74 milliárdot költünk idén 4-es metróra
További Belföld cikkek
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik résztvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
Tavaly kb. 81 százalékban teljesült a fővárosi önkormányzat 452 milliárd forintos bevételi terve és 75 százalékban a 415 milliárd forintos kiadási terve, rögzíti az önkormányzat ez évi költségvetésének 512 milliárd forintos tervezete.
A csaknem 500 oldalas előterjesztés szerint - amelyről várhatóan a hó végén dönt a Fővárosi Közgyűlés -, az idei büdzsé 52 százalékát a működési kiadások teszik majd ki.
Beruházásokra 201 milliárd forintot, felújításokra 20 milliárdot költenének. A tavaly év végén több mint 159 milliárd forintos nettó hitelállomány törlesztésére 15,9 milliárdot, az adósságszolgálat kamatkiadásaira pedig 8,1 milliárd forintot tervezett a városvezetés, amely első olvasatban már megtárgyalta a javaslatot.
A tervezetben szereplő 11 milliárd forintos hiányt a korábban elhatározott világbanki és EIB hitelek lehívásával finanszíroznák.
A bevételek között szerepel 20 milliárd forintos részvényeladási és 3 milliárd forintos osztalékbevétel is. Az idén 4 milliárd forintos általános tartalékkal tervezett büdzsében a tavalyi pénzmaradvány 20 milliárd forint.
A tavalyi évről áthúzódó beruházásoknak az idei forrásigénye 46 milliárd forint, amiből 18 milliárdot az Elmű-részvények idén befolyt eladási árából finanszíroznak.
A 4-es metró perköltségeit is fizetni kell
A kiadási tervek közül kiemelkedik a több mint 111 milliárd forintos közlekedési jellegű csomag. Ennek jó része, 74 milliárd a 4-es metró építésével kapcsolatos. Az előterjesztés szerint az alagútfúró pajzsok márciusban érkeznek meg a Bocskai útra, decemberben pedig a Rákóczi térre.
Az állomások építésénél a Fővám térinél jelentős az elmaradás a tervezetthez képest. Ez ügyben zajlik az egyeztetés a kivitelező Hídépítő Zrt.-vel a szerződés esetleges felbontásáról és egy új kivitelező kiválasztásáról. Részletezés nélkül szerepel a tervezetben a vállalkozási jellegű feladatoknál mintegy 4,5 milliárd forintos kifizetés, a 4-es metróhoz kapcsolódó jogi érték rendezése, perköltség címen.
A tömegközlekedés támogatására 32 milliárd forint, a BKV normatív támogatására 9,7 milliárd forint szerepel a javaslatban. A közlekedési jellegű kiadások tartalmaznak több mint 660 millió forintot a 2006-os útfelújításhoz kapott állami támogatás visszafizetéseként.
Városüzemeltetésre 10,4 milliárd forintot terveztek, ezen belül a köztisztaságra szánt 4,6 milliárd forintos keret gyakorlatilag változatlan. Az útfelújítási keret 8,9 milliárd forint, ebből 2,9 milliárd a múlt évről áthúzódó forrás. A keret felére az államnál pályáznak.
Az alapítványok, társadalmi szerveztek támogatására 1,7 milliárd forintos keret, az önkormányzati bizottságok által felosztható pénz pedig 330 millió forint, amit például oktatási, kulturális vagy bűnmegelőzési célra költhetnek. A büdzsében szereplő összegek többnyire szinten tartó jellegűek.