Újabb szintre léphetnek a bankok: mindenki komoly játékszerévé válik a befektetés

shutterstock 2061789797
2024.02.07. 00:45
A banki ügyfelek nem csak biztonságban szeretnék tudni pénzüket, de sok esetben gyarapítanák is - ezt viszont sokan csak a hozzáértők kiváltságának tartják. Pedig a digitális világ okos segédekkel, mobilappokkal már ezt is elérhetővé teszi bárki számára.

A digitalizáció már nem csak valamiféle technológiai varázsszó: mindenki okostelefonnal kel és fekszik, a metrón olvas e-maileket, bárhonnan eléri a közösségi médiafelületeket, ételt rendel a kanapéról és játszik elalvás előtt, tehát mondhatni, a mindennapi élet részévé vált a technológia, amelynek kezeléséhez sem kell már informatikai szakértelem. A járványhelyzet alatt az addigi kényelmi szempontok mellett a felhasználók azt is megtapasztalták, mennyire alapvető szükséglet már az elektronikus kereskedelem, a webáruházak, a távmunka és a videókonferencia, így gyerekektől idősekig, mindenki számára a világ minden funkciója csak egy koppintás.

Ez pedig azt jelenti, hogy olyan területeken is megjelenhetnek digitális eszközök, illetve szolgáltatások, amelyeket eddig esetleg nehézségük, felhasználásuk bonyolultsága, előképzettségi igények hiánya miatt nem volt elterjedt. Ilyen a befektetések világa is, amelybe ráadásul egyre többeknek lehet és érdemes beszállnia - ez pedig a bankok számára is hatalmas lehetőség, mutatjuk, hogyan.

Szorosabb kapcsolat, testreszabott ajánlatok

A bankok és pénzügyi szolgáltatók számára eddig is fontos területnek számított az ügyfelek vagyonának kezelése, a hatékony befektetési tanácsadás. Ebben a folyamatban nagy szerepe van annak, hogy az ügyfél kiemelt kapcsolatban legyen a dedikált, pénzügyi, illetve banki tanácsadójával, valamint mindig a legjobb, leggyorsabb és személyre szabott információkat kapja meg a legmagasabb szintű szolgáltatásoktól (legyen szó akár befektetésekről, pénzügyi tervezésről vagy adó optimalizálásáról).

shutterstock 2105593532
Fotó: Shutterstock

A kiemelkedő vagyonú, privátbanki magánszemélyek (HNWI) és a befektetni kívánó vállalati ügyfelek egyaránt arra fókuszálnak, hogy meglévő vagyonukat növelni, portfóliójukat optimalizálni és diverzifikálni tudják. Erre eddig is megvoltak a lehetőségek banki oldalról, ám a digitalizáció olyan új eszközöket adott a szakemberek kezébe, amellyel tovább mélyíthetik ezt a bizalmi kapcsolatot.

 

A Comarch Wealth Management egy olyan digitális platform, amely a bankoknak és pénzintézeteknek ebben segít: személyre szabott befektetési szolgáltatásokat nyújt a privát ügyfeleknek, vállalati partnereknek, valamint az átlag lakossági ügyfeleknek egyaránt. A globális szinten már sikeresen bizonyított megoldás immár a magyar piacon is elérhető, hogy az ország bankjai is lépést tarthassanak a nemzetközi trendekkel és folyamatosan változó ügyféligényekkel.

A Wealth Management digitális platformja egyszerre támogatja az egyéni felhasználókat pénzügyi lehetőségeik jobb megismerésében, személyre szabott tanácsadásban és befektetési ajánlatok összegyűjtésében, miközben segíti a pénzügyi szervezeteket abban, hogy valós ügyféligényekre adjanak minél kedvezőbb, bárki által elérhető válaszokat. Miközben az ügyfelek az appból akár közvetlenül kaphatnak hasznos befektetési tanácsokat és naprakész információkat, a pénzintézetek is értékes adatokhoz juthatnak a felhasználóikról, többek között belépési aktivitásuk, a tranzakciók sűrűsége, valamint az egyes befektetési típusok népszerűsége tekintetében. A mindenre kiterjedő, közvetlen tanácsadási folyamatok támogatása mellett ez a megoldás megfelel az MiFID és a Fenntartható Pénzügyek irányelveknek is.

A legjobb momentum

A nemzetközi trendek mellett a magyar befektetési környezet változásai is afelé mutatnak, hogy egy modern, pénzügyi menedzsment megoldás bevezetésére most van a legjobb idő. Idén októberben a Magyar Nemzeti Bank közzétette legfrissebb statisztikáit a háztartások pénzügyi helyzetéről, részletezve a megtakarításokat és kötelezettségeket. Ez alapján

2023 második negyedévére minden eddiginél magasabbra, 54 ezer milliárd forint fölé nőtt a lakossági pénzügyi megtakarítások összértéke.

Ha ebből átlagot vonunk, majd pedig a 2022-es népszámlálás adatai szerint négymillió háztartással számolunk, az látható, hogy egy hazai háztartásra immár 13 millió forint jut. Az elemzésből kiderül, hogy a háztartások igyekeznek szélesebb körben tájékozódni a befektetési lehetőségekkel kapcsolatban, hiszen a készpénz mellett komoly arányban szerepeltek a bankbetétek, az állampapírok, befektetési alapok, de megjelent több egyéb forma is.

Szintén a megtakarításnak kedveznek egyes kormányzati tervek és bejelentések, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium például egy négy elemből álló intézkedéscsomag bevezetéséről döntött, amelytől általános gazdasági javulás mellett azt várják, hogy a lakosság megtakarításai is megőrzik reálértéküket.

Befektetési tanácsadó a zsebben

Azt már láthattuk, miért jó a banki oldal számára a vagyonkezelési, befektetési folyamatok legmodernebb szintre emelése és digitalizációja, de érdemes kiemelni, mennyi előnnyel jár ez az ügyfelek számára is.

shutterstock 562418593
Fotó: Shutterstock

Egyrészt demokratizál: mivel képes személyre szabott tanácsokat és ajánlatokat adni, megismerni az ügyfél hátterét és igényeit, ezért ugyanúgy alkalmazható a vagyonosabb és átlagosabb hátterű egyéni felhasználók, de vállalati ügyfelek esetében egyaránt. Másrészt azonnal elérhetővé tesz olyan funkciókat, amelyeket korábban csak személyes megjelenéssel vagy telefonos ügyintézéssel lehetett megoldani - a befektetésre, a lehetőségek valós idejű követésére tehát bármely napszak alkalmassá válik, a folyamatok pedig minden eddiginél jobban felgyorsulnak. A különféle kérdésekre a felhasználók is választ találhatnak a bőven rendelkezésre álló segédanyagokból, de

"robottanácsadók" is segítenek abban, hogy minden információ adott legyen a legjobb befektetésekhez.

Szintén fontos, hogy az ilyen megoldások használatával egyre tudatosabbá válhatnak az ügyfelek a meglévő, illetve befektetni kívánt vagyon kezelése terén: míg korábban az idő és energia függvényében, személyes egyeztetés után, jóval inkább impulzus-jelleggel hoztak döntéseket, a digitális környezetben, a sokféle információ és segéd birtokában egyre hosszabb távú döntésekkel, szisztematikus építkezéssel érhetnek el pénzügyi sikereket.

Szolgáltató és ügyfél is egyaránt sokat profitálhat tehát a Wealth Management bevezetéséből: érdemes elolvasni a részleteket is a Comarch okos segédjéről, majd pedig megtapasztalni, hogy séta helyett robogni is lehet a pénzügyi sikerek útján.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Dialogue Creatives készítette a Comarch megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.