Kuncze szerint olcsóbban és gyorsabban épülhet autópálya

2002.07.22. 14:47
A Nemzeti Autópálya Rt. felbontotta a négy autópálya-szakasz megépítésére július 11-én kiírt zárt meghívásos tendert; a legjobb ajánlat 21 milliárd forinttal kevesebb, mint a Vegyépszer alku utáni ajánlata. Később már közbeszerzési pályázaton döntenek ilyen ügyekben.
"Az autópályaügy kapcsán megmutatkozik a Fidesz politikusainak gátlástalansága és arcátlansága, ugyanis ők közbeszerzés nélkül, saját klienseiknek osztogatva építették a sztrádákat, lényegesen drágábban, mint amennyibe kerültek volna" - nyilatkozta Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke hétfőn délelőtt az MTI-nek. Délután a Nemzeti Autópálya Rt. felbontotta az általa meghirdetett négy autópálya-szakasz megépítésére július 11-én kiírt zárt meghívásos tendert.

Előkészítés nélkül

Kuncze Gábor az SZDSZ elnöke
Mint ismert, Csillag István gazdasági miniszter a múlt héten jelentette be, hogy a munkák minél előbbi megkezdése érekében nem közbeszerzési eljárással választják ki az autópálya-építést végző cégeket. Ezt néhány nappal később úgy pontosította, hogy "kármentesítés" miatt idén még meghívásos pályázaton döntenek az autópálya építőiről, később azonban már nem.

Kuncze szerint a jelenlegi helyzetben az a probléma, hogy nem volt előkészítve a közbeszerzési eljárás. Ezért a folyamatban lévő autópálya-építéseknél, amelyek kivitelezése meg is kezdődhetne, nem lehetett meghirdetni a közbeszerzési eljárást. Emlékeztetett arra, hogy ezekre az építkezésekre az általa a Fidesz házi autópálya-építő cégének nevezett vállalattól, a Vegyépszertől van ajánlat. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter viszont a meghívásos versenytárgyalást választotta, hogy kiderüljön, vannak-e ennél kedvezőbb pályázatok. Kuncze szerint ily módon több tízmilliárd forintot lehet a költségvetés számára megtakarítani, miközben az autópálya-építés sem szenved késedelmet.

Egyetértés Kellerrel

Kuncze úgy tudja, a Vegyépszer Rt. kilométerenként 2 milliárd forintért vállalta az építést, ami szerinte kiugróan magas ár, "ennyibe biztosan nem kerülhet". A kivitelezéssel kapcsolatban egyetértett Keller Lászlóval, a Miniszterelnöki Hivatal közpénzügyi államtitkárával, aki azt szorgalmazta, hogy a jövőben minden ilyen esetben közbeszerzési pályázatot írjanak ki. "Azzal is egyetértünk - mondta a pártelnök -, hogy a különböző szerződések, amelyek az állam és a nyertesek között, illetve az alvállalkozókkal jönnek létre, legyenek nyilvánosak."

Üzenet

Boros Imre MDF-es képviselőnek arról a nyilatkozatáról, amely szerint az SZDSZ a számára kedvező külföldi vállalkozókat hozza helyzetbe, Kuncze azt mondta: "Üzenem Boros Imrének és a Fidesz politikusainak, négy évük lett volna arra, hogy közbeszerzési eljárás keretében a legolcsóbb és legjobb minőséget garantáló ajánlatokat válasszák ki. Sajnos ezt nem tették, nyilvánvaló, hogy azért, mert ily módon lehetett több tízmilliárd forintot az adófizetők pénzéből magánzsebekbe lenyúlni."

Tenderbontás
A Nemzeti Autópálya Rt. felbontotta az általa meghirdetett négy autópálya-szakasz megépítésére július 11-én kiírt zárt meghívásos tendert; a legjobb ajánlatok összege 109,4 milliárd forint, 21 milliárd forinttal kevesebb, mint a Vegyépszer alku utáni ajánlata.
Az M3-as autópálya Polgár-Görbeháza közötti 13 kilométer hosszú szakaszára az Egri Útépítő Rt. adta be a legkedvezobb árajánlatot. Az M7-es Becsehely-Letenye közötti 9,6 kilométer hosszú szakaszát 14,548 milliárd forintért a Betonút Rt. építheti. Az M7-es Balatonszárszó-Ordacsehi közötti 20 kilométer hosszú szakaszára és 3 híd megépítésére a Hídépítő Strabag Rt. konzorciumának 54,65 milliárd forintos ajánlata volt a legkedvezőbb. Az M70-es autóút Letenye-Tornyiszentmiklós közötti 20 kilométeres szakaszára 24,355 milliárd forinttal a Strabag Hídépítő Konzorcium pályázott sikerrel. A végső döntést a pályázatok műszaki és számszaki tartalmának átvizsgálása után az NA Rt. szerdai közgyűlésén hozzák meg, és még aznap aláírhatják a megbízási szerződést.