Balkáni viszonyok Ferihegyen
További Belföld cikkek
- Pályahiba miatt nem jár a 3-as metró egy szakaszon
- Mikulásruhát és párásítót lopott a betört kirakatból egy kenderesi férfi
- Egy dologban egyetértenek a történészek: valami nem stimmel a karácsonnyal
- Újabb közös előterjesztéssel rukkolt elő Karácsony Gergely és Vitézy Dávid
- Lázár János beköltözik Hajdú Péterhez, kényes kérdésekre ad választ
Ferihegy 2, szeptember 19-e vasárnap, este 18.10. A Milánóba utazó D. beáll az utasbiztonsági ellenőrzésre várók hosszú sorába, a gépnek a menetrend szerint 19.45-kor kell felszállnia.
Múlnak a negyedórák, a sor alig halad, egyre nagyobb a tömeg, a szellőzőrendszer nem bírja a terhelést. Az emberek egymást hergelik, a hangosbeszélőből kezdik hívni az induló járatokhoz a már becsekkolt, de még ellenőrzésre váró, egyre idegesebb utasokat.
Sűrűsödnek az utolsó hívások, néhány járatnak időközben már fel is kellett volna szállnia, de a sorban állva lehetetlen információt szerezni, hogy mi velük a helyzet. Az előrefurakodókat lincshangulat fogadja, a sort ellenőrző biztonságiak be-beszólnak az idegességükben velük veszekedő utasoknak.
19.55-kor D. végre átjut az ellenőrzésen. Ő nem, de más, vele együtt a sorban állók kiszúrják, hogy a biztonsági ellenőrzés a tömeg ellenére sem üzemel teljes kapacitással, az egyik folyosó nem működik. Amikor az utasok között többen már fújozzással és hangos kiabálással adnak hangot nemtetszésüknek, valakinek végre eszébe jut, hogy meg kellene nyitni azt a csatornát is, ezzel enyhitve a várakozást. "Balkáni viszonyok" – jellemezte a helyzetet egy Zürichbe tartó utas, aki két és egynegyed órát állt sorba, és bár rendszeresen utazik, mint írja, nem élt még át hasonlót.
„Tény, hogy az új utasbiztonsági előírások április végi bevezetése óta lényegesen megnőtt a várakozási idő” – kezdi a választ a panaszokra Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. közkapcsolati igazgatója, aki szerint most vasárnap az összes létező kedvezőtlen körülmény egybeesett.
Ferihegyen júliustól szeptemberig tart a főszezon. A csúcsidőszakokban – hétfő reggel, péntek és vasárnap este – az 1200-1400 utas/óra áteresztőképességű terminál a csúcson pörög, cipőkanállal sem lehet több embert bepasszírozni.
A szigorúbb biztonsági előírások miatt Európa-szerte nőtt az utasellenőrzések hossza. Ráadásul Ferihegy júliusban megbukott az utasbiztonsági vizsgálaton: alaposabban és módszeresebben kell foglalkozni az utasok és a kézipoggyászuk átvizsgálásával – mondja Hardy.
A 2-es terminált mindemellett az áteresztőkapacitás növelése érdekében épp átépítik, ami átmenetileg szintén rontott a helyzeten, most vasárnap pedig több biztonsági dolgozó is beteget jelentett, akiket nem tudtak azonnal pótolni. A gépek azonban mindig megvárják az utasokat, nem fordulhat elő, hogy valaki a biztonsági ellenőrzés miatt késse le a járatát – nyugtatgat az igazgató.
Csúcsidőben rendszeresen késve indulnak a járatok a várakozás miatt – ismerte el közvetve, hogy a vasárnap tapasztalt körülmények mostanában mégsem tekinthetők annyira rendkívülinek. „Valóban nem kéne, hogy a NASA tudósaira legyen szükség az utasok korrekt tájékoztatásához, ehhez a reptéri dolgozóknak és a földi utaskísérőknek kéne jobban együttműködniük” – magyarázta, hogy április óta miért nem sikerült megoldani, hogy tízpercenként valaki két nyelven bemondja: a gépek mindenkit megvárnak.
Hardy felhívta a figyelmet, hogy a szezonális változás miatt hamarosan javulni fog a helyzet. Márciustól, a Skycourt fantázianevű kibővített és összevont 2-es terminál megnyitásakor pedig a mostani 9 helyett 12 ellenőrző kapu várja majd az utasokat. Addig azonban nem várható ugrásszerű javulás.
Az utasok így egyet tehetnek: próbálják elkerülni a heti csúcsidőszakot. A külföldön dolgozó, hétvégenként ingázó magyaroknak azonban nincs sok választási lehetősége.