Vizsgálat egy tatabányai általános iskolában
Az OH által megbízott ellenőr jelentése alapján a tatabányai iskola igazgatója a jogszabály, az intézménybe eljuttatott írásos útmutató és a feladatlap biztonsági csomagolásán lévő határozott utasítás ellenére már május 26-án megíratta a mérést. Az intézmény ezzel súlyos jogszabálysértést követett el, ellene a hivatal eljárást indított.
A feladatlapok az iskola írásos nyilatkozata alapján - írott formában - nem kerültek ki az intézményből. Az esetlegesen kiszivárgott szóbeli információk a mérés természetéből adódóan a mérési adatok hitelessége szempontjából nem jelenthetnek kockázatot - olvasható a tárca közleményében.
Szerdán 2961 iskola összesen 4261 telephelyén több mint 400 ezer (4., 6., 8. és 10. évfolyamos) diák írta meg az országos kompetenciamérés feladatlapjait. A többi intézményben nem volt semmilyen probléma.
A mérés nem az adott tanévi tananyag ismeretanyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok a közoktatásban eddig elsajátított ismereteket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában.
A szövegértés területén a különböző szövegekhez (elbeszéléshez, rövid történethez, magyarázó szöveghez, menetrendhez vagy éppen egy szórólaphoz) kapcsolódó kérdések jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését, a szöveg részeinek vagy egészének értelmezését várják el a tanulóktól.
A matematikai eszköztudás területén valamilyen életszerű szituációban megjelenő probléma megoldását és annak kommunikálását kérik a tanulóktól a különböző területeket érintve (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége).
A fenntartók, iskolák és telephelyek eredményeiről 2010. február 28-ig nyilvános jelentés készül, amely az ohkir.gov.hu/okmfit oldalon lesz elérhető. A tanulók a mérés során kapott mérési azonosítójuk birtokában megismerhetik majd saját egyéni eredményeiket is.
A mérés a teljesítményeket nem csak abszolút skálán mutatja be, hanem a tanulók szociokulturális hátterét megjelenítő családi háttérindex segítségével azon iskolák rendkívül értékes pedagógiai teljesítményét is láthatóvá teszi, amelyek nem a legjobb körülmények között élő, legtehetségesebb tanulókkal foglalkoznak.