Műszaki hiba miatt siklott ki Tatánál a vonat
A vasúti kocsi keréktárcsájának törése miatt siklott ki 2010. április 19-én este a Budapest-Hegyeshalom vonalon közlekedő gyorsvonat egyik kocsija Tatabánya és Tata között - közölte a MÁV a lezárult műszaki vizsgálat eredményét. A balesetben senki nem sérült meg, de a pályában és járműben 210 millió forint kár keletkezett.
A MÁV a vizsgálat után szigorította az ilyen vasúti kocsik kerekének beszerzését, átvizsgálását és óránként 120 kilométerben maximálta a megengedett legnagyobb sebességet. Szakértők szerint a sebességkorlátozás gyakorlatilag nem hosszabbítja meg a menetidőt.
A MÁV közlemény utal arra, hogy 2006-ban a vasúttáraság 300 darab német jelzésű vasúti kocsit vásárolt. Az ezekhez tartozó keréktárcsák 70 százaléka ukrán termék ugyan, de német jelzésű, így a minősége megfelel a német szabványnak. A MÁV tagadta azokat a híreket, hogy a rossz minőségű ukrán gyártmány miatt történt a baleset.
A műszaki vizsgálat azt állapította meg, hogy a fékezés miatt keletkezett hő miatt repedt meg a keréktárcsa, amit a "kalapácsütésre adott hang-válaszon alapuló naiv diagnosztika" nem fedhetett fel. A MÁV elrendelte, hogy a kerekek eddig havonta szokásos ultrahangos vizsgálatát háromhetente, a kötelező műhelyi vizsgálatok során végezzék el.