Mobilitási 1X1, avagy a céges autó nem álom többé

motomfoto prasuzuki 001 (1)
2023.11.27. 00:21
A céges autó plusz juttatás vagy a vállalkozások termelékenység növelésének az egyik hatékony eszköze? Miért érheti meg egyre inkább a céges flották üzemeltetését profikra bízni? Cikkünkben finanszírozási, üzemeltetési és ügyfél oldalról is bemutatjuk, miért egyre népszerűbb hazánkban is a flottaszolgáltatás.

„Először is érdemes tisztázni, hogy mit is jelent a flottaszolgáltatás. Szűkebb értelemben a cégautó flotta beszerzését és finanszírozását, míg tágabban értelmezve a teljes mobilitás megszervezését. Utóbbi a finanszírozáson túl a teljes körű autópark kezelési csomaggal kiegészített szolgáltatásig terjedhet, ami magába foglalja többek között a szerviz és gumi szolgáltatásokat, cserautó és hozom-viszem elemeket, de ide sorolható mondjuk a közúti segélyszolgálat és igény esetén az üzemanyag menedzsment is”– kezdte Tóth Gábor, a Merkantil Bank értékesítési vezetője.

Hozzátette, az érdeklődő vállalkozások több finanszírozási mód közül is válogathatnak a piacon, amennyiben nem szeretnék, vagy nem tudják saját forrásból finanszírozni cégautó flottájukat. Ezekre az esetekre jellemzően a zárt és nyíltvégű pénzügyi lízingek, vagy a tartós bérletet választhatják. S hogy mi jellemző ezekre a szolgáltatásokra?

A pénzügyi lízing inkább egy hitel jellegű forrást jelent, célja jellemzően az, hogy az igénybevevő a futamidő végére tulajdonolja a járművet. Ezzel szemben a tartós bérlet azoknak kiváló választás, akik az autót, autókat egy előre meghatározott futamidőre szeretnék csak használni, majd a lejáratot követően visszaadják azokat és egy másik megrendelt autóba ülnek át egy újabb periódusra.

„A tartós bérlettel rendelkező ügyfelek jellemzően autóparkkezelési szolgáltatásokkal kiegészített szerződéseket választanak, azaz a teljes mobilitás megteremtése a céljuk kiszervezett formában. Ez a megoldás a mobilitás teljes várható költségét egy havi egyenletes, előre kalkulálható formában biztosítja a vállalkozások számára, lehetővé téve ennek a költség elemnek a betervezhetőségét középtávú pénzügyi tervekbe”

– tette hozzá a Merkantil Bank értékesítési vezetője.

A kisemberek autójából a cégek megbízható partnerévé fejlődött

A pénzügyi tervezhetőséget emelte ki többek között a flotta szolgáltatások egyik legnagyobb előnyeként Szultanov Dávid, a FleetConcept független operatív lízing cég flottaszolgáltató ügyvezetője is. A vállalat tapasztalatai szerint a magyar vállalkozások élénken érdeklődnek az ilyen szolgáltatások iránt, ugyanakkor csak egy nagyon kis hányaduk alkalmas arra, hogy jó árazású konstrukcióhoz jusson. Az ügyvezető hozzátette, a flottaszolgáltatás iránt érdeklődők igényei nemzetközi összehasonlításban – például a flottalízing konstrukció bölcsőjeként megjelenő Nyugat-Európához képest – is magasak a hazai szolgáltatók irányában, annak ellenére is, hogy a lízing üzleti modellje itthon csak adaptálva lett.

Szultanov Dávid, FleetConcept
Szultanov Dávid, FleetConcept
Fotó: Molnár Tamás

Az igénybe vehető szolgáltatások spektruma nagyon széles, léteznek olyan szolgáltatási csomagok, amik az üzemanyagon kívül tulajdonképpen mindent tartalmaznak, amire egy autó üzemeltetésénél, meghibásodásánál, törésénél szüksége lehet a használójának. Emellett választhatóak olyan megoldások is, melyek a cég igényeire szabva érhetők el. A flottaszolgáltatás tehát a FleetConcept esetében egy teljesen szabadon variálható mozaik, amit az ügyfél igényei szerint lehet összeállítani.

S hogy alapvetően miért éri meg flottaszolgáltatás vásárlásában gondolkodni? „Mert egyrészt a szabályozói és adókörnyezet Magyarországon nagyon kedvező, a cégek beruházás iránti igénye is olcsóbban csillapítható vele. Emellett a szolgáltatás pénzügyi tervezhetőséget is biztosít, azaz előre tudható lesz, hogy a következő 1, 2, 3 éven keresztül pontosan mennyibe fog kerülni a szolgáltatás. Ezen felül az üzemeltetés során megjelenő szakmai háttér is kiemelendő, mely az ügyfeleket támogatja a mindennapokban, és ami egy sor nem várt kiadástól óvja meg őket. Továbbá fontos hangsúlyozni a flottaszolgáltatás elszámolhatóságát, költségként egyszerű kezelhetőségét, ezen felül az áfatartalmának egy része is visszaigényelhető. Ez pedig sokkal kedvezőbb fenntartási költségeket biztosít annál, mintha a saját tulajdonukban tartanák a gépjárműveket” – közölte Szultanov Dávid.

Az ügyvezető végül a cége által kínált járműkínálatban is megtalálható Suzuki kapcsán kifejtette: a márka az elmúlt szűk évtizedben egy teljes modellpaletta váltáson ment keresztül, és olyan modellek jelentek meg az elmúlt években, amelyek a jelenlegi trendeknek abszolút megfelelnek, sokkal jobban passzolnak a vállalati kultúrában elfogadott nagyságú, motorizáltságú és kivitelű járművekhez. Összességében a Suzuki egy nagyon komoly fejlesztést hajtott végre Magyarországon, hogy az addiginál sokkal erősebben jelen legyenek a flottapiacon.

„Ezt bizonyítandó elég csak megnézni az elmúlt évek céges adatait, a vásárlások arányát. Ezekből ugyanis kiderül, hogy a Suzuki a kisemberek autójából a cégek megbízható partnerévé vált” összegzett a FleetConcept ügyvezetője.

A hosszú házasság miértjei

Az igazán jó flottaszolgáltatások ugyanakkor nem csak a hazai vállalkozások, hanem a nemzetközi piac szereplőinek a figyelmét is képesek magukra vonni, számukra is megfelelő partnerként jelenhetnek meg. S hogy ehhez mire van szükség?

„Egy nemzetközi nagyvállalatnál egy adott munkakörhöz rendelt megfelelő céges gépkocsi kiválasztásakor olyan fontos szempontokat kell figyelembe venni, mint a jármű mérete, várható üzemanyag-hatékonysága, kedvező karbantartási és üzemeltetési költségei, hatékony alkatrész ellátása, valamint a munkavégzéshez elengedhetetlenül szükséges és megfelelő műszaki paraméterei” – hívta fel a figyelmet Fehér Tamás.

Fehér Tamás, Colas Hungária Zrt.
Fehér Tamás, Colas Hungária Zrt.
Fotó: Molnár Tamás

A Colas Hungária Zrt. flottavezetője szerint a döntést befolyásolja továbbá a magasfokú biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés, illetve a járművek folyamatos üzemelése melletti várható élettartama is. A szakember hozzátette, operatív bérlet esetén elengedhetetlenül fontos a kiválasztott gépkocsi kiterjedt, országos partner és szervizhálózata, illetve magas maradványértéke is, melyek komplex összessége határozza meg, hogy tervezhetően jó vagy rossz döntésnek ígérkezik-e a kiszemelt modell.

„A Suzuki Vitarák esetében nagyon kedvező képet kaptunk az előzetes kalkulációk alapján. Döntésünket nagyban segítette az is, hogy vállalati kultúránk egyik alappillére a magasan képzett munkaerő megbecsülése, munkavállalóink elégedettsége. Így a magyarországi menedzsment egyöntetűen határozott a Suzukik beszerzése mellett, és a 7 éves „házasság” a Vitarákkal egyértelműen visszaigazolta a döntés helyességét, megalapozottságát”

– közölte a flottavezető, hozzátéve: a Colas magyarországi cégcsoportja különösen büszke arra, hogy a Suzukit használó kollégák közül új gépkocsi választásakor majdnem mindenki újra a márka mellett tette le a voksát.

Fehér Tamás szerint egy építőipari cég számára a legnagyobb előnyt a kiemelkedő megbízhatóság jelenti, amikor a kiválasztott gépkocsi az év minden napján, szélsőséges időjárási körülmények között is hiba nélkül üzemel, a szervizek pedig a lehető legpontosabban előre kalkulálhatóak. Márpedig a biztonság a Colas egyik legfontosabb alapelve, a „Safety First” attitűd folyamatosan jelen van munkavégzésük minden területén. A cég tevékenysége az ország egész területére kiterjed, ezért fontos, hogy a kiválasztott márka milyen szervizhálózattal rendelkezik. A Suzuki esetében az országos partnerhálózat és alkatrész-ellátás 78 ponton megoldott, ami hozzájárul ahhoz, hogy a márkát logikus és jó választásnak tartsák az autóvásárlás során.

„Sajnos a mai világban nem beszélhetünk olcsó autókról, ez a fogalom pár év alatt szinte teljesen megszűnt. Ugyanakkor a Suzuki Vitarákat kiemelkedően jó ár-érték arány jellemzi. Emellett fontos megemlíteni, hogy az elmúlt időszak rendkívül bizonytalan autópiaci környezetében a korábban felsorolt jellemzők nagyfokú kiszámíthatóságot és biztonságot jelentettek” – közölte a Colas Hungária Zrt. flottavezetője arra a kérdésre, hogy vállalata miért tartja kézenfekvő döntésnek a Suzukit. Fehér Tamás hozzátette még, hogy bár sokan nem gondolnák, de a márka a céges gépkocsik közül a legmegbízhatóbb brandek élmezőnyébe tartozik. Végül elmondta, egy megfelelő márka kiválasztásakor a racionális érvek mellett az emóció is megjelenik, a Vitarát használó kollégák arcán pedig kimondatlanul is látszik a büszkeség, hogy magyar gyártású gépkocsiban ülhetnek. „Üzemeltetőként különösen jó érzés számunka, amikor minden megtett kilométerrel az utakon a magyar gazdaságot is támogatjuk” – összegzett Fehér Tamás.

Érdemes megfelelően átgondolni, mielőtt bárki belevág

Persze a hazai flottaszolgáltatások piacán azért nem minden játék és mese, a közelmúltbeli, valamint a jelenlegi világgazdasági kihívások – 2020 elejétől a pandémia és annak gazdasági hatásai, a jelenleg is zajló orosz-ukrán háború, az izraeli konfliktus – jelentős mértékben befolyásolták a magyar vállalkozások döntéseit. Tóth Gábor, a Merkantil Bank értékesítési vezetője szerint, ami a vállalkozások számára most kapaszkodó lehet, hogy ugyan magasabb szintű, de stabilizálódott árakkal számolhatnak, a piacon pedig ismét a kínálat dominál, így megjelentek a jelentős vételár kedvezmények. Ezen felül az euró-forint árfolyam is kiszámíthatóbb sávban mozog jelenleg, a kamatértékek pedig már elérték a csúcspontjukat és csökkenő trendbe mentek át. „Mindez persze nem a 2020 előtti viszonylag kedvező és stabil környezetet jelenti még, de egy normalizálódás, kiszámíthatóság felé mutató irány már látható” – közölte.

Összességében a szakember kifejtette, hosszú évek óta jellemző tendencia, hogy a hazai vállalkozások a tulajdonlás helyett egyre inkább valamilyen finanszírozási forma mellett döntenek céges autóik beszerzésekor, hiszen a saját pénzeszközből történő vásárlás mindig tőkét von el az egyéb, profitot termelő befektetésektől. Ám egyelőre az óvatosság jellemzi a céges flottáik beszerzését és cseréjét, amiben érezhető változást a soktényezős gazdasági környezett stabilizálódása fog hozni. „Amennyiben valaki bizonytalan a törlesztések stabil, teljes futamidőre történő teljesítésében, úgy tanácsos alaposan átgondolnia az egyes finanszírozási lehetőségek ismérveit és a valós teljesítőképességhez mérten tanácsos dönteni. Van ugyan mód az előtörlesztésre, a futamidő közbeni korai lezárásra, de az jellemzően költségesebb, mit a tervezett futamidő végéig kifuttatni az egyes konstrukciókat” – jegyezte meg Tóth Gábor.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Dialogue Creatives készítette a Magyar Suzuki megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.