártyák ma már divatos kiegészítők is lehetnek.
Tudják ezt a bankok, kártyatársaságok és különböző pénzügyi szolgáltatók is, amelyek az ügyfeleiknek nyújtott egyre személyre szabottabb és szélesebb szolgáltatási palettájukon egyre „menőbb” kártyákat biztosítanak, így a kártyatulajdonos egyre könnyebben választhat külcsín szempontjából is olyan terméket, amely leginkább megfelel az ízlésének.
A sort évekkel ezelőtt azok a kártyák nyitották, amelyeknél a „háttérképet” választhatta ki a bizonyos számú lehetőség közül a birtokos, majd jöttek a kis túlzással teljesen személyre szabható, saját fotóval ellátott kártyák, ahol gyakorlatilag a kártya kinézetét lehetett megtervezni.
Az évek során találkozhattak az ügyfelek légies, átlátszó kártyákkal, terveztettek a pénzintézetek képzőművészekkel kártyákat, hogy az egyszerű műanyag helyett egy művészi alkotás lapulhasson a zsebekben, a mesék rajongói Disney-kártyát is választhatnak, de 2020-ban debütált egy világító prepaid kártya is. A prepaid kártyákat a tulajdonosok egy meghatározott összeggel töltik fel, és addig tudják használni, amíg van pénz a kártyán. A világítós kártyával a gamereket, a különböző videójátékok rajongóit célozták meg, a kártyát kibocsátó cég logója zölden villan fel, amikor a kártyát érintésmentes fizetésre használják.
A különböző dizájnos megoldások mellett fokozatosan megjelennek a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vevő verziók. Az egyik legnagyobb dániai pénzintézet, a Danske Bank például környezetbarát, azaz 86 százalékban újrahasznosítható kártyákra cseréli a hagyományos plasztikokat. Az egyik kártyatársaság, a Mastercard szintén lépett, és olyan zöld bankkártyákkal jön elő, amelyek újrahasznosíthatóak, óceáni műanyaghulladékból készülnek vagy éppen biológiailag lebomlóak lesznek.
Fém, álló és asszisztens is jár hozzá
A különleges bankkártyák sorát gyarapítják a fémből készült kártyák, amelyek már Magyarországon is elérhetőek.
Az elegáns, sötétebb színvilágot képviselő, státuszszimbólumnak is beillő fémkártyák szintén környezetbarát megoldásnak számítanak a hagyományos plasztikkártyákhoz képest,
a fémet ugyanis szinte a végtelenségig újra lehet hasznosítani, így környezetbarát alternatívának minősülhet.
Ilyen például az MKB Bank MKB World Elite Metal és MKB Platinum Metal bankkártyája is, amely speciális eljárással, fémből készült, a kártya ráadásul a megszokottal ellentétben nem fekvő, hanem álló formátumú.
Persze nem csak a kinézete és az alapanyaga miatt spéci: a kártyához számos szolgáltatást is kap a birtokosa, díjmentesen vehet fel készpénzt az MKB ATM-ekből, soron kívül szolgálja ki a telefonos ügyfélszolgálat és a Videobanki csatorna, 4 munkanapon belül bankfiókban átveheti fémkártyáját.
A szolgáltatások nemcsak a pénzügyek intézését, hanem az üzleti utazásokat is megkönnyíthetik.
A concierge szolgáltatás keretében például magyarul és angolul beszélő személyi asszisztensek segítenek az ügyfeleknek a hét minden napján, 24 órában megszervezni akár az utazásokat, elintézni az asztalfoglalásokat vagy éppen a különböző belépőjegy-vásárlásokat, de egy kreatív csapatépítést is rájuk lehet bízni.
A kártyabirtokosoknak jár még egy sor személyre szabható szolgáltatás, például egyes téli- és extrém sportokra is kiterjedő Allianz utasbiztosítási csomag, utazás során prémium reptéri várókban, gyorsabb út a repülőtéri biztonsági ellenőrzésig vagy a Papp László Budapest Sportarénába, illetve 7 ezer különböző magazinhoz és újsághoz férhetnek hozzá egy alkalmazáson keresztül.
Láthatjuk, hogy a jövő bankkártyái már itt vannak köztünk. Az innováció azonban nemcsak a különleges dizájnban merül ki, továbbra is nagyon fontos, hogy a kártyákhoz tartozó szolgáltatások is értéket képviseljenek a kártyabirtokosoknak, illetve mobiltelefonunkkal is használni tudjuk az adott bankkártyát. Az pedig, hogy manapság már egy-egy bankkártya divatos kiegészítőként is megállja a helyét, jól mutatja, hogy a felhasználók számára az egyediség és egyéniség is rendkívül fontos. Azt nem tudjuk, milyen újabb innovációkat tartogat a jövő a bankkártyák dizájnja szempontjából, az viszont biztos, hogy már most is izgalmas időket élünk.