További Belföld cikkek
- A MÁV hibájából maradt el egy színházi előadás Győrben
- Székely János püspök: Az ünnep az egy kincs, és ezt mindenki érzi
- A Madách Imre Gimnázium leváltott igazgatója szerint az iskolai mobiltörvény abszolút hungarikum
- Felsővezetéki hiba és több járműhiba is volt a MÁV-nál vasárnap reggel
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
Kedden került nyilvánosságra, hogy a ferihegyi repülőtér megbukott az ENSZ repülésügyi szervezetének, az ICAO-nak az utóellenőrzésén, ezért a Budapestről induló utasoknak bizonyos esetekben ugyanolyan ellenőrzéseken kell átesniük mintha az EU-n kívüli országból érkeznének.
Csak a Budapestről induló, az EU területén átszálló utasokat érinti a változás. Ők jelenleg a ferihegyi utasforgalom körül-belül 10-12 százalékát teszik ki - mondta Szilágyi Károly a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) szóvivője.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy aki Budapestről indulva száll át másik európai repülőtéren, kénytelen újra keresztül haladni a biztonsági ellenőrzésen. Ezért egyes repülőtereken akár egy órával is megnövekedhet az átszálláshoz szükséges idő.
Szilágyi elmondta, a megnövekedett időből adódó esetleges késés nem az utas, hanem a légitársaság felelőssége. Hozzátette azonban, hogy aki teheti és mostanában tervezi, hogy például frankfurti, londoni vagy madridi átszállással repül valahová, lehetőleg a megszokottnál hosszabb átszállási idővel kalkuláljon, amikor megveszi a jegyét.
A ferihegyi utasellenőrzés után a vámmentes boltokban semmi olyat nem érdemes vásárolni, amit a következő biztonsági ellenőrzéskor nem engednek fel velünk a másik gépre.
A közvetlen másik uniós célállomásra repülő utasok ugyanúgy a schengeni kapun hagyhatják el a reptereket mint eddig, mivel a változás csak az utasbiztonságot érinti, a schengeni státust nem.
Arra a kérdésre, hogy érdemes-e az eddiginél is korábban kiérni a repülőtérre a szóvivő azt mondta, hogy már május óta szigorúbb az ellenőrzés, ezért azóta javasolt az indulás előtt másfél-két órával kimenni. Ez az idő most sem növekedett.
Megkérdeztük Szilágyi Károlyt arról is, hogy kié lehet a felelősség, illetve várhatóák-e elbocsátások a leminősítéssel kapcsolatban.
A szóvivő elmondta, hogy a biztonsági ellenőrzést, az átvilágítást, a fémdetektoros kapu és a röntgengép kezelését a BA emberei végzik a rendőrség közvetlen és állandó felügyeletével. A repülőtér biztonságáért felel még az Alkotmányvédelmi Hivatal és a Légiközlekedési igazgatóság.
A BA alkalmazottait eddig is folyamatosan ellenőrizte a cég, illetve a magyar és a nemzetközi hatóságok, és azokat a dolgozók akik nem teljesítettek jól nem dolgozhattak tovább Ferihegyen. A májusban bevezetett változtatásokkal kapcsolatos negatív eredményű vizsgálattal kapcsolatban egyelőre nem terveznek elbocsátásokat.
Megkérdeztük azt is, érkezett-e már olyan jelzés a repülőtér felé, hogy egyes légitársaságok felfüggesztenék a budapesti indulásokat, amíg a repülőtér unclear ("nem tiszta") státusú. Szilágyi szerint még a fokozott biztonsági igényekkel fellépő légitársságok mint a Delta vagy az El-Al sem jeleztek ilyen szándékot a BA felé, sőt a napokban két új járat indul Ferihegyről.