Mit tud a terminál, ami visszahelyezi Magyarországot a világtérképre – Infografika
További Brand and Content cikkek
- Az Index-olvasók eredménye egyáltalán nem lett égő
- „A betegség korai felfedezésének és a korszerű terápiáknak nagy jelentősége van az életkilátások szempontjából”
- „Nem mindennapos, hogy a jegesmedve kikerget a kifutóból”
- Milliárdokat csalnak ki tőlünk az online csalók, de ön ne dőljön be nekik!
- Mi kell ahhoz, hogy külön bankárunk legyen?
Alig pár hét és lezárul az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. beruházása, mely az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontjában, az ukrán határnál található Fényeslitkén valósul meg. A fejlesztés körülbelül 30 milliárd forintból, mindössze egy év alatt jutott el az első kapavágástól az utolsó munkálatokig. Az első földmunkák 2020 októberében indultak el egy 140 hektáros területen, majd az építési munkák idén januárban vették kezdetüket. Mostanra az összesen mintegy tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya építése befejeződött, a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter betonburkolatnál is már csak kiegészítő munkák vannak hátra. A terminál központi épületében a belsőépítészeti munkák folynak, készül a raktár, a gépjárműtároló és a konténerjavító műhely is.
A fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminál nem csupán az Ázsia és Európa közötti áruforgalom egyik fontos állomása lesz, de segítségével újjáéled a teljes logisztikai térség.
Mert noha az ukrán-magyar határterületen 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át és a vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom. S ugyan az elmúlt években számos elképzelés és tanulmányterv született a térség fejlesztésére – több esetben az alapkövét is lerakták egy-egy beruházásnak – valódi előrelépés azonban nem történt. A magánberuházásban készülő EWG viszont egy év alatt elkészül, és jövőre már, fokozatos kapacitásbővítéssel jelentős, áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával.
Utóbbira pedig nagy szükség is lesz, hiszen a terminálon évente akár egymillió darab 20 lábas konténer is áthaladhat majd, emellett
az EWG intermodális terminál elméleti kapacitását és területét tekintve a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
Ebből adódóan az előzetes tervek szerint itt irányítják majd Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat, valamint egy magyar startup vállalkozás közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését, azaz a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Emellett a terminál a modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre is. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.
Talán nem titok, hogy az EWG-re óriási szükség lesz a kereskedelemben, az átrakókapacitás ugyanis kulcsfontosságú az Ázsia és Európa évről évre jelentősen bővülő vasúti áruforgalom kiszolgálásában. A nyomtávváltásból adódó átrakás jelentős része jelenleg a fehérorosz-lengyel határ két oldalán található Breszt és Małaszewicze átrakón történik, ahol azonban a meglévő terminálok a kapacitásuk maximumán működnek, és jelentős várakozásra kényszerülnek a konténervonatok. Már ezért is van létjogosultsága egy alternatív útvonalnak, ráadásul a piac a forgalom további bővülésére számít, amit az EU szigorodó környezetvédelmi szabályozása is generál. Az EWG erre az igényre kínál megoldást, a maga 21. századi technológiájával.
Borítókép: Móricz Csaba Videó: Marozsán János / EWG
(Borítókép: Móricz Csaba; Videó: Marozsán János / EWG)