A BUD tizedjére is elnyerte a World Airport Awards-on a Kelet-Európa legjobb repülőterének járó díjat. Idén tavasszal az utasok szavazatai alapján az Európa legjobb repülőterének járó elismeréssel is díjazták a 15-25 milliós utasforgalmat bonyolító légikikötők kategóriájában. 2023-ban a Skytrax négycsillagosra emelte a BUD minősítését, ami azt jelenti, hogy az utazási élmény szempontjából egy súlycsoportba került olyan repterekkel, mint a londoni Heathrow, az amszterdami Schiphol, vagy a barcelonai és a bécsi légikikötők.
73 éve alatt számos változáson kellett átesnie a kor aktuális elvárásai, illetve a kapacitás növelése miatt. 1950-es átadásakor a háromemeletes főépületben egy óriási várócsarnok, étterem és büfé, utazási irodák fülkéi, posta, egy meteorológiai és egy irányítótorony, gyerekváró, személyzeti helyiségek és egy 1500 méteres futópálya állt rendelkezésre. A repülőtér az Li-2-es repülőgépeket fogadta, melyek 21 főt tudtak szállítani, a célországok száma pedig összesen csak 8 volt. Ebben az időben évi 50 ezer utast fogadtak a főváros légikikötőjében – ma egyetlen nap alatt fordul meg ennyi emberi a repülőtéren. A régi 1-es terminál mára műemlék, Építőipari Nívódíjjal jutalmazták.
A BUD mai képét már nem tudnánk elképzelni a 2011-ben nyílt SkyCourt nélkül, mely a 2A és az idén 25 éves 2B terminál közös épülete. A repülőtér szolgáltatásai is a többszörösére bővültek; közel 50 üzlet, étterem és kávézó, emellett tárgyalók, VIP váró, múzeum, imaszoba, gyerekjátszó, bankok és autókölcsönzők várják az utasokat, hogy a járatuk indulásáig kellemesen teljen a várakozás. A változatos időtöltési lehetőségekre szükség is van, hiszen évente 12-15 millió fő fordul meg a Liszt Ferenc repülőétéren a világ minden tájáról.
Az eddigi rekord éves utasszám a repülőtér történetében évi 16 millió fő volt, 2019-ben. Habár a világjárvány átmenetileg hátráltatta a növekedést, idén már több mint 14 millió utast fogadtak a budapesti légikikötőben. A legforgalmasabb nap július 14-e volt, viszont a legtöbb charter járat június 1-jén fordult meg a BUD-on, az UEFA döntő után. (Fotó:
Baranyi Róbert / Budapest Airport)
Bár több híresség is érkezik-távozik évente, a legnagyobb érdeklődést kiváltó személy idén Ferenc pápa volt a reptér utasai közül. (Fotó:
Kaszás Tamás / Index)
Idén 130 úti célt érhettek el közvetlenül a reptér utasai, melyeket összesen 39 légitársaság kínált. A legtöbb utat London és Budapest között tették meg. (Fotó:
Baranyi Róbert / Budapest Airport)
2023-ban megközelítőleg 3 778 000 db csomagot adtak fel az utasok. Bőröndjeik összesen 1 352 524 kilométert tettek meg a repülőtér csomagszállító szalagjain. Idén több mint 200 000 tonna áru érkezett a repülőtérre, és a folyamatosan „termelődő” óriási mennyiségű szállítmány miatt bővíteni is kellett a Cargo City bázisát: a raktárterület 6500 négyzetméterrel nőt, a forgalmi előtér pedig megduplázódott. Az utóbbi, az úgynevezett apron 65 cm vastagságú betonból van, ami akár 80 afrikai elefántot is elbír. (Fotó:
Baranyi Róbert / Budapest Airport)
A BUD az év 365 napján, napi 0-24 órában, leállás nélkül működik, még igazán extrém körülmények között is. Az idei legek közül a napi legnagyobb szélerősség 124,9 km/h-s volt augusztus 4-én, a legmelegebb napot augusztus 8-án mérték, ami 36,1 C fok volt, a legtöbb csapadékkal pedig augusztus 4-én kellett megbirkózniuk, ez 45,7mm volt. (Fotó:
Baranyi Róbert / Budapest Airport)
Bár Budapesten a hóhelyzet az utóbbi években nem általános, idén már akcióba lépett a téli takarító csapat is. Mivel a gurulóutak hossza összesen 10, 9 km, a hosszabb futópálya pedig 3,7 kilométeres, bőven van mit takarítani. (Fotó:
Baranyi Róbert / Budapest Airport)
A tavalyihoz képest 2023-ban körülbelül 10 százalékkal nőtt a BUD-csapat létszáma, mely mára meghaladja a világjárvány előtti számot is. A legtöbb új kollégát – közel 100 főt – a Létesítményi Tűzoltóság soraiba vettek fel. (Fotó:
Baranyi Róbert / Budapest Airport)
Az irányítótorony idén lett 40 éves. A toronyban szolgálatot teljesítő irányítók a gépek földi mozgásáért, valamint a leszállás előtti utolsó, és a felszállás utáni első percekért felelősek. Az ikonikus épület az elmúlt négy évtizedben többek közt az akkor még hercegi és hercegnői rangot viselő Károly és Diana, II. János Pál pápa, Paul McCartney, George W. Bush amerikai elnök és Joulupukki, a finn Mikulás landolását is segítette. (Fotó:
Baranyi Róbert / Budapest Airport)
Kordáék több szállal is kötődnek a légikikötőhöz: elsősorban a híres Reptér című slágerükkel. Idén az 50 állomásos, a sláger címét viselőturnéjukat a Budapest Airport támogatta. Bár a repülőtér az évtizedek során szinte teljesen megváltozott, fő funkcióját tekintve ma is a régi, ami Kordáék szavaival élve így hangzik: „Távozik és érkezik itt mindenféle ember, egyre száll a sok-sok gépmadár.” (Fotó:
Baranyi Róbert / Budapest Airport)
(Borítókép: Baranyi Róbert / Budapest Airport)
A cikket a Dialogue Creatives készítette a Budapest Airport megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom,
itt olvashat részletesebben
.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!